به نام بانک به کام دوستان و همشهریان/ دود انتصابات چراغ خاموش بانک دی در چشم سهامداران

    کد خبر :915867
انتصابات چراغ خاموش در بانک دی

در دورانی که سکان دار اصلی بنیاد شهید و امور ایثارگران وعده روز های خوب و خوشایند به خانواده های معزز شهدا و ایثارگران می دهد و سرو سامان دادن به اوضاع و شرایط سازمانی شرکت ها و بنگا های زیر مجموعه را در راس پیگیری های این بنیاد می داند؛ شنیدن اخبار نگران کننده از اوضاع و احوال بانک دی از انتصابات اتوبوسی جناب مدیرعامل گرفته تا پاداش های میلیاردی و خطر انحلال بانک؛ موج جدیدی از نگرانی را در بین مشتریان این بانک و خصوصا سهامداران خرد ایجاد کرده است؛ واقعیتی که نه تنها نمی توان آن را انکار کرد، بلکه با استناد به آن می توان آینده نامبارکی که در انتظار خانواده بزرگ سهامداران این بانک است را به تصویر کشید.

سازهای ناکوکی که از تیم جدید بانک دی به گوش می رسد

در سال های اخیر بانک دی همانند برخی دیگر از بانک های دولتی و خصوصی کشور تحت تأثیر چالش های فراوانی قرار گرفت که عملاً کارکرد و اهداف بالادستی این مجموعه بزرگ را به چالش کشیده است؛ مجموعه ای که باید در خدمت رشد و بالندگی ناشی از توسعه اقتصادی و مالی برای سهامداران باشد، بیش از هر چیزی در خدمت منافع در سایه قرار گرفته است.

این مهم را می توان از انتصاب های اخیر در این بانک خصوصی کشور درک کرد که به نوشته یکی از رسانه ها؛ «در دوره کوتاه تصدی مدیر عامل جدید بانک دی، بدون توجه به اشتغال جامعه ایثارگری طبق آخرین لیست دریافتی شاهد حضور ۴۷ مشاور و جذب بیش از ۱۵۰ نفر نیروی کار در این مجموعه هستیم.»

این سایت خبری در ادامه نوشته است: «در شرایطی که تنها کمی بیشتر از چهار ماه از عمر مدیریت جدید این بانک می گذرد، اخبار رسیده حاکی از تکرار دوباره اتفاقات تلخ گذشته است. این بار اما به نظر می رسد بانک دی به خانه ای امن برای دوستان و همشهریان مدیریت جدید از تبار خراسان تبدیل شده، که بنابر آخرین لیست دریافتی تعداد 47 مشاور در آنجا حضور دارند که از این تعداد مشاور، 12 نفر بصورت پروازی ازخراسان در تهران حاضر و 13 نفر هم خانم هستند.

جالب تر اینکه عمده مشاورینی که اشاره شد، از افراد بازنشسته بانک‌های دولتی علی‌الخصوص بانک ملی تشکیل شده اند که البته باز هم از امتیاز هم ولایتی بودن برخوردار هستند.»

گفته می شود این انتصابات نه به واسطه صلاحیت و شایستگی بلکه به واسطه روابط دوستی میان مدیران بالادستی عملیاتی می شود و کار را برای اصلاح شرایط معیوب کنونی سخت و سخت تر می کند.

با توجه به اخبار منتشر شده و بر اساس روزمه متفرقه این افراد باید پرسید که آیا هم ولایتی و آشنایی آنها باعث شده تا برخلاف سایر جوانان جویای کار؛ به سادگی فیلتر های استخدام و گزینش را طی کرده و وارد عرصه مدیریت بانکی شوند یا واقعا از استعداد و توانمندی خارق العاده ای برخوردار هستند که دربین خانواده ایثارگران و سایر اقشار یافت نمی شود؟!

البته این همه دلایلی که می توان در مورد مناسبات نگران کننده بانک دی درباره آن تذکر داد؛ نیست.

موضوع دیگر غفلت مدیران عالی بانک از شرایط حاکم بر کارگزاری زیرمجموعه است، به طوریکه مستندات نشان می دهد برای اعضای هیات مدیره ۳ نفره کارگزاری بانک دی در سال 1400 بالغ بر ۲‌.۵ میلیارد پاداش درنظر گرفته شده و این در حالی است که سود مصوب هنوز مشخص نشده بوده است.

شهید نیوز با استناد به مستندات مالی این کارگزاری نوشته است: اگرچه طبق اصول شرکت ها، پس از برگزاری مجامع، در صد مشخصی از سود به اعضای هیات مدیره می رسد، اما سوال اینجاست که شرکت زیانده سودی هم داشته است که پاداشی هم بدهد؟

با نگاهی به وضعیت سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ کارگزاری بانک دی مشخص است که پاداش این ۳نفر ۱۳ درصد افزایش داشته است در حالیکه سود کل ۶۷ میلیارد کاهش داشته است!

زیان انباشته ای که سر بالایی می رود

سیاستهای مالی غلط در این بانک از سال 95 شروع شد جاییکه از سود انباشته یک هزار و 443 میلیارد ریالی به زیان انباشته 15 هزار و 80 میلیارد ریالی رسید و این سرازیری تا پایان 9 ماهه 1400 همیشه در صورتهای مالی بانک عیان بود.

بانک دی در پایان 9 ماهه 1400 زیان انباشته خود را نسبت به سال 95 بیش از 605 درصد بیشتر می بیند و اگر بنا باشد جزئیات اتفاقاتی که بازرس و حسابرس مستقل بانک در فاصله این سالها به آن اشاره کرده اند بازگو شود مثنوی هفتاد من سوءمدیریت است.

موضوع تنها زیان انباشته و هزینه های نجومی که در خصوص اشتغال برخی افراد و پاداش هیئت مدیره شرکتهای زیرمجموعه گفته شد نیست بلکه متضرران واقعی سیاستهای شکننده بانک، سهامدارانی هستند که با هزار امید وآرزو در صفهای خرید و فروش همراه بانک دی بودند.

نمادی که بسته شده است

نماد بانک از ۲۸ مهر ۱۴۰۰ در قیمت ۹۵ تومان پس از افت ۳۶ درصدی، متوقف شد و تاکنون بسته است.

عدم شفاف‌سازی در بازگشایی سهام بانک دی در بورس و راکد شدن پول سهامداران، علیرغم وعده‌ سودآوری، پس از ۱۲ سال از عمر این بانک، سهامداران این بانک متضرر کرده است.

بررسی نماد ودی در بازار سرمایه نشان می دهد که ارزش بازار این نماد از مهر 99 تا مهر 1400 با کاهش 195 درصدی 126 هزار و 795 میلیارد ریال را نشان میدهد.

بانک دی هرچند در راستای خروج از بنگاهداری سعی کرد که با فروش 15 درصد از سهام نیروگاه دماوند کمی به اوضاع بانک سر و سامان دهد و یا با فروش بخشی از دارایی های خود 5 هزار و 500 میلیارد تومان سود شناسایی کند اما آشفته بازار بانک دی مانع از ایجاد تغییرات محسوس شد.

بلاخره بانک دی برای سومین سال متوالی مشمول ماده ۱۴۱ گردید که موضوع به منظور تصمیم گیری جهت اعطا مهلت یا لغو پذیرش به هیات پذیرش ارجاع شده و هیات پذیرش به ایشان مهلت داد ولیکن عدم ارائه شفاف صورتحساب های مالی بانک، منجر به تعلیق نماد معاملاتی بانک‌ شد.

در ماده ۱۴۱ آمده که چنانچه نیمی از دارایی‌های یک شرکت از بین برود، هیات مدیره مکلف است که سهامداران را برای تشکیل مجمع عمومی فوق العاده دعوت کند. در مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل شده، ابتدا باید در رابطه با انحلال و یا بقای شرکت تصمیم‌گیری شود و در صورتی که هیئت مدیره برای برگزاری مجمع عمومی فوق العاده اقدامی نکند، این وظیفه بر عهده بازرس خواهد بود.

بانک دی شفاف سازی کند

همه این مسائل سبب شده تا فرایند رشد و بالندگی بنگاه بزرگ بانک دی با اشکال فراوانی رو به رو شود و به کندی پیش رود و این موضوع باعث شده تا دورنمای نسبتاً تاریکی رو به روی وعده های مختلف مدیران این بانک قرار بگیرد.

تمام این شرایط و اقدامات عجیب و غریب و شک برانگیز ما را مجاب می کند که بگوییم مدیران این بانک از اساس امانتداران خوبی برای سرمایه های ریز و درشت مردم به ویژه سهامداران خرد نیستند و باید دید این مدیران با کدام متر و معیار چنین تصمیماتی را گرفته و خطاهایی را مرتکب شده اند و از همه مهمتر اینکه چنین بخششی از کیسه خلیفه در زیرمجموعه های این بانک چگونه و با چه ملاحظاتی تعلق گرفته است؟

پرسش هایی که همچنان منتظر شفاف سازی است و این حداقل انتظاری که سهامداران دارند و اگر محقق نشود معنای صریح و شفاف دیگر آن پشت کردن مدیران عالی این بانک به خانواده سهامدران است و می تواند در آینده به بی اعتمادی بیشتر آنها به نحوه مدیریت این سازمان مالی منجر شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید