تدوین فیلم چیست و تدوینگر دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

    کد خبر :902843

یکی از فرصت‌های شغلی دنیای هنر که اتفاقا بازار کار بسیار خوبی نیز دارد، شغل تدوینگر فیلم است. بدون تردید همه شما فیلم‌های مختلفی را دیده‌اید و احتمالا بخش‌هایی از یک یا چند فیلم را نیز به خاطر می‌آورید. این اتفاق نتیجه کار و مهارت گروه فیلم سازی از جمله یک تدوینگر فیلم است.

در این مقاله قصد داریم با معرفی شغل تدوین فیلم، به شرح وظایف و مسئولیت‌های یک تدوینگر فیلم نگاهی بیندازیم. همچنین با معرفی شرایط مورد نیاز برای استخدام یک تدوینگر، شما را با مهارت‌های مورد نیاز این شغل آشنا خواهیم کرد. در نهایت ضمن بررسی زمینه‌های کاری این حوزه، به میانگین حقوق و درآمد یک تدوینگر فیلم در کشورهای مختلف نیز نگاهی خواهیم انداخت. اگر برای شناخت بیشتر این موقعیت شغلی آماده هستید، لطفا با مطالعه این مطلب همراه ما باشید.

تدوینگر کیست؟

یکی از مراحل و فرآیندهای فیلم سازی که بعد از مرحله تولید فیلم انجام می‌شود، تدوین فیلم است. این مرحله از فیلم سازی، نقش مهمی در تعیین زمان فیلم و کیفیت نهایی کار دارد؛ اما تدوینگر فیلم شخصی است که مسئول ویرایش یا حذف بخش‌های غیرضروری و ناخواسته فیلم و قراردادن سکانس‌ها در کنار یکدیگر به شکلی مناسب است. همچنین یک تدوینگر فیلم با افزودن صدا، موسیقی و جلوه ‌های ویژه به بخش‌هایی از فیلم، اثر نهایی را جذاب‌تر و برای نمایش به مخاطبان آماده می‌کند.

یک تدوینگر فیلم کار تدوین را بر اساس سفارش‌های کارفرما یا کارگردان فیلم انجام می‌دهد. همچنین یک تدوینگر فیلم ممکن است با فیلم‌برداران نیز برای تولید محتوای سمعی بصری همکاری کند. شاید بهتر باشد برای آشنایی بیشتر با این حوزه کاری، با معانی برخی از اصطلاحات رایج در شغل تدوین فیلم نیز آشنا شوید. در جدول زیر، برخی از اصطلاحات این حوزه کاری همراه با معنی آنها آورده شده است:

شرح وظایف و مسئولیت‌های یک تدوینگر فیلم

برای ارائه پاسخ کامل به این پرسش که: «تدوین فیلم چیست و تدوینگر دقیقا چه کاری انجام می دهد؟»،‌ باید به شرح وظایفی که در کار تدوینگر وجود دارند نیز نگاهی بیندازیم. به همین دلیل در ادامه، به برخی از وظایف و مسئولیت‌هایی که یک تدوینگر فیلم در مراحل تدوین برعهده خواهد داشت، اشاره شده است:

♦ مطالعه فیلم‌نامه به منظور کسب درک درستی از منظور کارگردان

♦ بازدید از صحنه در هنگام فیلم برداری

♦ بررسی فیلم و انتخاب صحنه‌ها باتوجه به مشاهدات صورت‌گرفته در هنگام فیلم برداری

♦ برش یا کات بخش‌هایی از فیلم

♦ همکاری با تدوینگران صدا، تدوینگران جلوه‌های صوتی و جلوه‌های بصری به عنوان یک تدوینگر فیلم

♦ انجام اصلاحات بر اساس درخواست کارگردان، فیلم ساز، مشتری یا کارفرما

♦ افزودن صدا، موسیقی و جلوه های ویژه به فیلم

♦ انجام راف کات و آماده‌سازی پلان‌ها برای کار نهایی تدوین

♦ استفاده از سیستم‌های تدوین غیرخطی دیجیتال به منظور تدوین فیلم و کلیپ

♦ بررسی مجدد کار نهایی تدوین به منظور اطمینان یافتن از توالی منطقی صحنه‌ها و انجام صحیح مراحل تدوین

♦ تعیین دقیق محل برش و کات برای کار نهایی تدوین

شرایط و ویژگی‌های لازم برای استخدام تدوینگر فیلم

برای استخدام تدوینگر شرایط مشخصی از طرف کارفرمایان و شرکت‌های مختلف درنظر گرفته می‌شود. در ادامه، به برخی از مهم‌ترین شرایط مورد نیاز برای استخدام تدوینگر اشاره خواهیم کرد:

♦ تسلط به نرم ‌افزارهای تدوین فیلم مانند Adobe Premiere،‌ Final Cut Pro وAvid Media Composer

♦ قدرت حل مسأله

♦ تمرکز بالا

♦ صبر و تحمل زیاد

♦ مدیریت زمان

♦ تعهد و مسئولیت‌پذیری

♦ خلاقیت و دید هنری

♦ روابط عمومی قوی

♦ آشنا به زبان انگلیسی

♦ آشنایی با فیلم‌برداری دیجیتال و مراحل پس از تولید

تسلط به نرم افزارهای تدوین

یادگیری نرم ‌افزارهای مورد نیاز تدوین فیلم مانند افتر افکت و فتوشاپ، برای ورود به این حوزه کاملا ضروری است. برای یادگیری این نرم افزارها، حتما لازم نیست در دوره‌های حضوری و گران‌قیمت شرکت کنید؛ بلکه با تهیه فیلم‌های آموزشی این نرم افزارها و انجام تمرینات روزانه، می‌توانید در مدت زمان کوتاهی به تسلط خوبی در کار با نرم افزارهای تدوین فیلم دست پیدا کنید.

چنانچه آشنایی خوبی به زبان انگلیسی دارید، می‌توانید فیلم‌های آموزشی به زبان انگلیسی را که برخی از سایت‌های اینترنتی به رایگان در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند، تهیه کنید. این فیلم‌های آموزشی که معمولا دوره‌های آموزشی کاملی را شامل می‌شوند، با کمک برترین اساتید تهیه شده و شامل تمرینات آموزشی کاربردی برای ورود حرفه‌ای به بازار کار تدوینگر هستند.

مهارت‌های نرم

شما به عنوان یک تدوینگر باید بتوانید با مهارت‌های ارتباط کلامی خود، ارتباط سازنده‌ای را با همکاران، مشتریان و کارفرما ایجاد کنید. همچنین داشتن صبر و تحمل کافی برای بررسی دقیق جزئیات در یک فیلم، موضوعی کاملا جدی و ضروری است.

از طرف دیگر در کار تدوینگری، ممکن است برای تدوین یک فیلم زمان کمی نسبت به اندازه پروژه در اختیار داشته باشید. مدیریت زمان و تحویل به موقع کار می‌تواند ارزش شما را در نزد کارفرما چند برابر کند. بنابراین داشتن تسلط کار با نرم افزارهای تدوین در کنار مهارت‌های نرم، می‌تواند برگ برنده شما برای استخدام و کاریابی باشد.

سایر شرایط برای استخدام تدوینگر

داشتن مدرک تحصیلی مرتبط و ارائه تجربه کاری، می‌تواند شانس شما را برای یافتن شغلی مناسب در این حوزه افزایش دهد. همچنین در برخی از مواقع نیز ممکن است آشنایی با تجهیزات فیلم‌برداری، به عنوان یک مزیت برای استخدام تدوینگر مطرح شود. شما می‌توانید برای دیدن جدیدترین آگهی های استخدام تدوینگر از این سایت معتبر استفاده کنید.

بازار کار تدوینگر

به عنوان یک تدوینگر فیلم می‌توانید در پروژه‌های مختلفی مشغول به کار شوید. صنعت سینما و تلویزیون یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که یک تدوینگر می‌تواند در آن فعالیت کند. همکاری با فیلم سازان در ساخت فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی و تدوین برنامه‌های تلویزیونی، یکی از حوزه‌هایی کاری برای یک تدوینگر فیلم است.

همچنین تدوین فیلم‌ مراسم و رویدادهای مختلف مانند همایش‌ها و کنفرانس‌ها، از دیگر زمینه‌های کاری برای یک تدوینگر است. به علاوه امروزه شرکت‌ها و آژانس‌های تبلیغاتی مختلف نیز برای تدوین فیلم و کلیپ‌های تبلیغاتی خود، به مهارت‌های یک تدوینگر فیلم نیاز دارند.

حقوق و درآمد یک تدوینگر فیلم در کشورهای مختلف

حقوق و دستمزد یک تدوینگر فیلم باتوجه به عواملی مانند مهارت‌ها، منطقه محل فعالیت و سوابق کاری وی تعیین می‌شود. در جدول زیر، متوسط حقوق یک تدوینگر در چند کشور مختلف آورده شده است:

جمع‌بندی

یکی از موقعیت‌های شغلی پول‌ساز که فرصت‌های استخدامی فراوانی نیز در بازار کار دارد، فرصت شغلی تدوینگر فیلم است. در این مقاله با طرح این سوال که: «تدوین فیلم چیست و تدوینگر دقیقا چه کاری انجام می‌ دهد؟»، به معرفی این موقعیت شغلی و بیان کامل مهارت‌ها و وظایف یک تدوینگر فیلم پرداختیم. به طورکلی یک تدوینگر فیلم با داشتن مهارت‌های مختلفی مانند آشنایی به نرم افزارهای تدوین، مسئول برش یا کات حرفه‌ای صحنه‌های مختلف یک فیلم یا کلیپ است. امیدواریم شما نیز بتوانید در خلق تولیدات هنری، نقش خود را به عنوان یک تدوینگر به خوبی ایفا کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید