«رنگ-آیش» در راه است؛چالشی دیگر میان نقاشی و تئاتر

    کد خبر :163159

علیرضا مجابی (م.آذرفر) در حالی از احتمال وقوع آخرین اجرا از سه‌گانه موسیقی و نقاشی «رنگاهنگ» در تهران خبر می‌دهد که می‌گوید به همین زودی‌ها چالشی دیگر با رنگ و بوی بداهه، میان هنر نقاشی و هنر نمایش را در راه خواهد داشت.

علیرضا مجابی هنرمندی است که یک بار رنگ‌هایش را با نت‌های پیانوی هانیبال یوسف ـ به روی بوم نشاند و بار دیگر با زخمه‌های کیوان ساکت بر تار این کار را انجام داد. این پروژه بر پایه بداهه پی‌ریزی شده و دو هنرمند از ساز و قلم یکدیگر خبر ندارد. مجابی نام آن را «رنگاهنگ» گذاشت.

او در گفت‌وگویی با ایسنا درباره ادامه این پروژه اظهار کرد: امیدوارم سال آینده «رنگاهنگ ۳» را به عنوان پایان سه‌گانه بداهه نقاشی و موسیقی در تهران با همراهی یک نوازنده بسیار مشهور و مهم خارجی برگزار کنم.

او ادامه داد: اما پیش از آن و در اردی‌بهشت ماه ۱۳۹۷ برای اولین بار در تاریخ هنر ایران دوئت بداهه‌ای از نقاشی و تئاتر برگزار خواهیم کرد. من این بار یکی از برجسته‌ترین کارگردانان تئاتر ایران را که نمایش‌های پرمخاطب و مهمی را به روی صحنه برده است، به چالش دعوت کردم. این اجرا در فضای باز و با پیش‌بینی جمعیت چند هزار نفری با عنوان «رنگ-آیش» برگزار خواهد شد.

این نقاش و شاعر با بیان اینکه در پرفورمنس «رنگاهنگ» هنر موسیقی را به چالش کشیدم، اضافه کرد: با اینکار در تعامل با خلق موسیقی بداهه، به شکل بداهه نقاشی کردم. این بار قرار است به همراه یک کارگردان-بازیگر مولف و بدون هیچ برنامه‌ریزی و هماهنگی ای این کار را انجام بدهیم.

این پژوهشگر معاصر با اشاره به کنسرت‌هایی که در آن‌ها هنرمندان نقاش یا خطاط نیز روی صحنه به هنرنمایی می‌پردازند اظهار کرد: اساسا خلق یک اثر تجسمی بدون شنیدن موسیقی که کمی غریب است اما آنچه برای من اتفاق افتاد این بود که خودم را در موقعیتی قرار دادم که نمی‌دانستم قرار است چه چیزی نواخته شود؛ نوازنده هم نمی‌دانست قرار است من چه چیزی را بکشم. هر دو کاملا در موقعیت خلق بداهه و گفت‌وگوی آنی بودیم.

او ادامه داد: در حالیکه این موضوع در کنسرت‌های موسیقی حتی اگر نقاش پیش از اینکه روی صحنه حاضر نشود نداند قرار است گروه چه چیزی بنوازد که بعید است؛ شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که گروه موسیقی از نقاش تاثیری نمی‌گیرد زیرا از قبل می‌داند قرار است چه بنوازد.

مجابی در پاسخ به اینکه تا چه اندازه ریسک شکست در پروژه جدیدش را پذیرفته است؟ بیان کرد: روزی که در موزه هنرهای معاصر برای اولین بار «رنگاهنگ» را آغاز کردم و بوم نقاشیم را از آتلیه بیرون آوردم آمادگی هر اتفاقی، از پرتاب گوجه‌فرنگی تا تشویق زیاد مخاطبان را داشتم. اما در نهایت کار من امضاء شد و به اتمام رسید. در ادامه هیچ واکنش و نقد منفی‌ای در این زمینه دریافت نکردم.الان هم که می‌خواهم وارد این بازی جدید شوم، ریسک آزمون و خطا را پذیرفتم؛ اما باید به هر حال اینکار را انجام بدهدم. این آیندگان هستند که باید کار ما را قضاوت کنند و بگویند تا چه اندازه توانسته تاثیرگذار باشد.

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره فعالیت‌های هنری دیگرش اظهار کرد: من درصدد تکمیل پروژه‌ای از نقاشی‌هایم هستم که ترکیبی است از فضای انتزاعی آثارم با استفاده از کالیگرافی و خطی که توسط من آفریده شد. این آثار با الهام از فضا، طبیعت و مکان‌های مختلف ایران خلق می‌شوند که تا به حال روی مکان‌هایی مانند دریاچه ارومیه، پل ورسک و تخت سلیمان کار کرده‌ام.

مجابی در ادامه گفت: همچنین قرار است در سمپوزیومی که با همراهی انجمن هنرمندان نقاش ایران و انجمن هنرهای تجسمی یزد برگزار می‌شود شرکت کنم و بداهه تابلویی را از بافت تاریخی این شهر نقش بزنم. این برنامه قرار است روزهای ۱۳ تا ۱۸ آذرماه برگزار شود.

این هنرمند افزود: دانشگاه هنر اصفهان نیز به مناسبت هفته پژوهش از من دعوت کرده تا برای سخنرانی و برگزاری ورک‌شاپ به آنجا سفر کنم؛ در جریان این سفر روز چهارشنبه بیست و دوم آذر سخنرانی با موضوع امر آفرینش بینامتنی خواهم داشت و فیلم پرفورمنس «رنگاهنگ ۱» به نمایش درخواهد آمد. پنجشنبه بیست و سوم آذر نیز ورکشاپ یک روزه ای برای دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان برگزار خواهم کرد. همینطور در کنار شاعران شهر اصفهان ، شبی را به شعرخوانی خواهم پرداخت.

این هنرمند معاصر در پایان اشاره کرد که بزودی مجموعه شعری از او بعد از ده سال منتشر خواهد شد؛ همینطور سه اثر تالیفی و پژوهشی را در حوزه تجسمی در نوبت بررسی و چاپ دارد که احتمالا سال آینده روانه بازار کتاب خواهند شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید