روحانی دنبال ایجاد دو قطبی در کشور است

  • سیاسی
  • یکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۸ ۱۳:۰۷
    کد خبر :633599

این فعال سیاسی اصولگرا درباره اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه آقای روحانی گفته بود که 40 سال گذشته و ما هنوز نمی دانیم که پیشرفت کشور در تعامل است یا تقابل، تصریح کرد: این سوال آقای روحانی بی ربط است. چه کسی می گوید که پیشرفت در تقابل با دنیا است؟ ما با دنیا تقابلی نداریم آقای روحانی بهتر است بدانند که آمریکا دنیا نیست…

 

سخنان اخیر «حسن روحانی» رئیس جمهوری در هیئت دولت و دانشگاه تهران سبب شد تا برداشت ها و تحلیل های مختلفی از این سخنان صورت بگیرد. روحانی در جلسه هیئت دولت گفته بود: «به مردم می گویم که چه کسانی باعث تعطیلی کشور شدند» و یا در دانشگاه تهران گفته بود که «40 سال از انقلاب می گذرد و ما هنوز نمی دانیم که پیشرفت کشور در تعامل است یا تقابل.»

 

به گزارش تابناک، عده‌ای از کارشناسان سیاسی معتقدند که بی تکلیف ماندن و یا به عبارتی مشخص نشدن وضعیت لوایح مرتبط با پیوستن ایران به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام سبب این اظهارات از سوی «حسن روحانی» شده است. موضوعی که حتی باعث شد «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور از موافقت با این لوایح توسط رهبری و سران قوا سخن بگوید؛ هرچند مجمع تشخیص و دفتر رئیس قوه قضائیه از نادرستی این موضوع سخن گفتند.

 

در همین زمینه با «محمد کاظم انبارلویی» عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی و از فعالان و تحلیلگران سیاسی اصولگرا پیرامون دلایل و چرایی مطرح شدن چنین سخنانی از سوی رئیس جمهور و حتی معاون اول او یعنی «اسحاق جهانگیری» به گفت و گو نشستیم.

 

روحانی دنبال ایجاد دو قطبی در کشور است

 

«محمدکاظم انبارلویی» تحلیلگر سیاسی در گفت و گو با «تابناک» به تحلیل بیان برخی سخنان در روزهای اخیر پرداخت و درباره اظهارات این روزهای «حسن روحانی» اظهار کرد: روحانی با این اظهارات به دنبال ایجاد دو قطبی در کشور است.

 

وی گفت: آقای روحانی تلاش دارد کشور را وارد دو قطبی کند، اما مردم فریب نمی‌خورند. مردم این نوع حرف ها را توهین به شعور خود می‌دانند؛ چرا که مردم عقل و شعور دارند و می‌دانند که کشور تا الان چگونه اداره شده و آقای روحانی چه وعده هایی داده است.

 

ما با دنیا تقابلی نداریم پس سوال روحانی بی ربط است

 

این فعال سیاسی اصولگرا درباره اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه آقای روحانی گفته بود که 40 سال گذشته و ما هنوز نمی دانیم که پیشرفت کشور در تعامل است یا تقابل، تصریح کرد: این سوال آقای روحانی بی ربط است. چه کسی می گوید که پیشرفت در تقابل با دنیا است؟ ما با دنیا تقابلی نداریم آقای روحانی بهتر است بدانند که آمریکا دنیا نیست.

 

 

انبارلویی تاکید کرد: الان مذاکرات با اروپا نهایی نشده و تیم مذاکره کننده هسته ای در حال مذاکره با آنان است، اما تاکنون هیچ نتیجه‌ای بدست نیامده است. اروپایی‌ها علی‌رغم تعهداتی که به ایران داده‌اند هیچ یک از تعهدات خود را عملی نکرده‌اند.

 

دولت الان باید درباره وعده وعیدهایش حرف بزند!

 

رئیس دفتر سیاسی حزب موتلفه اسلامی در عین حال تاکید کرد: مردم این سوال را از دولت دارند که «پس چه شد آن همه وعده و وعید؟» دولت باید به مردم پاسخ بدهد نه اینکه فرار رو به جلو کند.

 

وی ادامه داد: کشورهای اروپایی، آفریقایی و برخی از کشورهای آسیایی همچون چین و روسیه جزو دنیا محسوب نمی‌شوند؟ ما امروز با ۳ کشور شرور اروپایی همچون آلمان، انگلیس و فرانسه رو به رو هستیم، اما علی‌رغم این شرارت و تقالبل بازهم با آنها گفت‌وگو می‌کنیم و تقابلی با آنها نداریم.

 

مذاکره با آلمان، انگلیس و فرانسه عین حماقت است

 

انبارلویی خاطرنشان کرد: این سه کشور شرور اروپایی هستند که با ما تقابل می‌کنند. آنها با ما قراردادی امضا کرده، اما زیر آن زده اند. ما که به همه تعهدات خود عمل کرده ایم. وقتی که آنها با ایران تقابل می کنند ما باید چه کار کنیم؟ مذاکره کنیم؟ خوب بروید مذاکره کنید تا به تعهدات خود عمل کنند؛ اما این حماقت است.

 

سردبیر سابق روزنامه رسالت تاکید کرد: ما در جایی که گفت وگو جایز بوده با آنها گفت و گو کرده و در جایی که باید از خودمان دفاع می کردیم، دفاع کرده‌ایم. آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی بنا را بر تقابل با ایران گذاشتند. دیدید که نفتکش ما را انگلیسی ها توقیف کردند.

 

وی با طرح این پرسش که یعنی ما در پاسخ به تقابل آمریکا و کشورهایی همچون آلمان، فرانسه و انگلیس هیچ کاری نکنیم؟ گفت: اگر به حرکات انها پاسخ ندهیم که همچون حمله عراق به ایران می‌شود. ما با عراق جنگی نداشتیم آنها آمدند با ما جنگیدند؛ بنابراین نباید حماقت کنیم باید جایی که تقابل باشد تقابل و جایی که تعامل باشد تعامل و گفت وگو کنیم.

 

ایراد روحانی این است که آمریکا را همه جهان می داند

 

انبارلویی با بیان اینکه ما اکنون با دنیا در تعامل هستیم، اظهار کرد: اشتباه آقای رئیس جمهور این است که آمریکا و سه کشور شرور اروپایی را معادل همه جهان می داند. ما الان باید با چین که بیش از یک میلیارد و 200 میلیون جمعیت دارد و یا با کشوری همچون هند که نزدیک به یک میلیارد جمعیت دارد، روابط راهبردی داشته باشیم. آیا اینها جهان نیستند؟

 

این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: چرا وزارت امور خارجه از روابط دیپلماتیک با چین و هند و روسیه استفاده نمی کند. روسیه قدرتی فراوانی دارد و ما با همکاری کشور روسیه در سوریه و عراق با تروریست ها مبارزه کردیم؛ آیا این تعامل نیست؟ متاسفانه دولت ما به دنبال تعامل با کشورهایی است که اصلاً ارزش تعامل ندارد. آنها ثابت کرده اند که هیچ‌گاه پای تعهدات خود نیز نمی‌مانند.

 

راه دولت برای مذاکره با اروپایی‌ها باز است

 

وی گفت: اگر اکنون باز از دولت می‌خواهد با اروپایی‌ها مذاکره و با کشورهای اروپایی تعامل کند، بفرمایند؛ راه باز است. اما چند بار باید یک راه آزمایش شود.

 

انبارلویی یادآور شد: خود آقای رییس جمهور گفتند که گفت‌وگو با آمریکایی‌ها دیوانگی است. یعنی دوباره می خواهند دیوانگی کنند؟ بسم‌الله؛ تمام این توافقاتی که در برجام انجام شده یعنی یک شبه صورت گرفته است؟ خیر ما ۲ سال با آنها به مذاکره پرداختیم و اما هیچ کاری انجام دادند آیا این به معنی تعامل است یا فروش کشور؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید