چند ترفند برای مبارزه با تنبلی

    کد خبر :1031480
تنبلی

خب اجازه بدهید حدس بزنم. همین حالا که این مقاله را مطالعه می‌کنید، به احتمال زیاد در رختخواب دراز کشیده‌اید. شاید در طول روز اصلا به کارهایتان نرسیده‌اید. اگر این‌طور است حتما باید این مقاله را تمام کنید تا به برخی از دلایل روانی تنبلی خود پی ببرید. این اولین قدم برای کنار گذاشتن تنبلی است.
به گفته متخصصان، عدم انگیزه کافی برای بلند شدن از رختخواب، یا انجام یک کار بخصوص می‌تواند یکی از علت‌های روانی تنبلی باشد که شاید به آن توجه نکرده باشید.

احساس تنبلی دائمی می‌تواند شما را درباره توانایی‌هایتان به شک بیندازد، بر عملکرد شما در محل کار و بر روابطتان تاثیر بگذارد و استرس کلی شما را افزایش دهد. مهم است که روال زندگی، انتخاب‌هایتان و سبک زندگی کلی خود را ارزیابی کنید تا ببینید چه چیزی در آن کم است و بر این اساس تغییرات مثبت ایجاد کنید.

دلایل روانی تنبلی و بی انگیزگی چیست؟

در ادامه این مقاله به دلایل روانی تنبلی پی می‌برید:

1- از روال روتین زندگی خود خسته شده اید

اگر احساس کنید که یک جا گیر کرده‌اید، جای تعجب نیست که احساس تنبلی کنید. وقتی در یک روال خسته‌کننده یا یکنواخت گیر کرده‌ایم، مغز ما می‌تواند شروع به خاموش شدن و تنظیم مجدد خود کند که باعث می‌شود ما نسبت به انجام همه کارها احساس بی‌انگیزگی و بی‌علاقگی کنیم. برای مبارزه با این موضوع، مهم است که راه‌هایی را پیدا و روال روتین زندگی خود را با آن‌ها ترکیب کنید تا مغزتان را درگیر نگه دارید. هر روز چیز جدیدی را امتحان کنید، حتی اگر چیز کوچکی باشد. این کار می‌تواند به شکستن چرخه خمودگی و تنبلی کمک کند.

2- در انتخاب‌هایتان غرق شده اید

دنیای امروزه، دنیای چیزهای جدید است، از وسایل مدرنی که لحظه به لحظه وارد بازار رقابت می‌شوند، تا مهارت‌هایی که باید یاد بگیرید. با این حساب، جای تعجب نیست که گاهی اوقات ممکن است در انتخاب‌هایمان احساس بی‌حسی داشته باشیم. وقتی با گزینه‌های زیادی روبرو می‌شویم، احساس استرس در ما به وجود می‌آید که می‌تواند باعث شود برای تصمیم‌گیری احساس تنبلی و بی‌انگیزگی کنیم. پس بهتر است که زندگی خود را ساده نگه دارید و بر آنچه برای شما بیشترین درجه اهمیت را دارد، تمرکز کنید. فهرستی از اولویت‌های خود تهیه کنید و سعی کنید به آن‌ها پایبند باشید.

این کار می‌تواند به شما کمک کند روی مهم‌ترین چیزها تمرکز کنید و به طور کلی تصمیمات بهتری بگیرید.برای این‌که بهترین نتیجه را به دست بیاورید، مهم است که بر روی یک کار تمرکز و آن را به مراحل کوچک‌تر تقسیم کنید.

3- سعی می کنید کارهای زیادی را همزمان انجام دهید

اگر دائما سعی می‌کنید چندین کار را همزمان انجام دهید، ممکن است احساس فشار و استرس بر شما غلبه کند. برای این‌که بهترین نتیجه را به دست بیاورید، مهم است که بر روی یک کار تمرکز و آن را به مراحل کوچک‌تر تقسیم کنید. این اقدام می‌تواند به شما کمک کند تمرکز و انگیزه خود را برای انجام کارها حفظ کنید.

4- خواب کافی ندارید

اگر خواب کافی ندارید، ممکن است احساس تنبلی داشته باشید. وقتی خسته هستیم، مغز ما واقعا کند می‌شود. داشتن خواب کافی در شب بسیار مهم است. هر شب بین 7 تا 8 ساعت بخوابید و یک برنامه روتین قبل از خواب ایجاد کنید که به شما کمک کند تا آرام و ریلکس شوید. این کار می‌تواند به شما کمک کند استراحت مورد نیاز خود را دریافت کنید و در طول روز پرانرژی‌تر باشید.

5- خودتان را به چالش نمی کشید

اگر به خودتان فشار نیاورید و خودتان را به چالش نکشید تا چیزهای جدید را امتحان کنید، ممکن است بعد از مدتی احساس تنبلی کنید. پیدا کردن راه‌هایی برای به چالش کشیدن خودتان به طور منظم، یک کار بسیار مهم است. این اقدام می‌تواند به شما کمک کند با انگیزه و درگیر زندگی باشید.
اگر همیشه احساس تنبلی می‌کنید، مهم است که با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید تا دلایل روانشناختی زمینه‌ای را بررسی کند. درمان به شما در رسیدگی به این مسائل و بازیابی انگیزه کمک می‌کند.

6- رژیم غذایی ضعیف

تقریبا همه افراد غذاهای فست‌فود را دوست دارند و از خوردن هله‌هوله  لذت می‌برند، اما واقعیت این است که میان‌وعده‌های خوشمزه و پر کالری شما را تنبل می‌کند. هدف این نیست که کلا این نوع مواد خوراکی را کنار بگذارید، فقط از خوردن هر روزه این مواد ناسالم دست بردارید و این عادت را محدود کنید. غذاهای سالم مانند میوه‌ها و سبزیجات و مواد پروتئینی، انرژی شما را حفظ می‌کنند.

7- سبک زندگی ضعیف

شاید هنوز نمی‌دانید سبک زندگی ضعیف چه نوع سبک زندگی است. خب به شما می‌گوییم. کارهایی مانند تا دیروقت بیدار ماندن مداوم، اتلاف وقت بیش از حد در شکبه‌های اجتماعی و به طور کلی بی‌ثمر بودن باعث می‌شود، تنبل شوید. در نهایت تقریبا هر روز که زنگ هشدار گوشی‌تان شروع به نواختن می‌کند، به سختی از خواب بیدار می‌شوید و دائما در طول روز چرت می‌زنید. با این روال، تنبلی بیشتر و بیشتر می‌شود و این یک چرخه معیوب است که باید آن را بشکنید. به جای گشت زدن در شبکه‌های اجتماعی و تا دیروقت بیدار ماندن هر روز یک هدف زندگی جدید برای خود قرار بدهید و به سمت این هدف حمله کنید. مطمئنا خوشحال‌تر خواهید شد.

8- مسئولیت نداشتن

آیا شما در یکی از خانواده‌هایی بزرگ شده‌اید که هیچ مسئولیتی نداشتید؟ خب، اگر اینطور است، دلیل اصلی تنبلی شما همین موضوع است. زمان آن فرا رسیده است که مسئولیت‌هایی را در زندگی بپذیرید تا عادت تنبلی خود را درمان کنید.

9- به تعویق انداختن کارها

شاید تنبلی شما، هیچ دلیل خارجی ندارد، بلکه یک دلیل درونی دارد. این دلیل، خود شما هستید. بله! حتما افراد و موقعیت‌هایی وجود دارند که می‌توانید تنبلی خود را گردن آن‌ها بیندازید، اما دلیل واقعی تنبلی شما بیشتر خودتان و ساختار مغزتان است. آن را تغییر بدهید. بهترین کار این است که کارها را به تعویق نیندازید. این کار همه انگیزه شما را از بین می‌برد و باعث می‌شود تنبل و تنبل‌تر شوید. همین حالا شروع کنید به انجام دادن کارهایی که به تعویق انداخته‌اید.

خلاصه

خستگی از روال روتین روزمره، نداشتن مسئولیت در زندگی، به تعویق انداختن کارها، سبک زندگی ضعیف، همزمان روی انجام چند کار متمرکز شدن و نداشتن خواب کافی، برخی از دلایل تنبلی و بی انگیزگی در زندگی هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید