بررسی تأثیر قیمت ورق بر نرخ سایر کالا ها

    کد خبر :1030301

قیمت‌ها در بازار ایران با توجه به نرخ تورم و نوسانات ارز دچار تغییرات همسان شده و تقریباً با اندک فاصله در صنایع پایین دستی نیز تأثیر می‌گذارند. یکی از محصولاتی که کاربرد زیادی در سایر صنایع دارد مقاطع فولادی به ویژه انواع ورق آهنی است. قیمت ورق‌ها مانند سایر مقاطع فولادی تحت تأثیر نوسانات بازار آهن افزایش یا کاهش می‌یابد و بر نرخ سایر بازارهای موازی هم تأثیر می‌گذارند. در این مقاله به بررسی تأثیر قیمت ورق بر نرخ سایر کالاها می‌پردازیم.

تأثیر قیمت ورق آهنی بر سایر کالا ها

قیمت ورق آهنی مانند اکثر محصولات ارتباط مستقیمی با نرخ تورم دارد. به این ترتیب با افزایش نرخ تورم قیمت ورق هم افزایش می‌یابد. در ادامه مصرف‌کنندگان در بخش تقاضا مجبور هستند که قیمت ورق را گران‌تر خریداری نمایند. در نتیجه هزینه آن در چرخه تولیدشان بیشتر می‌شود. ورق‌های فولادی به دلیل داشتن محدودیت در تاریخ مصرف معمولاً نمی‌توانند مدت زیادی در انبار تولیدکنندگان ذخیره شوند و از این رو تقریبا پس از هر شش ماه مصرف شده و تأثیر قیمت آن‌ها بر سایر کالاهای وابسته مشخص می‌شود.

تأثیر انواع ورق های فولادی بر قیمت کالاها

انواع ورق‌های فولادی با توجه به روش ساخت و میزان عناصر در ترکیب، دارای ویژگی‌های مختلف و بسیار متنوع هستند که باعث شده تنوع فراوانی از انواع کاربری‌ها از صنعت ساختمان گرفته تا خودرو و نفت و گاز را پوشش دهند. پرکاربردترین ورق‌های فولادی شامل ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق رنگی، ورق ضدزنگ، ورق روغنی، ورق آجدار و … هستند که کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارند. در ادامه تأثیر انواع ورق‌های فولادی را بر نرخ سایر کالاها به طور جداگانه مشاهده خواهید کرد.

تأثیر قیمت ورق سیاه بر سایر صنایع

از مهم‌ترین انواع کاربردهای ورق سیاه می‌توان به ساخت پروفیل‌های فولادی مانند لوله‌های درزدار، نبشی و … اشاره کرد؛ بنابراین قیمت این پروفیل‌های فولادی مستقیماً به قیمت انواع ورق سیاه بستگی دارند. مخزن، تانکر و بدنه خودرو دیگر محصولاتی هستند که از ورق سیاه استفاده می‌کنند و قیمت ورق سیاه بر هزینه نهایی تولید آن‌ها تأثیر می‌گذارد. هرچند با توجه به انحصاری بودن قیمت خودرو، قیمت ورق سیاه بر قیمت خودرو تقریبا بی‌تاثیر خواهد بود.

تأثیر قیمت ورق گالوانیزه بر سایر صنایع

از مهم‌ترین کاربردهای ورق گالوانیزه می‌توان به ساخت انواع مخازن، سقف و بدنه‌ سوله‌ها، بدنه خودرو، تابلوهای برقی، سقف و بدنه‌ سوله‌ها و همچنین انواع لوازم خانه مانند ماشین یخچال و لباسشویی اشاره کرد. قیمت این محصولات به صورت غیرمستقیم به قیمت ورق گالوانیزه بستگی داشته و باعثت تغییر در هزینه ساخت تولیدکنندگان این محصولات می‌شود. البته با توجه به انحصاری بودن برخی صنایع مانند صنعت خودروسازی سود برخی افراد بیشترین تأثیر را در افزایش قیمت خودرو دارد.

تأثیر قیمت ورق رنگی بر سایر صنایع

ورق رنگی نوعی ورق گالوانیزه با یک لایه پوششی رنگی است که در ساختمان‌سازی، ساخت خودرو و لوازم خانگی بیشترین کاربرد را دارد. به این ترتیب افزایش قیمت ورق رنگی باعث افزایش هزینه ساخت در بخش پوشش سقف و نماسازی ساختمان می‌شود. هم‌چنین هزینه بدنه لوازم خانگی را برای برخی از تولیدکنندگان خصوصی افزایش می‌دهد.

تأثیر قیمت ورق روغنی بر سایر صنایع

ورق روغنی یکی از گران‌ترین ورق‌های بازار آهن بوده و از آن برای تولید ورق گالوانیزه، بدنه خودرو، لوازم خانگی، لوله و اتصالات استفاده می‌کنند. از این رو تغییر قیمت ورق روغنی باعث نوسان قیمت ورق گالوانیزه، لوازمی نظیر فرگاز و لوله‌های ساختمانی می‌شود.

تأثیر قیمت ورق آجدار بر سایر صنایع

ورق آجدار از انواع ورق‌های فولادی ساخته می‌شود و قیمت آن به نوع ورق پایه بستگی دارد. از مهم‌ترین کاربردهای ورق آجدار می‌توان به ساخت پله‌های اضطراری و عرشه کشتی‌ها، کف اتاقک‌های کامیون و وانت، ساخت دستگاه‌های صنعتی مختلف اشاره کرد. هرچند قیمت ورق آجدار از کارخانه برای تولیدکنندگان به‌صرفه‌تر است با این حال افزایش قیمت‌ها از طرق مختلف باعث افزایش هزینه تولید در این صنایع می‌شود.

تأثیر قیمت ورق قلع اندود بر سایر صنایع

از مهم‌ترین کاربردهای ورق قلع اندود می‌توان به بسته‌بندی مواد غذایی اشاره کرد؛ بنابراین افزایش قیمت ورق قلع اندود منجر به افزایش هزینه بسته‌بندی مواد غذایی مانند روغن، نوشابه، انواع کنسرو می‌شود. از دیگر تأثیرات قیمت ورق قلع اندود می‌توان به نرخ محصولات الکترونیکی مانند محافظ‌ها اشاره کرد.

عوامل مؤثر بر قیمت ورق های فولادی

از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت ورق‌های فولادی می‌توان به نرخ دلار و نوسانات ارزی اشاره کرد. هم‌چنین میزان عرضه و تولید ورق‌ها نسبت به تقاضای بازار از دیگر دلایل تأثیرگذار بر قیمت ورق‌های آهنی به شمار می‌رود. با توجه به کاربرد فراوان ورق‌های فولادی در صنایع مختلف معمولاً میزان تقاضا در این محصول بیشتر از میزان عرضه بوده و این باعث افزایشی بودن بازار ورق می‌شود. از دیگر عوامل مؤثر بر قیمت ورق می‌توان به قیمت جهانی آهن و فولاد اشاره کرد. هم‌چنین نرخ سوخت و انرژی باعث افزایش هزینه‌های تولید و حمل ورق‌های فولادی می‌شود که در پایان افزایش نرخ ورق را در پی دارد.

در هنگام خرید ورق آهنی هم نوع ورق، برند تولیدکننده و وزن ورق از مهم‌ترین عواملی هستند که باعث تفاوت قیمت‌ها در بازار می‌شود. از این رو وزن ورق جزو پارامترهای مهمی است که در زمان خرید انواع ورق باید به آن توجه کنید. فرمول محاسبه وزن استاندارد ورق با دانستن طول، عرض و ضخامت ورق به این صورت است:

وزن ورق فولادی = طول ورق (mm) * عرض ورق (mm) * ضخامت ورق (mm) * چگالی فولاد (7.85)

از مهم‌ترین تولیدکنندگان انواع ورق فولادی هم می‌توان به کارخانه‌های فولاد مبارکه، سبا فولاد زاگرس، امیرکبیرکاشان، هفت الماس، تاراز شهرکرد، فولاد کاویان، کارخانه خرم آباد، کارخانه فولاد اکسین اهواز و مجتمع فولاد گیلان اشاره کرد.

سخن پایانی

ورق‌های فولادی به دلیل کاربرد فراوان در صنایع مختلف مانند ساختمان‌سازی و ساخت لوازم خانگی از درجه اهمیت بالای برخوردار هستند. به طوری که قیمت ورق‌های فولادی می‌تواند بر نرخ طیف وسیعی از کالاهای صنعتی و خدمات مختلف تأثیر بگذارد. چرخه تولید در انواع صنایع مختلفبی تردید بدون ورق‌های فولادی با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. هم‌چنین برای خرید ورق فولادی به بهترین قیمت باید از روند بازار و عوامل مؤثر بر نوسان قیمت‌ها مطلع شوید و آن را با شرایط بازار مانند میزان عرضه و تقاضا یا پیش‌بینی نرخ دلار مقایسه کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید