ربیعی: با تدبیر دولت شرایط اقتصادی کشور به سمت بهتر شدن حرکت می‌کند

    کد خبر :780164

سخنگوی دولت گفت: بالاخره با مقاومت مردم و صبوری و تدبیر دولت و با توجه به تحولات اقتصادی، روند رو به بهبود است.

علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود ( سه‌شنبه 7 بهمن) با اشاره به پایان یافتن دولت ترامپ گفت: با رفتن دولت ترامپ جهان نیز از حالت تنش خارج شده و شرایط جدید در فضای بین‌المللی ایجاد شده است.

وی افزود: فراموش نکرده‌ایم کانون توجه شرور آمریکایی ایران عزیز ما بود و متحدان منطقه‌ای او نیز از هیچ توطئه‌ای فرو نگذاشتند، ایران در این میان با مقاومت مردم به رغم همه سختی ها و رنج هایی که تحمل می کردند و تلاشهای دولت در بی اثر کردن تحریم، با ثبات و استوار باقی مانده است. و به لطف الهی در مسیر رشد و توسعه هم قرار گرفته است.

به گزارش تسنیم، سخنگوی دولت با بیان این که در حال حاضر با فروکش کردن انتظارات تورمی و روند رو به رشد صادرات نفتی و غیرنفتی شرایط اقتصادی کشور به سمت بهتر شدن حرکت می کند، عنوان کرد: به رغم جنگ تحمیلی اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران که در ابتدا و شوک اولیه موجب نوسانات شدید نرخ ارز، کاهش تولیدات صنعتی، ایجاد گسست در چرخه تجارت خارجی و کاهش شدید درامدهای نفتی و غیرنفتی شد اما بالاخره با مقاومت مردم، صبوری و تدبیر منتخبین مردم و دولت تحولات اقتصادی فصل دوم سال 1399 به همت همه فعالان اقتصادی و تدابیر اندیشیده شده حاکی از روند رو به بهبود اقتصاد کشور است به طوری که رشداقتصادی و رشد اقتصادی بدون نفت در فصل دوم سال جاری به ترتیب به 5.1 (5 ممیز 1) و 3.2 (3 ممیز 2) درصد بوده و رشد ارزش افزوده تمام گروههای اقتصادی مثبت شده است.

ربیعی افزود: در تجارت خارجی میزان صادرات و واردات 9 ماهه سال 1399 به ترتیب 25.1 (25 ممیز 1) و 26.9 (26 ممیز 9) میلیارد دلار بوده است و روند تراز نیز رو به بهبود است. در این شرایط اهمیت بازارهای اقتصادی ایجاب می کند آرامش لازم در این بازارها برقرار باشد. دولت از همگان می خواهد در این شرایط به حفظ آرامش در جامعه و بازارهای پولی و مالی کمک کنند.

سخنگوی دولت گفت: از سوی دیگر تدبیر در سیاست خارجی خود به رغم همه فشارهای آمریکایی و نیز فشارهای تعداد قابل توجهی از مخالفان برجام را با همه سختی ها حفظ کرد و همین تدبیر موجب عدم موفقیت دولت قبلی امریکا در ایجاد اجماع جهانی و حتی داخلی کشور خودش شد.

وی با تاکید بر اینکه جنگ افروزان نتوانستند جنگ جدیدی بر ما تحمیل کنند و ما در داخل کشور زیرساخت های توسعه آتی و اقتصاد مقاوم را دنبال کردیم، گفت: ما در داخل کشور شرکت های دانش بنیان را تقویت و گسترش دادیم. امروز در ساخت پالایشگاه بید بلند 65 درصد توسط شرکت های دانش بنیان صورت گرفته است. صنعت لوازم داخلی و صنعت کفش و پوشاک و خوراکی ها و همینطور قطعه سازیها به شدت رشد کرده اند.

وی افزود: این روزها تلاش دولت در جهت کاهش قیمت ارز به قیمت واقعی، پس گیری سهم بازار نفت جهانی با افزایش تولید نفت، ایجاد گشایش در ورود منابع ارزی به کشور و اغاز روند مثبت در انتقال ارز و از همه مهمتر افزایش تولید داخلی است

سخنگوی دولت درباره احتمال مذاکره ایران با آمریکا گفت:‌در حال حاضر هیچ گفت‌و‌گویی با دولت جدید آمریکا صورت نگرفته است. منتظر موضع رسمی آمریکا درباره برجام هستیم. آمریکا تا ابد این فرصت را نخواهد داشت، این پنجره برای آمریکا و کشورهای اروپایی طرف مذاکره محدود است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید