بریتانیا، ایالات متحده و اتحادیه اروپا از فوریه گذشته مجموعه‌ای از تحریم‌ها را برای تنبیه روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین که مسکو آن را «عملیات نظامی ویژه» می‌نامد، وضع کرده‌اند.

طبق آنچه در گزارش رویترز آمده، دولت بریتانیا 25 تحریم جدید علیه افراد و مشاغل در ایران، ترکیه، بلاروس، اسلواکی، سوئیس و امارات متحده عربی و همچنین روسیه وضع کرد.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا گفت: «تحریم‌های امروز زرادخانه روسیه را بیشتر کاهش می‌دهد و شبکه زنجیره‌های تأمینی را که از صنعت دفاعی پوتین حمایت می‌کند، می‌بندد».

شرکت ایرانی پهپاد «پرآور پارس» و هفت تن از مدیران آن که قبلاً مشمول تحریم‌های آمریکا در ماه فوریه شده بودند، و دو صادرکننده میکروالکترونیک مستقر در ترکیه، «آزو بین‌المللی» و «اتحادیه ترکیک» از جمله افرادی بودند که توسط بریتانیا هدف قرار گرفتند.

تحریم‌ها، نهادهای بریتانیایی را از ارائه خدمات – ایجاد یک تراست یا ترتیبات مشابه – به تحریم‌شدگان منع می‌کند و همچنین مسدود کردن دارایی‌ها را اعمال می‌کند.

کلورلی گفت: اتحادیه آزو و ترکیک نقشی در صادرات میکروالکترونیک به روسیه داشتند که برای فعالیت نظامی این کشور در اوکراین ضروری بود.