دلایل معده درد بعد از غذا خوردن

    کد خبر :485770

معده درد بعد از غذا خوردن می تواند از دلایل مختلفی مانند سوء هاضمه، گاز، زخم معده، گاستریت و .. ناشی شود. در این مقاله ما به شما خواهیم گفت که چرا برخی از افراد معده درد بعد از غذا خوردن را تجربه می کنند؟ و در ادامه نیز به برخی از درمان های طبیعی و خانگی این معضل اشاره خواهیم کرد.

معده درد بعد از غذا خوردن می تواند از دلایل مختلفی مانند سوء هاضمه، گاز، زخم معده، گاستریت و .. ناشی شود. در این مقاله ما به شما خواهیم گفت که چرا برخی از افراد معده درد بعد از غذا خوردن را تجربه می کنند؟ و در ادامه نیز به برخی از درمان های طبیعی و خانگی این معضل اشاره خواهیم کرد.
معده درد بعد از غذا خوردن علل و درمان طبیعی

تصور می شود موارد لذت بخش مانند دور هم جمع شدن خانواده در زمان صرف غذا بسیار زیاد است با این حال، این زمان با درد پس از آن می تواند بسیار خسته کننده و ملال آور باشد. خیلی اوقات برخی از داروهای خانگی ساده وجود دارد که می تواند به از بین بردن و درمان معده درد بعد از غذا خوردن کمک کند. اجازه دهید، شایع ترین دلایل برای این نوع از درد و همچنین ایده هایی در مورد چگونگی از بین بردن معده درد بعد از غذا خوردن را ذکر کنیم.

سوء هاضمه

سوء هاضمه معمولا بعد از مصرف غذاهای خاص مثل غذاهای چرب ایجاد می شود. دکتر ویلیام بلاهد می گوید سوء هاضمه با احساس سوزش در معده، نفخ، گاز، آروغ زدن و حس طعم اسیدی در دهان همراه است. با این حال، سوء هاضمه اغلب می تواند نشانه ای از یک مشکل اساسی باشد.

برای از بین بردن سوء هاضمه سعی کنید مواد غذایی را آهسته تر بجوید و مایعات را بعد از غذا، نه در خلال آن مصرف کنید. استرس نیز می تواند شما را بیشتر در معرض ابتلا به سوء هاضمه قرار دهد.

شما می توانید این نوع از گرفتگی معده را به طور طبیعی با استفاده از زنجبیل کاهش دهید. زنجبیل یکی از بهترین مواد برای کمک به مشکلات گوارشی است. مطالعات نشان داده اند که این ماده در سالم نگه داشتن سیستم گوارش و کاهش التهاب موثر است.

گاز

گاز می تواند گرفتگی عضلات معده بعد از خوردن غذا را ایجاد کند. دکتر دیوید تی می گوید که گاز یک نتیجه عادی از غذاهایی است که می خوریم. تولید گاز در معده با خوردن غذاهایی مانند سبزیجات، حبوبات، میوه ها، و فراورده های لبنی بیشتر می شود. گاز معده همچنین می تواند نشانه ای از یک مشکل پزشکی زمینه ای مانند سندرم روده تحریک پذیر و یا بیماری کرون باشد.

برای از بین بردن درد معده که توسط گاز ایجاد می شود، باید سعی کنید که مواد غذایی که باعث ایجاد گاز در معده می شود را شناسایی کرده و آن ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

چای نعناع می تواند به از بین بردن گاز معده کمک کند. مجله پرسکریر گزارش داد که عرق نعنا در تسکین درد شکم و نفخ شکم در بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر بسیار موثر بوده است. برخی از افراد قرص های حاوی عصاره نعنا را حدود یک ساعت قبل از غذا برای جلوگیری از گرفتگی معده و تولید گاز پس از خوردن غذا، مصرف می کنند.

ورم معده

گاستریت هنگامی که لایه پوشاننده معده ملتهب شود رخ می دهد. این بیماری می تواند ناشی از وجود باکتری در معده، مصرف برخی داروها، استفاده بیش از حد از کافئین یا الکل و یا استرس باشد. هنگامی که بعد از خوردن غذا احساس درد در قسمت فوقانی شکم داشته باشید می تواند نشانه ای از التهاب معده باشد. جالب توجه است که بدانید، آب سیب زمینی برای کمک به تسکین ورم معده و کاهش میزان اسید در دستگاه گوارش موثر است.

برای به دست آوردن آب سیب زمینی شما باید یک سیب زمینی بزرگ را با پوست بشویید و قسمت های سبز و جوانه زده اش را جدا کرده و آن را رنده کنید. سپس ماده به دست آمده را تحت فشار قرار داده و حدود ۲ اینچ از آب به دست آمده را با مقداری آب گرم مخلوط کنید و صبح ها با معده خالی مصرف کنید.

زخم

زخم معده، درست بعد از خوردن یا نوشیدن، درد بیشتری دارد اما زخم دوازدهه حدود ۱ یا ۲ ساعت بعد از خوردن غذا تولید درد می کند. برای زخم معده، شما می توانید آب سیب زمینی را بنوشید تا هم دیواره معده درمان شود و هم التهاب سیستم گوارش برطرف شود.

آب کلم یک درمان طبیعی بی خطر و موثر برای درمان زخم است. با توجه به تحقیقات که در مجله پزشکی Western منتشر شده است، ۱۳ بیمار مبتلا به زخم پپتیک با آب کلم تازه درمان شدند. این مطالعه نشان داد که مدت زمان بهبودی برای این ۱۳ نفر حدود ۱۰ روز بوده این در حالی است که، بیمارانی که از درمان های استاندارد استفاده می کردند حدود ۳۷ روز زمان نیاز داشت تا درمان کامل صورت گیرد. آب کلم همچنین دارای یک طیف گسترده ای از دیگر خواص درمانی است.

شما همچنین می توانید از محصولات پروبیوتیک برای بازگرداندن تعادل طبیعی باکتری های روده استفاده کنید. یک مطالعه در مجله PLoS منتشر شده که نشان داد، محصولات پروبیوتیک می تواند به درمان زخم معده سرعت بخشد.

سوزش معده

دکتر ملیندا ریتینی می گوید که علایم سوزش سردل می تواند ناراحتی یا درد سوزشی معده را به همراه داشته باشد. این اتفاق زمانی می افتد که عضلات مری محکم شده و به اندازه کافی به معده نزدیک نیست و باعث می شود اسید به مری نشت پیدا کند. این ناراحتی را گاهی اوقات رفلکس اسید نیز می نامند.

برای کمک به درمان سوزش سر دل و از بین بردن معده درد بعد از غذا خوردن مهم است که رژیم غذایی مناسب انتخاب کنید. بهتر است از خوردن غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی، پیاز، میوه هایی از خانواده مرکبات، الکل و غذاهای چرب و سرخ شده و غذاهای ادویه دار اجتناب کنید. یکی دیگر از راه های درمان سوزش سر دل خوردن مقدار زیادی آب قبل و بعد، نه در خلال غذا خوردن، است. مخلوط یک یا ۲ قاشق چای خوری سرکه سیب در یک لیوان آب و نوشیدن آن قبل از غذا و یا هر زمانی که سوزش سر دل دارید می تواند یک راه موثر دیگر باشد.

بیماری ریفلاکس معده (GERD)

GERD جدی تر از سوزش سر دل است به طوری که مواد غذایی بلعیده شده به دهان باز می گردد. خس خس سینه و درد قفسه سینه یکی دیگر از علائم این بیماری است.

بهترین راه برای درمان ریفلاکس معده و کاهش میزان آسیب به جدار مری از اسیدی که به آن وارد می شود، تغییر در شیوه زندگی است. برای جلوگیری از تشدید این بیماری توصیه می شود از خوردن شکلات، غذاهای چرب، قهوه و الکل و همچنین، مواد غذایی مانند گوجه فرنگی، فلفل و میوه هایی از خانواده مرکبات که می تواند مری را تحریک کند اجتناب کنید. جوش شیرین نیز به درمان علائم GERD کمک می کند.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

IBS یک بیماری بسیار پیچیده پزشکی برای درمان است. در میان بسیاری از علائم IBS، درد شکمی و گرفتگی عضلات وجود دارد. اخبار پزشکی امروز می گوید که معمولا، علائم IBS پس از خوردن غذا بد و بدتر می شود.

یکی از راه های از بین بردن علائم سندروم روده تحریک پذیر خوردن قرص نعنا است. یک مطالعه در مجله بالینی گوارش منتشر شده که تایید کرد که روغن نعناع یک درمان بی خطر و موثر در کوتاه مدت برای سندرم روده تحریک پذیر است.

بیماری کرون

بیماری کرون یک بیماری التهابی است که می تواند هر بخشی از دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از علائم آن گرفتگی معده یک یا دو ساعت بعد از خوردن غذا است. بیماری کرون یکی از دلایل برای وجود سلول های سفید خون در مدفوع می باشد. از آنجا که علائم بیماری کرون به IBS مشابه هستند، شما می توانید از درمان های طبیعی سندروم روده تحریک پذیر برای از بین بردن درد معده استفاده کنید.

دیورتیکولیت

نشانه های این درد معده بعد از خوردن یک وعده غذایی، به خصوص در سمت چپ پایین شکم احساس می شود و فرد معمولا تب، تهوع و نفخ نیز خواهد داشت.

برای جلوگیری و یا کاهش علائم دیورتیکولیت مهم است که یک رژیم غذایی با فیبر بالا و ورزش را فراموش نکنید. یک مطالعه که در مجله پزشک خانواده در کانادا منتشر شده نشان می دهد که یک رژیم غذایی با فیبر بالا که حاوی گوشت قرمز کم چرب است می تواند برای کمک به جلوگیری دیورتیکولیت موثر باشد.

سنگ کیسه صفرا

اگر در سمت فوقانی راست شکم پس از خوردن غذای چرب درد احساس می کنید ممکن است سنگ کیسه صفرا داشته باشید. مرکز پزشکی دانشگاه مریلند اعلام کرده است که این درد معمولا چند ساعت پس از خوردن غذا رخ می دهد.

یک راه طبیعی برای کمک به خلاصی از درد کیسه صفرا و کاهش سنگهای صفراوی نوشیدن آب لیمو به طور منظم است. یک چهارم یا نصف یک لیمو تازه را در یک لیوان آب گرم بچکانید و صبح و شب با معده خالی مصرف کنید.

رشد بیش از حد میکروب (SIBO)

SIBO زمانی که باکتری در روده کوچک بیش از حد رشد کند اتفاق می افتد. این بیماری باعث ایجاد نفخ در معده می شود. SIBO علایمی مشابه عدم تحمل غذایی دارد. اما این علائم بیشتر به نفخ در اواخر شب تمایل دارند. یکی از نشانه های SIBO معده درد بعد از غذا خوردن است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید