خوراکی هایی برای مبارزه با فشار خون

    کد خبر :1042759
فشارخون
با خوراکی‌های سرشار از پتاسیم به جنگ فشارخون بروید.

پزشکان، اسمش را گذاشته اند قاتل خاموش! بس که بی سر و صدا پیشرفت می‌کند و دستی دستی کار آدم را به جا‌های باریک می‌کشاند. عوارض هم که ایجاد می‌کند یکی دوتا نیست، ولی بین سرلیست‌های عوارضش می‌شود این اسامی آشنا را پیدا کرد: سکته قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی، نارسایی کلیوی، آئوریسم و تخریب شبکیه چشم. فشارخون بالا اگر زود به تشخیص و درمان برسد، کاملا در کنترل شماست و اگر بگذارید کار از کار بگذرد، شما در کنترل او خواهید بود.

بعضی مواد غذایی می‌توانند به طور طبیعی فشارخون را پایین بیاورند. کرفس، پیاز، سیر، شنبلیله، چای سبز، خرما، گلابی، زیتون و برگ زیتون، تره فرنگی، سویا، گوجه فرنگی، گریپ فروت و لیموترش از این جمله اند. مصرف آن‌ها اصلا به معنی قطع درمان دارویی نیست و باید برای مصرف این‌ها نظر پزشک خود را هم جویا شوید به خصوص در رابطه با گریپ فروت، چون این میوه می‌تواند غلظت برخی دارو‌های فشارخون را بالا ببرد و عوارض جانبی آن‌ها را تشدید کند.

تامین پتاسیم بدن برای بیماران مبتلا به فشارخون بالا ضروری است. موز، آناناس، زردآلو، انجیر، گریپ فروت، هلو، انگور، آلو، سیب زمینی، سیر، بروکلی، کدو سبز، قارچ، گوجه فرنگی، انواع سبزی و حبوبات از منابع خوب پتاسیم هستند.

از آنجا که در حین طبخ از نمک استفاده می‌شود، دیگر لزومی ندارد هنگام صرف غذا دست به نمکدان ببرید. می‌توانید از گلپر، آویشن، نعناع خشک یا کنجد به جای نمک استفاده کنید. در تهیه غذا‌های آماده و نوشابه‌ها نیز سدیم فراوانی به کار می‌رود. سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، انواع برگر‌ها و سایر فرآورده‌های گوشتی، سبزی‌های کنسرو شده در آب نمک، زیتون شور، چیپس و سایر تنقلات شور، ماهی دودی یا کنسرو شده، انواع سس، سوپ‌ها و کنسرو‌های آماده، عصاره‌های گوشت و بسیاری دیگر از مواد غذایی فرآوری شده حاوی مقادیر بالای نمک هستند و باید مصرف شان را محدود کنید.

محصولات لبنی مانند شیر، ماست و پنیر کلسیم فراوانی دارند. ویتامین‌های متنوعی هم در آن‌ها وجود دارد، اما باید سراغ انواع کم چرب آن‌ها بروید. حبوبات سرشار از فیبر‌های محلول در آب هستند و استفاده از آن‌ها می‌تواند به کاهش فشارخون کمک کند و صد البته به عنوان منبع تامین کننده پروتئین مورد نیاز بدن به حساب بیایند.

در بین انواع گوشت ها، ماهی بهترین انتخاب است. چربی ماهی نه تنها موجب عوارض قلبی و عروقی نمی‌شود بلکه به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند. از سوی دیگر نوشیدنی‌های حاوی کافئین از قبیل قهوه، چای و نوشابه‌های کولادار سبب افزایش فشارخون می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند. می‌توانید به جای آن‌ها از انواع چای و دم کردنی‌های گیاهی یا دوغ کم نمک استفاده کنید.

کره، خامه، سس مارگارین، دنبه، چربی‌های هیدروژنه و روغن‌های جامد را از برنامه غذایی تان کنار بگذارید. به جای آن‌ها از روغن زیتون یا دیگر انواع روغن‌های گیاهی مایع و روغن ماهی استفاده کنید. همچنین مغز‌ها و دانه‌های گیاهی مثل گردو را وارد برنامه غذایی روزانه خود کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید