حکیم: کردها، اهل سنت و مسیحیان در جریان حکمت ملی حضور دارند

    کد خبر :166702

عضو دفتر سیاسی جریان حکمت ملی ادامه داد: در جریان کنگره سراسری ما، ۱۱۶ نفر از طیف‌های کرد، سنی و حتی مسیحی حضور داشتند. انسجام خوبی در کنگره بود و چهره‌های جدید با محوریت جوانان را در این کنگره دیدیم.

سید «محسن حکیم» مشاور سیاسی رئیس جریان حکمت ملی با اشاره به برگزاری کنگره سراسری جریان حکمت و تاثیرات آن بر آینده سیاسی عراق گفت: این کنگره یکی از بهترین همایش‌هایی بود که ما در عراق دیدیم. تاکنون هیچگاه چنین کنگره‌ای در عراق برگزار نشده بود.

* قدمت جریان حکمت به یک قرن پیش و مبارزه با استعمار انگلیس بازمی‌گردد

وی ادامه داد: با توجه به اینکه قانون انتخابات عراق می‌گوید فقط احزاب و جریان‌هایی که به صورت رسمی و قانونی به ثبت برسند اجازه حضور در انتخابات را دارند ما می‌توانیم فعالیت سیاسی جریان خود را به صورت رسمی دنبال کنیم.

حکیم با یادآوری اینکه تاریخ آغاز این جریان به سال 1914 و زمان جنگ مرحوم محسن حکیم با استعمار انگلیس آغاز شده و قدمت این جریان به 103 سال پیش باز می‌گردد، یادآور شد:
از آن تاریخ تا به امروز ما شاهد آن هستیم که پروسه سیاسی و کارکردی در این جریان با اینکه محوریت شیعه و مرجعیت را داشته، همواره ملی بوده و منحصر به شیعه نبوده و همه طیف‌های کرد، مسیحی، ترکمن، … در این جریان حضور داشته و دارند.

* حضور کردها، اهل سنت و مسیحیان در جریان حکمت ملی

عضو دفتر سیاسی جریان حکمت ملی ادامه داد: در جریان کنگره سراسری ما، 116 نفر از طیف‌های کرد، سنی و حتی مسیحی حضور داشتند. انسجام خوبی در کنگره بود و چهره‌های جدید با محوریت جوانان را در این کنگره دیدیم. محوریت جریان حکمت جوانان هستند البته با حفظ جایگاه و شأن و اعتبار پیشکسوتان و دوستانی که از قبل حضور داشتند.

حکیم با بیان اینکه جریان حکمت ملی امروز مهمترین جریان عراق است، گفت: انتظارمان این است که با اقبالی که نسبت به این جریان در عراق داشتیم و بیش از انتظار ما بود، استوار به کار خود ادامه دهد.

* ارتباط با مجلس اعلی و حزب بدر را حفظ کرده‌ایم

وی درباره نوع تعامل جریان حکمت ملی و مجلس اعلی نیز گفت: ارتباط خود را با مجلس اعلی حفظ کرده و سعی کردیم که هیچگونه کدورت، تیرگی و دلسردی در روابط ایجاد نشود. جایگاه آنها محفوظ است. ما سال‌ها با مجلس اعلی زندگی کرده‌ایم و خواهیم کرد، همانطور که با دوستانمان در حزب بدر این روابط را داشتیم. ما خواهان حفظ روابط با دوستان خود در جریان‌های مختلف هستیم.

این دیپلمات عراقی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه جامعه سیاسی نوپای عراق شرایط جدیدی را تجربه می‌کند، اظهار داشت: با توجه به شرایط منطقه، جامعه عراق می‌تواند نقش مهم، ارزنده و کلیدی در تحولات منطقه داشته باشد و این امر به خود جریان‌های سیاسی باز می‌گردد که چقدر بتوانند خودشان را به روز کنند و با اوضاع وفق دهند.

حکیم افزود: اگر درست مدیریت کنیم، یک زیربنای جدیدی را در ارتباطات سیاسی و اجتماعی عراق با محافظت از مبانی اسلامی خواهیم داشت. همه برنامه‌های ما بر محوریت چهره‌های جدید، برنامه‌های جدید، خدمت به مردم است. پروژه دولت سازی عراق با توجه به بحران‌های سیاسی، امنیتی و منطقه‌ای که در عراق وجود داشته، به طور کامل شکل نگرفت و ما امروز شاهد شکل گیری جنبش جدیدی هستیم که جریان حکمت پرچم دار این جنبش است و امیدواریم سایر احزاب نیز این فرصت را داشته باشند و بتوانند خود را نوسازی کنند تا با تمسک بر مبانی و توسل به ائمه و توجه به مبانی فکری، ارزشی و مذهبی خود بتوانیم نیازها، خواسته‌ها و مطالبات مشروع مردم را برآورده کنیم.

* اجازه دخالت بیگانگان در امور عراق را نمی‌دهیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص برخی اظهار نظرهای گاه و بیگاه خارجی درباره عراق گفت: آنچه مورد توافق همه گروه‌های سیاسی در عراق است، این است که ما به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی اجازه دخالت هیچ کشور بیگانه‌ای را در امور داخلی عراق نمی‌دهیم، همانطور که به خودمان اجازه دخالت در امور داخلی دیگر کشورها را نمی‌دهیم.

عضو دفتر سیاسی جریان حکمت گفت: سیاست عراق و دولت حیدرالعبادی ایجاد روابط بهتر با کشورهای دوست و همسایه، حسن روابط و باز تعریف مصالح ملی عراق بر اساس چارچوب واحد است و ما براساس همین خاستگاه‌ها حرکت می‌کنیم و امیدواریم به نتایج لازم دست پیدا کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید