تلاش روسها برای میانجیگری میان ایران و اسرائیل

    کد خبر :385714

یک منبع آگاه روسی به روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفته است مسکو با هدف کاهش تنش‌ها و جلوگیری از درگیری، به طور بی‌سروصدا تلاش‌هایی برای ایجاد کانال‌های تماس بین تل‌آویو و تهران آغاز کرده است. این منبع، امکان اینکه مسکو نقش میانجیگر میان ایران و اسرائیل بازی کند، را بعید ندانست.

در پی تشدید تنش‌ها میان ایران و اسرائیل بر سر سوریه، برخی محافل دیپلماتیک روسی از تلاش‌های مسکو برای کاهش تنش میان تهران و تل‌آویو سخن گفتند.

به گزارش فرارو، تحویل سامانه پدافند موشکی اس-۳۰۰ روسی به سوریه به شدت اسرائیلی‌ها را خشمگین کرد به طوری که برخی از آن‌ها حتی به احتمال نابود کردن آن در خاک سوریه اشاره کردند. روسیه، در پاسخ به این اظهارات، اسرائیلی‌ها را به خویشتن‌داری دعوت کرد.

علاوه بر این، محافل دیپلماتیک روسی از تلاش‌های مسکو برای کاستن از شدت تنش‌ها میان تهران و تل‌آویو و نیز گشودن کانال‌های تماس بین دو طرف سخن گفتند.

روسیه در چارچوب دفاع از تصمیمش برای مجهز کردن سوریه به سامانه پیشرفته موشکی، به اسرائیل و آمریکا پیام‌هایی ارسال کرده است. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرده که سوریه “حق دارد از خاکش دفاع کند”.

ریابکوف گفته “روسیه هر اقدامی انجام دهد آمریکایی‌ها آن را بی‌ثبات‌کننده می‌شمارند. این تسلیحات مختص پدافند هوایی است و هدف استقرار آن، تضمین امنیت قاطع در این منطقه از سوریه است. این استقرار هیچگونه بُعد بی‌ثبات‌کننده‌ای ندارد. بلکه به تقویت ثبات و عادی کردن اوضاع کمک می‌کند”.

پیش‌تر، آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی، اعلام کرده بود حتی پس از تحویل اس-۳۰۰ به سوریه، اسرائیل از انجام حملات نظامی به مواضعی در سوریه امتناع نخواهد کرد. او با وجود تاکید بر اهمیت بازگشت هماهنگی با روسیه، مدعی شده در صورت استفاده از اس-۳۰۰ علیه جنگنده‌های اسرائیلی، اسرائیل آماده است آن را نابود کند.

از سوی دیگر، یکی از مقامات بلندپایه نظامی ایران اخیرا هشدار صریحی به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، داده است. سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت:” رژیم صهیونیستی هیچ یک از عناصر یک کشور و حکومت را در اختیار ندارد و در تراز تهدید ما نیست، حزب‌الله برای در هم پیچیدن آن کافی است؛ به نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام می‌کنم که شنا کردن در مدیترانه را تمرین کند چراکه به زودی هیچ راهی جز به دریا گریختن ندارد”.

با این حال، روس‌ها علیرغم این تنش‌ها، معتقدند که آن‌ها می‌توانند بین اسرائیل و ایران میانجی‌گری کنند. یک منبع آگاه روسی به روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفته است مسکو با هدف کاهش تنش‌ها و جلوگیری از درگیری، به طور بی‌سروصدا تلاش‌هایی برای ایجاد کانال‌های تماس بین تل‌آویو و تهران آغاز کرده است. این منبع، امکان اینکه مسکو نقش میانجیگر میان ایران و اسرائیل بازی کند، را بعید ندانست.

چند روز پیش، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، هم آمادگی مسکو برای فراهم کردن یک “تریبون مناسب” برای انجام گفتگو‌ها بین ایران و اسرائیل را اعلام کرده بود. قبل از او، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، به ضرورت “رفع تنش میان ایران و اسرائیل از طریق گفتگو و نه زور” اشاره کرده بود.

گفتنی است در ماه سپتامبر، نیرو‌های نظامی دولت سوریه به هنگام مقابله با حمله جنگنده‌های اسرائیلی، به طور غیرعمد یک هواپیمای ایلوشین-۲۰ روسی را سرنگون کردند. روسیه، اسرائیل را مسئول سرنگونی هواپیمایش دانست و در پاسخ به این امر، سامانه موشکی اس-۳۰۰ را به سوریه تحویل داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید