بازتاب بررسی کرد؛

بورس در سالی که گذشت، در سالی که آغاز شد/ چشم انداز پیش روی بورس در سال 1400 روشن است یا تاریک؟

    کد خبر :797095

بازار سرمایه در سال 99، فراز و نشیب های بسیاری را سپری کرد، در نیمه نخست سال شاهد افزایش شاخص کل و گذر از مرز 2 میلیون واحد بودیم اما در شش ماهه دوم، این روند صعودی نه تنها متوقف شد بلکه بازار ریزش قابل ملاحظه ای را تجربه کرد.

«بازتاب»؛ زهره علامی– درحالی که بازار سرمایه از ابتدای سال گذشته تا مهر ماه (حدود شش ماه) بیشترین بازدهی را نسبت به بازارهای مالی دیگر از جمله دلار، سکه، طلا و … ثبت کرد اما در نیمه دوم، یکی از پرضررترین بازارها بود.

در نیمه ابتدایی سال 99، تعداد کدهای بورسی هم رشدی 76 درصدی را در مقایسه با پایان سال 98 داشت و 8 میلیون و 835 هزار کد معاملاتی جدید صادر شد و مجموع دارندگان کد بورسی به 20 میلیون و 500 هزار نفر افزایش پیدا کرد.

اما شرایط بازار سرمایه در نیمه دوم سال گذشته نسبت به شش ماهه ابتدایی به کلی تغییر کرد و شاخص کل روندی نزولی را در پیش گرفت به طوری که در آخرین روز کاری سال 99، شاخص کل به سطح یک میلیون و 245 هزار واحد رسید.

حالا در این شرایط، این سوال مطرح می شود که بازار سرمایه در سالجاری با چه فراز و نشیب هایی روبروست؟ آیا شاهد اوج گرفتن دوباره بازار سرمایه و تجربه شیرین گذر شاخص کل از مرز دو میلیون واحد خواهیم بود یا اینکه بازار به همین روند نزولی خود ادامه می دهد؟

فردین آقابزرگی، تحلیلگر بازار سرمایه درباره وضعیت این بازار در سال 1400 به خبرنگار بازتاب می گوید: نگاهی به تحولات و رخدادهای اقتصادی به ویژه بورس در سال گذشته، چشم انداز مناسبی را پیش روی فعالان و سرمایه گذاران بازار سرمایه و همچنین سازمان بورس قرار می دهد.

آقابزرگی می افزاید: در سال 99 شاهد یک نیمه پررونق و یک نیمه اصلاحی فرسایشی بودیم که همراه با ضرر و زیان، سرخوردگی و رنجش سرمایه گذاران تازه کار بود.

او ادامه می دهد: پیش بینی می شود که نیمه ابتدایی سال 1400، سرمایه گذاران با احتیاط بیشتری پیش بروند، حجم و روند معاملات آخرین روز کاری 99 این چشم انداز را به خوبی نشان می دهد.

این تحلیلگر بازار سرمایه اظهار می کند: در ابتدای روز 28 اسفند سال گذشته، هیجان خاصی بر بازار حکمفرما شد، اما بلافاصله با نگاه احتیاطی همه بازار گردان ها و حتی مسوولان بورسی و فرابورسی، عطش تقاضا که موجب شکل گیری صف های خرید و عدم توانایی از پاسخگویی بود، کاهش یافت.

دو مقطع متفاوت برای بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: اصلاح قیمتی قابل توجه در 6 ماهه دوم سال گذشته، ثبات نسبی نرخ ارز که موجب رکود در سایر بازارهای موازی از جمله سکه، طلا، ارز و … شد، همچنین حمایت همه جانبه مسوولان اقتصادی از بورس در کنار کسری بودجه و آثار تورمی آن که در ساختار خود دارد، موجب می شود که در سالجاری دو مقطع با فاصله قابل توجه و متمایز در بورس داشته باشیم.

آقابزرگی می گوید: در سه ماهه نخست سالجاری تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری، تمامی نامزدها متمرکز بر بازار سرمایه برنامه های تبلیغاتی اقتصادی خود را شکل می دهند که این موجب هیجان مضاعف بر بورس می شود.

به گفته او، در سه ماهه ابتدایی شاهد هیجان در بازار خواهیم بود اما نه در حد و اندازه بازدهی سال 99، درواقع رشد اتفاق می افتد اما پس از روی کارآمدن هر کدام از نامزدها، مسلما رییس جمهور منتخب برای جلوگیری از اتفاقات سال گذشته، تمهیداتی را در نظر می گیرد که روند بازار تغییر کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه اظهار می کند: انتظار می رود که تا تیر ماه بازار سرمایه پررونق باشد اما در ماه های پس از آن، روند محتاطانه ای بر بورس غلبه می کند و با بازارگردانی، عرضه بیش از اندازه، وضع قوانین و مقرراتی در نظام معاملاتی و … از وقوع اتفاقات سال گذشته پیشگیری می شود.

اما درحالی که آقا بزرگی، کارشناس بازار سرمایه بهبود این بازار را تا تیر ماه امسال پیش بینی کرده بود، روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی که در بهمن ماه سال گذشته منتشر کرد با اتکا به مدل های اقتصادی نوشت که افت شاخص بورس از مقادیر کنونی تا تیرماه بعید است، ضمن اینکه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران هم به احتمال زیاد قادر به عبور از سقف قبلی خود تا پایان تیر ماه 1400 نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید