تصویب بودجه ۲ میلیون و ۸۸۲ هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۰ کشور

  • سیاسی
  • جمعه ۶ فروردین ۱۴۰۰ ۱:۳۲
    کد خبر :795928

نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در خانه ملت گفت: بودجه ۲ میلیون و ۸۸۲ هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۰ کشور در خانه ملت به تصویب رسید که این منابع مالی نسبت به رقم لایحه دولت با رشد ۱۷ و ۶ دهم درصدی همراه شده است.

دکتر«علی اکبر کریمی» در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: رقم بودجه عمومی دولت که شامل دستگاه‌های دولتی، ادارات و وزارتخانه‌ها است در رقم اصلاحی دولت ۸۵۵ هزار میلیارد تومان بود که به یک میلیون و ۲۸۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

وی تاکید کرد: بودجه شرکت‌های دولتی یک میلیون و ۵۷۱هزار میلیارد تومان بود که تغییر محسوسی برای این حوزه ایجاد نشده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در بودجه عمومی دولت در لایحه اصلاحی و قانون با رشد ۴۹ و نیم درصدی همراه است.

دکتر کریمی یادآور شد: بودجه سال ۱۴۰۰ ، آخرین سال فعالیت دولت دوازدهم و دوره دوم ریاست جمهوری روحانی را شامل می‌شود که عنوان بودجه سال محل تغییر دولت را دارد و با فراز و فرودهای زیادی مواجه بود چرا که در پاره‌ای موارد رویکرد دولت در خصوص بودجه با نظر خانه ملت تفاوت‌هایی را داشت.

وی بیان کرد: دولت در برخی موارداصلاح بودجه را در نظر گرفت و اصلاحاتی اعمال شد و مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص بخشی از نظراتش عدول کرد و در پایان بودجه نهایی امسال در کمیسیون تلفیق در مجلس به تصویب رسید.

نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رویکرد مجلس شورای اسلامی برای تصویب بودجه حمایت از معیشت مردم و تولید کنندگان است که با نامگذاری شعار امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی همراستای است.

کریمی با اشاره به اینکه رئوس کلی کلان بودجه به تصویب رسید، افزود: درخصوص حمایت از تولید در تبصره ۱۸ قانون بودجه ، اعتبار ۳۲ هزار میلیارد تومانی برای توسعه اشتغال در نظر گرفته شد .

وی بیان کرد: تقویت حوزه کشاورزی و بخشودگی سود تسهیلات کشاورزان و کارفرمایان، حمایت از معیشتی مردم، مسکن و همچنین تصویب بودجه ۷۰ میلیون تومانی برای عموم زوج‌های جوان و تسهیلات ۱۴۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی برای زوج‌های خاص از دیگر مصوبات خانه ملت بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پوشش ۹۰درصدی کل هزینه درمانی زوج‌های نابارور، اختصاص یک میلیون تومان سلام به متولدین سال امسال، پرداخت تسهیلات ۲۰۰میلیون تومانی مسکن به‌منظور تشویق خانواده ها برای فرزندآوری از دیگر مصوبات مجلس شورای اسلامی در بودجه سال ۱۴۰۰ است.

کریمی، شفافیت و انظباط مالی، تاکید ویژه بر انجام تکلیف قانونی دستگاه‌ها در خصوص ثبت حقوق کارکنان دولت مشروط بر درج در سامانه، شفاف سازی پرداختی شرکت‌های دولتی و دستگاه های اجرایی از خزانه دولت از دیگر مصوبات است.

نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در خانه ملت گفت: افزایش ۲۵درصدی حقوق کارکنان با دریافتی ۱۰ میلیون تومان نیز در بودجه امسال پیش‌بینی شده و کارکنانی که بالاتر از ۱۰میلیون تومان حقوق دریافت می کنند نیز باید افزایش حقوق به صورت ثابت ۲ و نیم میلیون تومان بداشته باشند که این مهم در راستای کاهش شکاف حقوق‌ها در سال اعمال می‌شود .

کریمی اظهار کرد: پرداخت مالیات تا سقف ۳۵درصد به‌صورت پلکانی برای افراد با دریافتی حقوق بالا، لغو معافیت مالیاتی سلبریتی ها به ویژه فعالان فضای مجازی، لغو معافیت مالیاتی موسسات کنکور با عنوان موسسات فرهنگی، لزوم بهره‌گیری پزشکان از دستگاه‌های پرداخت مالی (پز)، حمایت از معیشتی و رفع محرومیت‌ها در قانون، احکام برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و حقوق سایر بازنشستگان، پرداخت یارانه برای افراد جامانده و تازه متولد شده، پرداخت تسهیلات ویژه برای زنان سرپرست خانوار!، رایگان شدن حامل‌های انرژی برای ۶میلیون خانوار محروم از دیگر مصوبات مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۰ است .

وی افزود: اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان برای گازرسانی روستاهای فاقد گاز، چهار میلیون تن قیر برای توسعه راه‌های روستایی، شفاف سازی تعداد واقعی شرکت‌های دولتی و اعلام به شرکت‌های زیرمجموعه، شفاف سازی درآمد اپراتورهای مخابراتی، پرداخت ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در نیمه اول سال و حذف این ارز تا پایان سال، ایجاد یک کارگروه به‌منظور ناظر تخصیص هزینه‌کرد بودجه، رفع تبعیض حقوق‌های نجومی، جلوگیری از افزایش تعرفه اینترنت، اختصاص بخشی از مالیات ستاد اجرایی فرمان امام برای توسعه عدالت آموزشی و ساخت مدارس در مناطق محروم از دیگر اقدامات مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۰است .

نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در خانه ملت بیان کرد: نوسازی سیستم گرمایشی ۱۰۰ هزار کلاس درس با اولویت مناطق محروم، اخذ جریمه برای مشترکات پرمصرف منابع آبی به‌منظور آبرسانی به روستاها، اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساماندهی کودکان کار از دیگر برنامه ها و مصوبات مجلس در قانون بودجه سال ۱۴۰۰است که با جدیت دنبال می شود.

استان مرکزی هفت کرسی نمایندگی در خانه ملت دارد که ۲ کرسی آن متعلق به حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب است.

منبع: ایرنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید