بزرگ‌ترین شهاب سنگی که زمین با آن روبرو شد دو برابر سنگ قاتل دایناسورها بود

    کد خبر :945750
شهاب سنگ

دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور دریافتند بزرگ‌ترین شهاب‌سنگی که به زمین برخورد کرده دو برابر بزرگ‌تر از شهاب سنگی است که دایناسورها را کشته است. این مطالعه در JGR: Planets منتشر شده است.

بازتاب-‌‌ـدهانه وردفورت با قطر 159 کیلومتر که در قلمرو آفریقای جنوبی قرار دارد، 2 میلیارد سال پیش بر اثر برخورد زمین با بزرگترین شهاب سنگ شکل گرفت. با این حال، این دهانه کوچکتر از دهانه Chicxulub (قطر – 180 کیلومتر) است که توسط “قاتل دایناسور” تشکیل شده است. چرا اینطور است؟

بزرگ‌ترین شهاب سنگی که زمین با آن روبرو شد دو برابر سنگ قاتل دایناسورها بود

مسئله این است که دهانه های برخوردی به آرامی در طول زمان به دلیل فرسایش از بین می روند، بنابراین دانشمندان پیشنهاد می کنند که دهانه وردفورت در ابتدا 250 تا 280 کیلومتر قطر داشته است. با توجه به برآوردهای جدید، قطر خود شهاب سنگ حدود 20 تا 25 کیلومتر بود، تقریباً دو برابر قطر شهاب سنگی که دایناسورها را کشت (12 کیلومتر).

در هنگام برخورد با یک شهاب سنگ غول پیکر، فقط اشکال حیات تک سلولی روی زمین وجود داشت که عملاً هیچ اثری از آنها باقی نمانده بود. با این حال، دانشمندان مطمئن هستند که شهاب سنگی که دهانه وردفورت را پشت سر گذاشت، تأثیر قابل توجهی بر آب و هوای جهانی نسبت به شهاب سنگی که منجر به انقراض دایناسورها شد، داشت.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید