تصویر قابل تأملی که از مجلس مخابره شد؛ قانونگذاری که تلاش می‌کند قانون را دور بزند

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۰ ۱۸:۰۵
    کد خبر :838959

در جریان بررسی صلاحیت وزاری پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم و در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تصویری از سوی عکاسان خبری به ثبت رسید و در شبکه های اجتماعی منتشر شد که جنجال برانگیز و قابل تأمل بود؛ تصویری از یک نماینده که بروی صندلی خود نشسته و در تلاش بود تا با روشن کردن فیلترشکن وارد سایت و شبکه های فیلتر شده شود.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست-  هر چند به واسطه اینکه تصویر مورد اشاره از پشت سر ثبت شده است، هویت نماینده فوق الذکر قابل شناسایی نیست، اما تص ویری که از او در شبکه های اجتماعی منتشر شده است، حاوی نکات و پیام های قابل تأملی است که اشاره به آنها خالی از لطف نیست؛ عکسی که محمدعلی قاسمی- عکاس خبرگزاری ایسنا گرفته است.

در این تصور، یکی از نمایندگان مجلس آن هم در روزهایی که بحث بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت آقای رئیسی داغ است، تلاش می کند تا با روشن کردن فیلترشکن گوشی همراه خود وارد شبکه ها و سایت های فیلتر شده شود.

این اقدام او با واکنش های فراوانی در فضای مجازی رو به رو شد و دست مایه جملات طنزآلود و انتقادی شد.

از جمله موضوعاتی که سبب شد کاربران فضای مجازی نسبت به این عکس حساس شده و به آن واکنش نشان دهند آن بود که این بار یکی از افراد موثر در فرایند قانون گذاری کشور که اتفاقاً خود را به قوانین ساری و جاری کشور باید متعهد بداند، تلاش می کند تا با کمک فیلتر شکن، فیلترهای اعمالی را دور بزند.

اتفاقی که به واسطه فیلتر بودن بسیاری از سایت ها و نیز برخی شبکه های اجتماعی کاربردی نسبتاً فراگیر دارد و این نماینده مجلس نیز همسو با دیگر شهروندان در حال انجام چنین کاری است.

همانطور که اشاره شد واکنش های فراوانی در شبکه های اجتماعی به این تصویر صورت گرفت.

یکی از کاربران با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس یازدهم در حال پیگیری اینترنت ملی و شبکه ملی اطلاعات هستند، چنین اقدامی را از سوی یکی از نمایندگان نقد کرده است.

کاربر دیگری نیز با طرح این پرسش که با طرح صیانت از فضای مجازی چه به روز اینترنت خواهید آورد؟ به این تصویر اشاره کرده است.

به طور کلی عمده انتقادات ناظر بر این است که نمایندگان مجلس از سویی تلاش می کنند تا محدودیت های بیشتری را برای مردم در فضای مجازی ایجاد کنند و از آنسو خود نه تنها مقید به چنین محدودیت هایی نیستند بلکه به روش های مختلف تلاش می کنند تا قانون مورد حمایت خود را نقض کنند.

چنین تصاویر و گزارش هایی فراتر معنا و پیام ظاهری به خوبی به فاصله میان مردم و مسئولین نیز اشاره دارد و گویای آن است که اساساً بسیاری از دغدغه و نیازهای مردم از سوی مسئولانی چون نمایندگان مجلس درک و دیده نمی شود.

به هر صورت این تصویری بود که حداقل برای چند روز فضای اجتماعی و ذهن کاربران را متوجه خود کرد و به زودی از اذهان فراموش می شود، ولی اگر مسئولانی دغدغه مند بر سر کار باشند نسبتاً به این واکنش ها و پیام ها حساس تر دقت خواهند کرد و با تحلیل و ارزیابی دقیق آنها به سادگی از کنارشان عبور نمی کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید