تأثیرات منفی جنگ تجاری واشنگتن و پکن بر اقتصاد آمریکا

    کد خبر :551030

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران درباره تبعات جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن بر اقتصاد آمریکا و همچنین اقتصاد جهان هشدار داده‌اند.

تنش تجاری میان آمریکا و چین از ماه‌ها پیش و با تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر افزایش تعرفه کالاهای وارداتی از چین آغاز شده است، اما این تنش اکنون وارد مرحله خطرناکی شده است.

ماه می‌ مذاکراتی میان پکن و واشنگتن انجام شد، اما این مذاکرات نتیجه‌ای در بر نداشت و ترامپ تعرفه ۲۵ درصدی را بر مجموعه‌ای از کالاهای چینی به ارزش ۳۲۰ میلیارد دلار اعمال کرد.

ترامپ دولت چین را به تلاش برای مذاکره مجدد درباره توافق و زیر پا گذاشتن توافق اولیه متهم کرده و می‌گوید که روند افزایش تعرفه بر کالاهای چینی به ارزش ۳۲۰ میلیارد دلار را آغاز کرده است.

ترامپ ماه می‌ و در جمع هواداران خود در «فلوریدا» گفت: در حال نزدیک شدن به یک توافق بودیم، اما آن‌ها شروع به مذاکره مجدد درباره این توافق تجاری کردند.

پکن نیز این اقدام آمریکا را مقابله به مثل کرده و وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور در اقدامی تلافی‌جویانه تعرفه ۶۰ میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش می‌دهد.

پیش از این اقدام تلافی‌جویانه ترامپ در صفحه توییتر خود تهدید کرده بود که پکن در صورت اقدام تلافی‌جویانه با عواقب سختی مواجه خواهد شد.

در حال حاضر تنش تجاری چین و آمریکا وارد مرحله خطرناکی شده است؛ تعرفه‌ها اعمال شده‌اند و تهدیدهای بیشتر در این زمینه همچنان در راه هستند.

«دن هنسون» و «تام اورلیک»، تحلیلگران اقتصادی خبرگزاری «بلومبرگ» با اشاره به این تنش تجاری می‌گویند: اگر این تعرفه‌ها به تمامی تجارت چین و آمریکا گسترش یابد و بازار در واکنش به این تعرفه‌ها دچار رکود شود سال ۲۰۲۱ که اوج تأثیرپذیری اقتصاد جهانی از این جنگ تجاری است، تولید ناخالص جهانی آسیب ۶۰۰ میلیارد دلاری را متحمل خواهد شد.

هنسون و اورلیک سناریوهای مختلف برای اقتصاد جهانی در پی جنگ تجاری آمریکا و چین را ترسیم کرده و پیش‌بینی کرده‌اند که ۲ سال بعد از گذشت این جنگ تجاری رشد اقتصادی در چین و آمریکا در مقایسه با وضعیت بدون جنگ تجاری به ترتیب ۰.۵ و ۰.۲ درصد پایین‌تر خواهد بود.

این تحلیلگران هشدار داده‌اند که وقوع این جنگ تجاری رشد اقتصادی جهان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و موجب کاهش آن خواهد شد.

اما علاوه بر تأثیری که این جنگ تجاری بر اقتصاد جهانی دارد، آسیب آن به اقتصاد آمریکا است؛ موضوعی که بسیاری از کارشناسان و متخصصان درباره آن هشدار داده‌اند.

شبکه خبری «سی‌ان‌بی‌سی» آمریکا در گزارشی به تنش تجاری چین و آمریکا پرداخته و می‌نویسد: همچنان که تنش تجاری میان چین و آمریکا در حال افزایش است یک سؤال حیاتی برای سرمایه‌گذاران این است که در حقیقت چه کسی بهای این افزایش تعرفه از سوی ترامپ را می‌پردازد؟

این گزارش می‎گوید: ترامپ در موقعیت‌های مختلف گفته که آمریکا میلیاردها دلار از اعمال تعرفه‌ها به دست می‌آورد، اما حجم روزافزونی از تحقیقات انجام شده در این راستا حاکی از آن است از آنجایی که واردکنندگان و مصرف کنندگان آمریکایی مجبور خواهند بود پول بیشتری را برای خرید کالاهای چینی صرف کنند، هزینه اعمال تعرفه‌های واشنگتن به طور عمده بر روی دوش آمریکا خواهد افتاد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: با گذشت بیش از یک سال از تصمیم ترامپ در راستای افزایش تعرفه کالاهای وارداتی از چین که به تنش تجاری میان ۲ کشور منتهی شده، این بحث که چه گروهی در حقیقت هزینه این افزایش تعرفه‌ها را متحمل خواهد شد به نتیجه مشخص نرسیده است.

شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی در بخش دیگری می‌نویسد: ترامپ ادعا می‌کند که آمریکا از اعمال تعرفه به کالاهای چینی میلیاردها دلار به دست می‌آورد، اما بسیاری از فعالان تجاری که از وارد کنندگان کالاهای چین هستند با این نظر ترامپ مخالفت کرده و می‌گویند این آمریکا است که متحمل هزینه این افزایش تعرفه‌ها خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید