خواص بی نظیر نعنا برای معده

    کد خبر :1016008
خواص بی نظیر نعنا برای معده

سبزی نعناع بوی بسیار مطبوع و طعمی تلخ و خنثی دارد. از مهمترین خواص نعناع می‌توان به خاصیت ضد تهوعی آن اشاره کرد. این گیاه در کاهش سردرد، مشکلات گوارشی، تسکین درد عضلانی و عفونت‌های تنفسی کاربرد دارد. همچنین، نعناع می‌تواند خنک‌کننده و ضدعفونی‌کنندهٔ دهان و تسکین‌دهندهٔ عفونت‌های دهان و لثه باشد.

مصرف آن به اشکال مختلف ازجمله تازه، خشک‌شده، دم‌نوش، اسانس، دم‌کرده، پودر و… امکان‌پذیر است. نعناع یک گیاه بسیار معطر و با طراوتی است که به‌طور گسترده در آشپزی و در صنایع غذایی و آرایشی بهداشتی کاربرد فراوانی دارد. در اساطیر یونانی، نعناع به‌عنوان گیاه مهمان‌نوازی شناخته می شود. نعناع که عموماً به پوندیا در هند معروف است، به‌طور گسترده در غذاهای خاورمیانه‌ای، هندی، انگلیسی و آمریکایی به شکل چای، نوشیدنی، دم‌نوش، آب‌نبات، ژله، شربت، بستنی و غیره استفاده می شود.

برگ‌های نعناع دارای بالاترین مقدار آنتی‌اکسیدان نسبت به سایر گیاهان موجود است. روغن نعناع شامل اسیدهای فنولیک، فیتوسترون، ساپونین ها، تریترپین ها، فلانوئیدها، کاروتنوئید، آنتوسیانین ها و غیره است که به‌طور گسترده برای مصارف مختلفی استفاده می شود.

مهم‌ترین خاصیت دم‌نوش نعناع، تأثیر آن بر دردهای دستگاه گوارش شامل درد معده، روده، نفخ، دل‌پیچه، تهوع و اسهال است، همچنین از این دمنوش لاغری برای رفع بوی نامطبوع دهان و پیشگیری از بروز بیماری لثه‌ای استفاده می‌شود.

درمان آسم:

نعناع ویژگی‌های آرامش‌بخش دارد و برای بیماران مبتلابه آسم به دلیل اینکه باعث انسداد در لوله بینی می شود بسیار مفید است.

کمک به فرآیند هضم:

نعناع علاوه بر خاصیت آرامش‌بخش بودن خاصیت پاک‌کنندگی و سم‌زدایی نیز دارد. از التهاب در معده جلوگیری می‌کند و فرآیند هضم را تقویت می‌کند. این امر به دلیل فعال شدن غدد بزاقی در مصرف نعناع که آنزیم‌های گوارشی را قادر به تولید مقادیر کافی می‌کند، اتفاق می‌افتد.

کاهش و درمان اختلالات تنفسی:

نعناع به شکل چای یا جویدنی برای رفع گرفتگی گلو، بینی, برونشیت و ریه‌ها استفاده می شود. همچنین به تسکین بینی، گلو و مجاری تنفسی و جلوگیری از یک اختلال طولانی که معمولاً با آسم یا سرماخوردگی شروع می شود، کمک می‌کند.

جلوگیری از آلرژی:

روغن‌های موجود با ترکیب نعناع به‌طور گسترده‌ای برای مقاومت در برابر انتشار مواد شیمیایی خاص در بدن که منجر به آلرژی فصلی و تب یونجه نیز می شود شناخته می‌شوند. نعناع بهتر است به شکل خام یا به شکل چای و دم‌نوش مصرف شود تا از آلرژی‌ها محافظت کند.

تقویت کبد:

نعناع به خاطر وجود مواد مغذی ضروری و خواصی چون آرامش بخشی و تسکین‌دهنده‌اش، یک گیاه بسیار مفید برای افزایش قدرت کبد و کمک به بهبود کبد چرب است.

بهداشت دهان و دندان:

نعناع یک خوشبوکننده دستگاه تنفس است ، علاوه بر اطمینان از تمیزی زبان و صمغ‌ها، مانع رشد باکتری دردهان می شود. بنابراین نعناع جز یکی از موارد مهمی است که در تهیه خمیردندان و دهان استفاده می شود.

جلوگیری از کاهش حافظه:

نعناع به‌عنوان یک محرک مؤثر شناخته‌شده است که حفظ حافظه بلندمدت و هوشیاری مشخص را افزایش می‌دهد و افرادی که مصرف‌کنندگان معمولی نعناع هستند، به‌شدت هوشیار و باهوش هستند.

خواص نعناع برای پوست سالم:

نعناع دارای خواص ضد خارش و ضدعفونی‌کنندگی است و باعث می شود که پوستتان کاملاً تمیز شده باشد. همچنین نعناع به‌پیش گیری و درمان عفونت‌های پوستی کمک کرده و در درمان و حذف زخم‌های ناشی از گزش حشرات مانند پشه و زنبورعسل مؤثر است.

صدآنلاین

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید