تلاش مسئولان برای تدارک یک دوره وحشتناک کرونایی/بلیت سفرهای نوروزی تمام شد، منتظر یک فاجعه ملی باشید

    کد خبر :790665

افزایش نگرانی پیرامون تشدید بحران کرونا در روزهای منتهی به پایان سال، در حالی است که از آنسو مسئولان وزارت راه و شهرسازی بدون توجه به هشدارها زمینه و بستر مناسب برای سفرهای نوروزی را فراهم کرده اند؛ اتفاقی که با اتمام بلیت سفرهای نوروزی اثبات می شود و بیم ورود به یک دوره وحشتناک کرونایی را گوشزد می کند.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست– با اینکه مسئولان ارشد وزارت بهداشت و درمان کشور به صورت مکرر از نگرانی های خود پیرامون تشدید بحران کرونا به ویژه در روزهای منتهی به پایان سال خبر می دهند، از آنسو بررسی ها نشان می دهد که جریان سفرهای نوروزی با اتوبوس، قطار و هواپیما بدون توجه به هشدارها ادامه دارد و جالب اینکه حجم انبوهی از بلیت نیز به همین منظور به فروش رسیده است.

این اتفاق در حالی است که پیش از این و در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، حسن روحانی- رئیس جمهور کشورمان گفته بود که وضعیت سفر نوروز ۱۴۰۰ هم مانند سال ۹۹ است. رئیس‌جمهوری همچنین در تشریح دقیق شرایط بد پیشرو ویروس جهش‌یافته انگلیسی را مار غاشیه خواند که باید از ترس آن به افعی چینی یعنی ویروس ووهان پناه برد.

در همین رابطه روز گذشته سعید نمکی- وزیر بهداشت در بیستمین آیین پویش ره سلامت گفت: در خوزستان داریم می‌بینیم که برای فردی که با ویروس جهش یافته مراجعه می‌کند، اصلا فرصت اینتوبه شدن نداریم و در عرض 48 ساعت با ریه پر روبرو می‌شود و به ما فرصت نمی‌دهد. اما متاسفانه ما با چنین ویروس سهمگینی می‌خواهیم که کوپن مسافرت هم بدهیم. می‌دانیم که مردم خسته‌اند، حوصله شان سر رفته و صنعت گردشگری در کشور و دنیا، آسیب جدی دیده است اما ناچاریم برای حفظ سلامت مردم، روی برخی از پروتکل‌ها بایستیم و به همین دلیل، یکی از دغدغه های ما و همکاران مان، تعطیلات نوروزی است.

وزیر بهداشت با اشاره به در پیش بودن عید نوروز گفت: امیدواریم عید خوبی باشد اما ما همه نگرانیم. می‌دانیم که با گردش ویروس جهش یافته انگلیسی در همه کشور، مسافرت به عنوان اصلی‌ترین عامل در گردش ویروس، بسیار موثر است و ما به عنوان وزارت بهداشت، مطلقا موافق هیچ مسافرتی نیستیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: پیشنهاد ما این است که تردد و مسافرت نباید باشد. نسبت به جاده‌های پر ازدحام، ترددهای بی رویه و درهم آمیختگی جمعیت‌های آلوده از اقصی نقاط کشور و انتقال یک ویروس جهش یافته سرکش، اضطراب داریم اما بعضی وقت ها به ما می گویند برای این، پروتکل‌هایی را تعریف کنید. ما می‌گوییم که نباید آب آلوده را خورد اما اگر اصرار می‌کنید، حداقل بجوشانید و بخورید. ما در چنین انتخابی گرفتاریم.

با اینکه رئیس جمهور کشورمان و نیز وزیر بهداشت از افزایش نگرانی ها پیرامون تشدید بحران کرونا در ایران خبر می دهند و نسبت به سفرهای نوروزی دغدغه دارند، اما از آنسو می بینیم که مسئولان وزارت راه و شهرسازی و سایر نهادهای مسئول بدون توجه به این نگرانی ها در حال فراهم کردن بسترهای لازم برای آغاز یک موج گسترده از سفرهای نوروزی هستند.

به بیان دیگر وزارت راه و شهرسازی مدعی است براساس قانون، فروش بلیت‌های عادی یا نوروزی را ادامه می‌دهد؛ چون تاکنون ستاد ملی مقابله با کرونا هیچ دستوری به آن وزارتخانه برای توقف فروش بلیت‌های نوروزی نداده است. این یعنی به‌رغم تمامی هشدارها برای نخریدن بلیت سفر، بازار فروش بلیت‌های حمل‌ونقل عمومی در نوروز داغ است و نه‌تنها رجا و سازمان هواپیمایی کشوری که حتی ترمینال‌های بین‌شهری و حمل‌ونقل دریایی می‌گویند بلیت سفر در نوروز می‌فروشند.

در همین رابطه پیشتر شهرام آدم نژاد- معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی به «ایلنا» گفته بود: ممنوعیتی برای خرید و فروش بلیت نوروزی وجود ندارد و مانند سایر ایام سال، متقاضیان می‌توانند نسبت به تهیه انواع بلیت البته پس از استعلام‌گیری از وضعیت سلامت‌شان، اقدام کنند.

صرف نظر از اظهارنظرهای رسمی و غیر رسمی متولیان وزارت راه و شهرسازی که نشان می دهد آنها در حال فراهم کردن مقدمات سفرهای نوروزی هستند، مراجعه به تعاونی ها و پایانه های مسافربرری چه از طریق اینترنت و چه از طریق حضوری نیز نشان می دهد که بلیت های مرتبط با سفرهای نوروزی به صورت تمام و کمال به فروش رسیده و این یعنی ما در آستانه حجم انبوهی از سفر در روزهای پایانی سال قرار خواهیم داشت.

 

با این تفاسیر می توان مدعی شد که زیر سایه نا هماهنگی مسئولان اجرایی کشور در بخش های مختلف و علی رغم همه هشدارهای کارشناسی، کشور در آستانه یک خطر بزرگ دیگر به واسطه بروز موج چهارم ویروس کرونا قرار دارد؛ اتفاقی به غایت ترسناک و نگران کننده که باید منتظر ماند و دید در روزهای آتی با آن چگونه برخورد خواهد شد؟!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید