تصاویر و جزئیاتی عجیب از پایگاه‌های نظامی آمریکا در جهان

    کد خبر :845099
تصاویر و جزئیاتی عجیب از پایگاه‌های نظامی آمریکا در جهان

حضور میلیون‌ها سرباز آمریکایی در حداقل ۸۰ کشور جهان به بهانه «جنگ جهانی علیه تروریسم» برای کشورهای میزبان و کشورهای جنگ‌زده ثمره‌ای جز مرگ و آوارگی نداشته اما هزینه‌های این حضور جهانی برای ایالات متحده نیز بسیار گزاف است

آمریکا حدود ۷۵۰ پایگاه در حداقل ۸۰ کشور جهان دارد و بودجه نظامی‌اش باسایر کشورها فاصله‌ای آشکار دارد.

تنها یازده روز از خروج آخرین سربازان آمریکایی از افغانستان و پایان رسمی جنگ ۲۰ ساله در این کشور که طولانی‌ترین نبرد در تاریخ ایالات متحده نام گرفت گذشته است. دیروز خبر خروج نیروهای آمریکا از عراق نیز رسانه‌ای شد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت که ارتش این کشور به حملات هوایی علیه اهداف دشمن ادامه می‌دهد؛ عملیات‌هایی که با اتکا به شبکه گسترده پایگاه‌های آمریکایی در منطقه کلید خواهند خورد.

بیش از ۷۵۰ پایگاه آمریکایی در سراسر جهان

به گفته دیوید واین، استاد مردم شناسی سیاسی در دانشگاه واشنگتن، آمریکا تا حدود دو ماه پیش، حدود ۷۵۰ پایگاه در حداقل ۸۰ کشور داشت و البته تعداد واقعی ممکن است حتی بیشتر باشد زیرا پنتاگون همه اطلاعات را منتشر نمی‌کند.

ژاپن با ۱۲۰ پایگاه فعال، بیشترین پایگاه آمریکایی را در خود دارد و پس از آن آلمان با ۱۱۹ و کره جنوبی با ۷۳ پایگاه در مراتب بعدی قرار دارند.

پایگاههای نظامی آمریکا به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

پایگاه‌های بزرگ که «تکیه‌گاه» نامیده می‌شوند و تاسیساتی نظامی با بیش از ۴ هکتار مساحت یا ارزش بیش از ۱۰ میلیون دلار هستند. این پایگاه‌ها معمولاً بیش از ۲۰۰ پرسنل نظامی آمریکایی دارند. ۶۰ درصد پایگاه‌های خارجی آمریکا در این گروه قرار می‌گیرند.

پایگاه‌های کوچک یا «گل مرداب»، کوچکتر از ۴ هکتار یا با ارزش کمتر از ۱۰ میلیون دلار و به صورت مشارکتی هستند. این سایت‌ها که برای عملیات‌هایی پیشرو استفاده می‌شوند، ۴۰ درصد باقیمانده پایگاه‌های خارجی ایالات متحده را در بر می‌گیرند.

بر اساس داده‌های استقرار جهانی ارتش آمریکا، این کشور تا سال ۲۰۲۰ حدود ۱۷۳هزار سرباز مستقر در ۱۵۹ کشور جهان داشته است.

پایگاه هوایی العدید در غرب دوحه

حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه

بر اساس گزارش موسسه واتسون در دانشگاه براون، بین ۱.۹ تا سه میلیون سرباز آمریکایی از سال ۲۰۰۱ در افغانستان و عراق حضور داشتند که نیمی از آنها بیش از یک بار اعزام شده‌اند.

بزرگترین تاسیسات نظامی آمریکا در خاورمیانه، پایگاه هوایی العدید است که در غرب دوحه، قطر، واقع شده؛ این پایگاه در سال ۱۹۹۶ تأسیس شد و میزبان حدود ۱۱هزار سرباز آمریکایی و ناتو، تقریباً ۱۰۰ هواپیما و هواپیماهای بدون سرنشین است.

یک ماه بعد از حملات ۱۱ سپتامبر، ایالات متحده تحت ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش، به افغانستان حمله کرد. طالبان در این کشور به دلیل پناه دادن به اسامه بن لادن، رهبر القاعده که مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته بود، متهم شد.

زندگی پس از ۱۱ سپتامبر به روایت FBI

بر اساس پ‍ژوهش‌های دانشگاه براون، از آن سال تاکنون حدود ۲۴۱هزار نفر در نتیجه جنگ جان خود را از دست داده‌ و صدها هزار نفر دیگر که عمدتا غیرنظامی بودند نیز بر اثر گرسنگی، بیماری و جراحت ناشی از جنگ جان باخته‌اند.

در سال ۲۰۰۳، ایالات متحده صدام حسین، رئیس جمهور عراق، را متهم به داشتن سلاح‌های کشتار جمعی کرد و این کشور را مورد حمله قرار داد اما هیچ چیزی در آنجا پیدا نشد.

در اوج این جنگ، سال ۲۰۰۷، آمریکا تخمین زده بود که ۱۷۰هزار سرباز در این کشور حضور داشته‌اند و تا امروز نیز همچنان حدود ۲۵۰۰ نفر از آنها در عراق هستند؛ با این وجود، بیشترین حضور نظامی آمریکا در شرق آسیاست.

کمپ همفریس در نزدیکی کره شمالی

حضور نظامی آمریکا در ژاپن و کره جنوبی

ایالات متحده پس از پایان جنگ جهانی دوم (۱۹۳۹-۱۹۴۵) در ژاپن و از زمان جنگ کره (۱۹۵۰-۱۹۵۳) در کره جنوبی مستقر بوده است. تقریباً نیمی از کل نیروهای آمریکایی مستقر در خارج از این کشور، در ژاپن -۵۳هزار و هفتصدنفر- و در کره جنوبی -۲۶هزار و چهارصدنفر- مستقر هستند.

کره جنوبی میزبان کمپ همفریس، بزرگترین پایگاه نظامی خارج از کشور آمریکا است که تقریباً در ۶۵ کیلومتری جنوب سئول واقع شده است. این پایگاه وسیع- بیش از هزار هکتار- در کمتر از ۱۰۰ کیلومتری منطقه غیرنظامی و بسیار مستحکم کره شمالی واقع شده است.

پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان

حضور نظامی آمریکا در اروپا

اروپا حداقل ۶۰ هزار سرباز آمریکایی دارد. آلمان با ۳۳۹۰۰ نفر بیشترین تعداد نیروهای آمریکایی در اروپا را میزبانی می‌کند؛ ایتالیا و انگلستان در رتبه بعدی قرار دارند. با این حال، تعداد سربازان آمریکایی مستقر در آلمان بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۰ به نصف کاهش یافته است. مانند تقریبا تمام پایگاه‌های ایالات متحده، این پایگاه مجهز به بیمارستان، مدرسه، نیروگاه، مجتمع‌های آپارتمانی و رفاهی است.

پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان بزرگترین قطب سربازان و تجهیزات نظامی آمریکا در اروپا است. درست در خارج از این پایگاه هزار و دویست هکتاری یک مرکز پزشکی منطقه‌ای که بزرگترین بیمارستان نظامی ایالات متحده در خارج از این کشور استقرار دارد. این مرکز در جنگ افغانستان و عراق بسیار مورد استفاده قرار گرفت و هزاران سرباز زخمی را درمان کرد.

آمریکا در آمریکای لاتین

پایگاه دریایی گوانتانامو که در نوک شرقی کوبا واقع شده قدیمی‌ترین پایگاه نظامی ایالات متحده در خارج از این کشور است. این تأسیسات از پایان قرن ۱۹ تحت کنترل آمریکا بوده و یکی از موضوعات داغ چالش برانگیز بین ایالات‌متحده و کوبا است. چندین دهه است که کوبا اصرار دارد که ایالات متحده برای این پایگاه ملزم به پرداخت اجاره است

پایگاه دریایی گوانتانامو

در فاصله سال‌های ۱۹۵۰-۱۹۵۳و پس از تسلیم ژاپن به متفقین که جنگ جهانی دوم را به پایان رساند، ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی شبه حزیره کره را که تحت سیطره ژاپن بود، به دو قسمت تقسیم کردند. کره شمالی با حمایت چین و شوروی به جنوب حمله کرد و همین بهانه‌ای برای حضور حدود ۱.۷۸ میلیون سرباز آمریکایی در جنگی سه ساله شد. تخمین زده می‌شود که بین ۲ تا ۳ میلیون غیرنظامی در طول این جنگ کشته شدند و آمریکا نیز بیش از ۳۳هزار کشته داد با این حال هیچ پیمان صلحی به صورت رسمی امضا نشد.

در سال‌های ۱۹۵۵-۱۹۷۵ تنش بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی در جنوب شرقی آسیا همچنان ادامه داشت و درگیری دولت کمونیستی ویتنام مناطق شمالی و جنوبی این کشور را در مقابل یکدیگر و متحدانشان قرار داد. این جنگ نیز با بیش از ۳.۴ میلیون سرباز آمریکایی و بیش از سه میلیون نفر، از جمله بیش از ۵۸هزار آمریکایی پایان یافت.

حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۰ نیز با دخالت آمریکا و آغاز عملیات سپر صحرا همراه شد. این جنگ کوتاه با حضور بیش از نیم میلیون سرباز آمریکایی توسط آتش بس آمریکا و قطع نامه سازمان ملل به پایان رسید.

پایگاه نظامی بگرام در افغانستان

اما سال‌های ۲۰۰۱-۲۰۲۱، و در دوره پس از حملات ۱۱ سپتامبر، پرهزینه‌ترین و پرتعدادترین حضور آمریکا در افغانستان و عراق را رقم خورد؛ حداقل ۸۰۰هزار نیروی آمریکایی در ۲۰ سال گذشته در افغانستان و بیش از ۱.۵ میلیون نفر در عراق خدمت کرده‌اند اما هزینه‌ عمده این دو جنگ، بیش از ۹۰۰هزار نفر کشته غیر نظامی است.

هزینه های نظامی آمریکا از سال ۱۹۵۰

بر اساس گزارش موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم (SIPRI)، ایالات متحده در سال گذشته ۷۷۸ میلیارد دلار برای ارتش خود هزینه کرده و به عنوان بزرگترین هزینه کننده نظامی در جهان شناخته می‌شود. این رقم از مجموع هزینه‌کرد ۱۰ کشور بعدی این فهرست نیز بیشتر بوده است.

چین با ۲۵۲ میلیارد دلار در رتبه دوم قرار دارد ، پس از آن هند با ۷۳ میلیارد دلار، روسیه با ۶۲ میلیارد دلار و انگلیس با ۵۹ میلیارد دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بر اساس پژوهش دانشگاه براون، ایالات متحده تنها در ۲۰ سال گذشته ۸ تریلیون دلار برای به اصطلاح «جنگ جهانی علیه تروریسم» هزینه کرده است. بخشی از این مبلغ مربوط به سود مبالغ هنگفتی است که برای تأمین مالی جنگ‌ها قرض گرفته شده و حدود بیش از ۲.۲ میلیارد دلار نیز مربوط به تعهداتی است که برای مراقبت از جانبازان دارد.

با این حال تیترهای هر روزه صفحات خبرگزاری‌های بین‌المللی مربوط به اخباری از جنگ و آوارگی و ویرانی در کشورهای عمدتا فقیر جهان است.

منبع: الجزیره

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید