دُبی به پناهگاه جهانی برای پولشویی بدل شده است

    کد خبر :479977
پولشویی

سازمان شفافیت بین‌الملل با انتشار گزارشی به مسئله پولشویی گسترده جهانی در دبی پرداخت و تأکید کرد که مجرمان در این شهر می‌توانند به راحتی املاک خریداری کنند.

سازمان شفافیت بین‌الملل (Transparency International) گزارشی درباره فعالیتهای غیر مجاز مالی در شهر دبی در امارات عربی متحده منتشر کرده است.

این سازمان اعلام کرد که دبی به پناهگاه جهانی برای پولشویی تبدیل شده است؛ چرا که «افراد فاسد و سایر مجرمین می‌توانند بدون هیچ قید و بندی املاک گران قیمت خریداری کنند».

شبکه خبری «الجزیره» گزارش داد که این نهاد غیر دولتی همانند چند نهاد نظارتی بین‌المللی دیگر اعلام کرده که دبی در عرصه بین‌الملل و در زمینه پولشویی مشهور شده است.

سازمان شفافیت درگزارش سالانه خود درباره شاخص فساد در جهان به نتایجی اشاره کرده است که شبکه تحقیقات مطبوعاتی برای مبارزه با فساد و جرایم مربوط به پولشویی در امارت دبی بدان دست یافته است.

این سازمان در ادامه تأکید کرد که با چند میلیون پوند می‌توان در دبی ملک خریداری کرد؛ مشروط به اینکه گردش مالی داشته باشید و به چند سؤال از سوی مقامات ذیربط پاسخ دهید.

به گزارش الجزیره، این برای نخستین بار نیست که سازمان شفافیت نسبت به اقدامات مشکوک در بخش املاک دبی ابراز نگرانی می‌کند؛ زیرا «دومینیک دودلی» از روزنامه‌نگارانی که در مجله «فوربس» آمریکا تحلیل می‌کند، گفته بود که با وجود سابقه منفی دبی در زمینه پولشویی، مقامات اماراتی تصمیمات قاطعی برای از بین بردن این تصویر نمی‌کنند.
مرکز مطالعات دفاعی پیشرفته در ژوئیه سال 2018 با انتشار گزارشی، اعلام کرد که 44 ملک در دبی به ارزش 28.2 میلیون دلار، تحت مالکیت مستقیم افرادی قرار دارد که تحت تعقیب هستند و 37 ملک به ارزش 80 میلیون دلار نیز در این شهر تحت مالکیت کسانی قرار دارد که مستقیما با این افراد در اتباط هستند.

این مرکز در گزارش خود تأکید کرد که «امارات به ویژه دبی پناهگاه امنی برای پولشویی شماری از حامیان مالی تروریسم و قاچاقچیان مواد مخدر بدل شده است».

مجله «لونوول ابزرواتور» در اکتبر 2018 اعلام کرد که تحقیقاتی در خصوص شبکه بین‌الملل فرار مالیاتی و پولشویی صورت گرفته و مشخص شده که هدایت این شبکه بر عهده گروه «هیلان» قرار دارد و مقر آن در امارت «رأس الخیمه» امارات است و به اطلاعات مهمی در زمینه پولشویی در امارات دست یافته است.

روزنامه گاردین انگلیس نیز در ژوئیه 2018 گزارش داد که جزیره «کاستا دل کرایم» (Costa Del Crime)اسپانیا در جهان بدترین منطقه از نظر پولشویی است، ولی دبی در این زمینه از این جزیره فراتر رفته است.

به گزارش این روزنامه، بازرسان انگلیسی اطلاعات لو رفته از املاک دبی را برررسی کردند و مشخص شد که شهروندان انگلیسی طی سالهای 2005 تا 2016 برای پنهان کردن 16.5 میلیارد پوند به عنوان مالیاتهایی که قرار بوده به این کشور پرداخت شود، از دبی استفاده و این پولها را در آن نگهداری کرده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید