جانم فدای سلفی !

  • اجتماعی
  • دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۲۱:۳۲
    کد خبر :11954

در ایران نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان،‌ آمار مرگ با سلفی رو به افزایش است به طوری که در طول سال های 1393 تا 1395 مواردی از مرگ و میر ناشی از گرفتن سلفی ثبت شده و متاسفانه در 2 ماهه سال 96 نیز حداقل چند نفر جان خود را در راه تجربه این نوع از عکاسی از دست داده اند.

تقریبا از اواخر سال 1392 بازار سلفی گرفتن در ایران داغ شد و جوانان با داشتن گوشی های هوشمند و پیشرفته با هدف جذب مخاطب بیشتر در دنیای مجازی و گرفتت لایک های بیشتر،‌ دست به ثبت عکس های سلفی یا «خودگرفت» زدند.

در طول این سال ها حداقل 17-18 نفر جان خود را به دلیل تجربه این نوع عکاسی از دست داده اند و در این میان نوجوانان و جوانان کشورمان جان خود را فدای گرفتن سلفی کرده اند.

ماجرای سلفی گرفتن به خودی خود اصلا بد نیست زیرا معمولا عده ای از جوانان در رستوران،‌ جنگل،‌ساحل و … دور هم جمع شده و عکس سلفی می گیرند اما فاجعه از آنجا پررنگ می شود که عده ای برای گرفتن لایک بیشتر و خوشایند مخاطبان و فالوئرهای خود در دنیای مجازی،‌اقدام به گرفتن سلفی در موقعیت های خاص و خطرناک کرده و جان و سلامت خود و دیگران را به خطر می اندازند.

البته این ماجرا تنها مختص ایران نیست و در سرتاسر دنیا افرادی وجود دارند که پا را از دایره احتیاط فراتر گذاشته و با قرر دادن خود در موقعیت های خطرناک به استقبال مرگ و حادثه می روند که می توان به گرفتن سلفی در لبه بلندترین برج‌های جهان قفس شیر،‌ پرتگاه ها و … اشاره کرد.

در ایران نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان،‌ آمار مرگ با سلفی رو به افزایش است به طوری که در طول سال های 1393 تا 1395 مواردی از مرگ و میر ناشی از گرفتن سلفی ثبت شده و متاسفانه در 2 ماهه سال 96 نیز حداقل چند نفر جان خود را در راه تجربه این نوع از عکاسی از دست داده اند.

*نخستین مرگ ناشی از سلفی گرفتن

نخستین حادثه سلفی در ایران زمانی اتفاق افتاد که ۲۴ نفر از دانشجویان اردبیلی پس از پایان امتحانات دی سال ۹۳ تصمیم گرفتند برای خداحافظی به دریاچه شورابیل بروند و دسته‌جمعی روی دریاچه یخ‌زده ،‌ عکس سلفی بگیرند.

متاسفانه ضخامت یخ دریاچه کم بود و به دلیل فشار ناشی از وزن دانشجویان،‌یخ دریاچه شکست و 18 دانشجو به زیر آب رفتند که با کمک مردم حاضر 16 نفر از آنها  از آب بیرون کشیده شدند متاسفانه 2 دختر دانشجو به علت آشنا ‌نبودن با فنون شنا غرق شدند و به اعماق دریاچه رفتند و جسد آنها در عمق سه متری دریاچه پیدا شد.

* سلفی مرگبار در آبشار «ساری‌سو»

دومین حادثه در اردیبهشت 1394 اتفاق افتاد و دختر  19ساله‌ گردشگری که به آبشار رودخانه «ساری سو» در ماکو سفر کرده بود، حین گرفتن سلفی در لبه آبشار ناگهان زیر پایش خالی شد و به داخل رودخانه سقوط کرد.

علمیات امداد و نجات آتش‌نشانان مثمر ثمر نشد و این دختر جوان در همان لحظه سقوط جان خود را از دست داد.

 

*سقوط در آبشار«شلماش» و چهارمین قربانی

سومین حادثه در خرداد سال 1394 برای یک جوان 35 ساله‌ اتفاق افتاد. وی که به همراه خانواده در حال بازدید از از آبشار شلماش در شهر سردشت بود، برای گرفتن سلفی روی یکی از صخره‌های بالای آبشار شلماش رفت که به علت لیز‌خوردن به داخل آبشار سقوط کرد و جان باخت.

 

*  سقوط پنجمین قربانی سلفی به رودخانه«زاب جان»

این حادثه در فروردین 1395 اتفاق افتاد و یک دختر 12ساله سردشتی که همراه خانواده خود برای گردش به حاشیه رودخانه «زاب‌جان» رفته بود حین گرفتن سلفی تعادل خود را از دست داد و داخل رودخانه افتاد.

تلاش افراد حاضر در محل برای نجات او بی ‌نتیجه ماند و جنازه این دختر پس از طی مسافتی در داخل رودخانه پیدا شد.

 

*گرفتن سلفی و سقوط در رودخانه «کرج»

در اردیبهشت 1395 یک دختر 23 ساله هنگام گرفتن عکس سلفی در رودخانه کرج سقوط کرد و جان باخت. این حادثه در جاده کرج – چالوس در منطقه درده رخ داد و جسد وی توسط خانواده و افراد محلی به بیرون از آب منتقل شد.

 

*غرق‌شدن هفتمین قربانی در رودخانه «کنگیر»

حادثه دیگر در اردیبهشت سال 1395 برای یک دختر جوان که همراه خانواده برای گردش به ضلع جنوبی شهرستان ایوان رفته بود اتفاق افتاد.

وی هنگامی که در حاشیه رودخانه کنگیر اقدام به گرفتن عکس سلفی از آبشار رودخانه و مناظر طبیعی می‌ ‌کرد به دور از چشمان پدر و مادر، به داخل رودخانه سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

 

* سقوط 2 قربانی سلفی به رودخانه «مرزن‌آباد»

در خرداد 1395 دختر جوان یک خانواده که برای تعطیلات به کنار رودخانه مرزن‌آباد و در منطقه چشم‌انداز «لارک» رفته بودند،‌ برای گرفتن عکس سلفی بالای یک صخره سنگ می‌ایستد که بر اثر سرخوردگی دچار حادثه می‌شود و به داخل رودخانه سقوط می‌کند.

بعد از سقوط این دختر 22 ساله، برادر 35 ساله‌اش برای نجات وی به داخل رودخانه می ‌رود که متاسفانه او نیز به خاطر فشار آب رودخانه غرق می‌شود.

*سلفی با پست برق!

عجیب ترین مرگ ناشی از سلفی مربوط به مرگ یک نوجوان 16 ساله در مرداد سال 1395 بود. این نوجوان بر اثر بی‌احتیاطی و باز‌کردن پست کوچک برق نصب‌شده سر خیابان، دچار برق‌گرفتگی و شوک الکتریکی شد و جان خود را از دست داد.

*غرق شدن در رودخانه «کلدان»

30بهمن 1395  جوانی که برای گرفتن عکس سلفی از خود کنار رودخانه کلدان منطقه دلفارد جیرفت رفته بود به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی به رودخانه سقوط کرد و غرق شد.

* مرگ های ناشی از گرفتن سلفی در سال 1396

متاسفانه در1.5 ماهی که از سال 1396 گذشته چند مورد مرگ ناشی از گفتن سلفی در کشور اتفاق افتاده است که برخی خبرگزاری ها از مرگ حداقل 6 جوان در سال 96 خبر می دهند.

برای نمونه از مرگ و میر ناشی از سلفی گرفتن می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

*سلفی پسر جوان روی قطار مرگ

یازدهم فروردین امسال پسری 23 ساله که قصد داشت روی واگن مخزن‌دار قطار ایستگاه جلفا عکس سلفی بگیرد، به دلیل تماس با کابل برق فشار قوی جان خود را از دست داد.

این پسر جوان بدون اجازه، در ایستگاه جلفا از محل بی‌حصار وارد حریم راه‌آهن شده بود، غافل از این‌که خط راه‌آهن تبریز به جلفا برقی است. او روی واگن رفت، اما در تماس با کابل برق فشار قوی دچار شوک الکتریکی و سوختگی شدید شد و درنهایت جان خود را از دست داد.

*مرگ مرد دامغانی

در آخرین مورد نیز گرفتن سلفی به قیمت مرگ یک جوان دامغانی تمام شد.

این جوان 26 ساله که به همراه دوستان خود در مینی ایستگاه زرین دامغان حضور داشت برای گرفتن عکس سلفی به نیم متری خط راه آهن رفته بود که با قطار برخورد کرد و پس از انتقال به بیمارستان به دلیل شدت جراحت وارد شده فوت کرد.

*ایران در جایگاه دوم مرگ و میر ناشی از گرفتن سلفی

بر اساس آماری که خبرگزاری شبستان منتشر کرده است؛ تاکنون 16 نفر(به جز مرد دامغانی) در اثر گرفتن سلفی جان خود را از دست داده اند که حداقل 6 مورد از آنها در سال 1396 اتفاف افتاده که بیشتر این افراد جوان بوده اند.

براساس گزارش این خبرگزاری، هند با آمار مرگ 76 نفر در اثر سلفی در مقام نخست جهان قرار دارد و ایران اکنون با آمار مرگ 17 نفر در جایگاه دوم قرار گرفته و کشورهایی مانند پاکستان با 9نفر،‌ آمریکا 8 نفر،‌روسیه 6نفر،‌فیلیپین 4 نفر، چین 4 نفر، اسپانیا 3نفر،‌ پرتقال 2نفر و ترکیه با 2 نفر در جایگاه های بعدی قرار دارند.

متاسفانه اگر روند بی دقتی و رعایت نکردن نکات ایمنی از سوی جوانان ایرانی هنگام سلفی گرفتن ادامه یابد، دور از ذهن نیست که در آینده ای نه چندان دور در مقام نخست قرار بگیریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید