آیا جنگ اوکراین صحنه تقابل ایران و اسرائیل می شود؟

    کد خبر :951021
کمک نظامی اسرائیل به اوکراین

اسرائیلی ها همچنان امید دارند که نوعی توازن را به ویژه از حیث سیاست های پشت پرده خود در رابطه با معادله جنگ اوکراین برقرار کنند و حوزه نفوذ ژئوپلیتیکشان را صرفا به دلیل جنگ اوکراین معطوف به جهان غرب نکنند. از این منظر، آن ها حاضر نیستند که بهای جنگ در کشوری دیگر را از جیب منافع خود بپردازند.

بازتابولادیمیر زیلِنسکی” رئیس جمهور اوکراین که در روزهای اخیر موضع گیری های متعددی را مبنی بر نقش آفرینی قابل توجه ایران در چهارچوب جنگ اوکراین در قالب هایی نظیر ارائه کمک های فنی و پهپادی به روسیه مطرح کرده، به تازگی در گفتگو با یکی از شبکه های رژیم صهیونیستی از مقام های این رژیم درخواست کرده تا نسبت به آنچه وی حضور فعال ایران در قالب جنگ اوکراین خوانده واکنش نشان دهند و علیه تهران (نَه فقط به دلیل اوکراین)، به نحو فعال تری وارد معادله جنگ روسیه و اوکراین شوند.

اوکراینی ها در ماه های اخیر بارها از رژیم صهیونیستی درخواست کرده اند تا سامانه های پدافندی خود را در اختیار اوکراین قرار دهد با این حال، طرف اسرائیلی تاکید کرده که صرفا می تواند حمایت سیاسی از اوکراین داشته باشد و در بهترین حالت، اقدام به صادرات سامانه های هشدارِ حملات موشکی و هوایی به اوکراین کند. موضوعی که کیِف در واکنش به آن اعلام کرده که سامانه های مذکور را در اختیار دارد و نیازی به دریافت آن ها از سوی اسرائیل ندارد.

با این همه، موضع گیری اخیر ولادیمیر زیلنسکی در گفتکو با یک شبکه اسرائیلی به وضوح نشان می دهد که وی از گزاره دریافت کمک از سوی اسرائیل ناامید شده و اکنون سعی دارد با تحریک برخی جریان های سیاسی اسرائیلی که مواضع تهاجمی نسبت به ایران و توسعه نفوذ این کشور دارند، به هر نحو ممکن که شده تل آویو را جهت ارسال سامانه های پدافندی خود به اوکراین ترغیب کند و حتی اگر این مساله محقق نشد، سطح فشارها علیه نخست وزیر و دولت رژیم اسرائیل را به دلیل کمک نکردن به اوکراین تا جای ممکن افزایش دهد.

با این همه، اینطور به نظر می رسد که به دو دلیل اصلی و محوری، نباید انتظار آن را داشت که اسرائیل بتواند به نحوی فعال در قالب صادرات تسلیحات پیشرفته به اوکراین وارد معادله جنگ این کشور با روسیه و به طور خاص تقابل با آنچه نفوذ ایران در این جنگ عنوان می شود، گردد.

 

1- هراس شدید صهیونیست ها از روسیه

یکی از مولفه های اصلی که اسرائیل را از صادرات تسلیحات و تجهیزات نظامی به اوکراین باز می دارد، هراس این رژیم از خشم روسیه است. باید توجه داشت که روسیه و اسرائیل تا قبل از آغاز جنگ اوکراین، روابط نزدیکی با یکدیگر داشتند با این حال، موضع گیری های برخی از مقام های ارشد رژیم صهیونیستی در حمایت از اوکراین در قالب جنگ آن با روسیه، خشم قابل توجه کرملین را به همراه داشت و موجب شد تا روس ها نیز دست به اقداماتی نظیر تعطیلی دفاتر آژانس یهود در روسیه بزنند و در عین حال مواضع سختی را از حیث کلامی در رابطه با رژیم صهیونیستی در پیش گیرند.

در این فضا، هرگونه تنش آفرینی از سوی اسرائیل در رابطه با جنگ اوکراین و حمایت تسلیحاتیِ آن از اوکراین می تواند موجب انفجاری مهیب در نوع رویکردهای روسیه به اسرائیل شود و چالش های گسترده ای را برای این رژیم به ویژه در قالب آزادی عمل حملات هوایی گاه و بی‌گاهِ آن به خاک سوریه و تقویت دست ایران در سوریه به همراه داشته باشد. مساله ای که تهدیدی جدی علیه تل آویو به حساب می آید.

البته که بدون تردید دامنه تشدید اختلافات و تنش ها میان کرملین و اسرائیل به همین نقطه ختم نخواهد شد و تبعات به مراتب گسترده تر و زیانبار‌تری را برای این رژیم به همراه خواهد داشت. از این منظر، این گزاره که اسرائیل حتی با موضع گیری های اخیر ولادیمیر زیلنسکی مبنی بر اینکه اسرائیل نَه به خاطر اوکراین بلکه به دلیل تقابل با ایران هم که شده باید وارد جنگ اوکراین شود، اساسا برای مسوولان صهیونیست ارزشی ندارد و آن‌ها منافع کلان تر خود را صرفا برای اوکراین به خطر نخواهند انداخت.

 

2- تمایل تل آویو به انجام یک بازی دوگانه در قالب جنگ اوکراین

یکی دیگر از موضوعاتی که اسرائیل را از حضور فعال در قالب معادله جنگ اوکراین و ارسال تسلیحات نظامی به این کشور و تقابل با آنچه نفوذ ایران در قالب جنگ مذکور ادعا می شود باز می دارد، تمایل تل آویو به انجام یک بازی دوگانه در قالب جنگ اوکراین است. در این چهارچوب، اسرائیلی ها از همان شروع جنگ، همواره سعی داشته‌اند تا هم جبهه غرب و هم روسیه و قدرت های شرقی را در سمت خود نگه دارند و با هر دو کار کنند. مساله‌ای که می تواند با فرصت طلبی های خاص رژیم صهیونیستی، حامل مزایای قابل توجهی برای آن باشد.

با این همه، مشکل کار اسرائیلی ها این است که شدت تضادها در قالب جنگ اوکراین به حدی افزایش پیدا کرده که آن ها دیگر نمی توانند در این رابطه موضعی اتخاذ کنند که هم روسیه و هم جبهه غرب را راضی نگه دارد.

با این همه، اسرائیلی ها همچنان امید دارند که نوعی توازن را به ویژه از حیث سیاست های پشت پرده خود در رابطه با معادله جنگ اوکراین برقرار کنند و حوزه نفوذ ژئوپلیتیک شان را صرفا به دلیل جنگ اوکراین معطوف به جهان غرب نکنند.

در این شرایط، آن ها حاضر نیستند که بهای جنگ در کشوری دیگر را از جیب منافع خود بپردازند. درست به همین دلیل است که طرح ادعاهای مقام های اوکراینی مبنی بر اینکه اسرائیل جهت تقابل با ایران هم که شده باید وارد جنگ اوکراین شود، چندان در محاسبات راهبردی صهیونیست ها در رابطه با جنگ مذکور تغییری ایجاد نمی‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید