جان کری در مصاحبه با سی‌ان‌ان : خروج از برجام، موضع مخالفان مذاکره با آمریکا را در ایران تقویت کرده است

    کد خبر :364117

وزیر خارجه سابق آمریکا در انتقاد از خروج کشورش از توافق هسته‌ای با ایران گفت که این اقدام موضع گروه‌‌هایی که مخالف مذاکره با آمریکا بودند را تقویت کرده است.
«جان کری»، وزیر خارجه سابق آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» بار دیگر به انتقاد از تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن این کشور از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) پرداخته است.

جان کری که یکی از معماران «برجام» به شمار می‌رود این توافق را «قوی‌ترین» و «شفاف‌ترین» توافق هسته‌ای حاصل‌شده در سراسر جهان توصیف کرد و خروج آمریکا از آن را اقدامی «بسیار خطرناک» و «بدون تأمل» دانست که مبتنی بر هیچ راهبرد گسترده‌ای نبوده است.

وزیر خارجه سابق آمریکا از منتقدان توافق هسته‌ای در داخل ایران و مخالفان مذاکره با آمریکا به عنوان «گروه‌های تندرو» اسم برد و گفت: «[ترامپ] با خروج از برجام، موضع تندروها در داخل ایران را تقویت کرده است. او کسانی را در داخل ایران قدرتمند کرده که می‌گفتند نمی‌توان با آمریکا مذاکره کرد و نمی‌توان به آنها اعتماد کرد، چون آنها شیطان بزرگ هستند. حدس بزنید چه اتفاقی افتاده؟ دونالد ترامپ کاری کرده که حرف آنها درست از آب درآمده است.»

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت. او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد.

ترامپ سرانجام روز سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) آمریکا را از برجام خارج کرد. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌های رفع‌شده ذیل برجام در دو دوره ۹۰ و ۱۸۰ روزه علیه ایران احیا خواهند شد.

ترامپ ۱۵ مردادماه یک فرمان اجرایی را برای احیای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران امضا کرد. دومین بسته تحریم‌ها قرار است از ۴ نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) احیا شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید