این باتری‌ قابل کاشت با اکسیژن بدن کار می‌کند

    کد خبر :1058665
باتری‌

محققان دانشگاه صنعتی تیانجین در چین نوع جدیدی از باتری‌ قابل کاشت را ابداع کرده‌اند که با اکسیژن بدن کار می‌کند و هیچ‌گاه شارژش تمام نمی‌شود.

بازتاب-  در یک بیانیه مطبوعاتی اشاره شده است که این باتری‌ قابل کاشت می‌تواند برای اهداف متعدد در بدن کاشته شود. امروزه با پیشرفت‌های فناوری پزشکی، کاشت دستگاه‌هایی در داخل بدن به‌منظور تعدیل عملکرد اعضای بدن بسیار رایج شده است. برای مثال، ضربان‌سازها به جلوگیری از افت ضربان قلب کمک می‌کنند، در حالی که محرک‌های عصبی می‌توانند به کاهش درد مزمن کمک کنند. همه این دستگاه‌ها به یک منبع انرژی خارجی نیاز دارند که به‌طور معمول از طریق باتری‌های کوچک اما قدرتمند تامین می شود.

این باتری‌ها می‌توانند سال‌ها با هم به بیمار خدمت کنند، اما در نهایت آب آنها تمام می‌شود و کل سیستم باید تعویض شود. این امر مستلزم آن است که بیمار تحت عمل جراحی تهاجمی دیگری قرار گیرد.

بنابراین، محققان به دنبال راه‌هایی برای شارژ بی‌سیم این باتری‌ها یا تغذیه آن‌ها با حرکات مختلف بدن بوده‌اند. طراحی باتری که با اکسیژن کار می‌کند از الکترودهای ساخته شده از آلیاژ پایه سدیم و طلای نانومتخلخل تشکیل شده است. در این شکل، طلا هزاران سوراخ میکروسکوپی دارد.

محققان از طلا استفاده کردند زیرا به عنوان یک رسانای خوب و سازگار با سیستم‌های زنده شناخته شده است. از سوی دیگر، سدیم یک عنصر ضروری در بدن انسان است. الکترودها می‌توانند با اکسیژن موجود در بدن واکنش داده و ولتاژ تولید کنند. محققان برای آزمایش دستگاه خود، باتری را در زیر پوست موش‌ها در آزمایشگاه کاشتند. قبل از کاشت، باتری در یک لایه پلیمری متخلخل محصور شده بود تا به مولکول‌ها اجازه عبور از آن و محافظت از تنظیمات باتری را بدهد.

ژنگ لیو، استاد مواد و دستگاه‌های انرژی در دانشگاه صنعتی تیانجین می‌گوید: « اکسیژن منبع زندگی ما است. اگر بتوانیم از عرضه مداوم اکسیژن در بدن استفاده کنیم، عمر این باتری توسط مواد محدود موجود در باتری‌های معمولی، محدود نخواهد شد.

دو هفته پس از کاشت، خروجی باتری قابل کاشت اندازه‌گیری شد و میزان آن بین 1.3 تا 1.4 ولت پایدار بود. حداکثر چگالی توان این باتری 2.6 µW/cm2 بود. این میزان برای تامین انرژی دستگاه‌های پزشکی کافی نیست اما اثبات یک مفهوم ارزشمند است که محققان می‌توانند بیشتر آن را توسعه دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید