انگیزه‌های انریکه مورا برای سفر به تهران؛ آیا مذاکرات وین از بن بست خارج می‌شود؟

    کد خبر :908723

اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای توافق هسته ای 2015 که در وین در حال انجام است به عنوان واسطه برای ایران و ایالات متحده عمل کرده است. توقف مذاکرات در وین باعث شده است مذاکرات پیچیده تر شود و طرف اروپایی برای حفظ ارتباط دو کشور با چالش های جدیدی روبرو شود.

بازتاب- «انریکه مورا» هماهنگ کننده اتحادیه اروپا برای مذاکره با طرف ایرانی روز سه شنبه به ایران سفر می کند، این سفر تا جمعه به طول می انجامد. او مدعی است برای نجات مذاکرات هسته ای و به پایان رساندن وقفه پیش آمده در این مذاکرات به ایران سفر می کند.

نور نیوز، رسانه وابسته به شورای عالی امنیت ملی نیز تایید کرده است که انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اروپا روز سه شنبه به ایران سفر می کند.

این سفر از این جهت دارای اهمیت ویژه ای است که با توقف مذاکرات در وین، ایران و ایالات متحده دیگر ارتباط غیرمستقیم برای مذاکره را از بین برده اند و در این شرایط که موضوع حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست گروه های تروریستی خارجی ایالات متحده در فضای سیاسی ایالات متحده مورد مناقشه است و از سوی مقامات مختلف و احزاب به عنوان راهی برای اعمال فشار بر یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد؛ دو کشور نیازمند ارتباط هستند تا بتوانند به یک راه حل برای برون رفت از بن بست مذاکرات دست پیدا کنند.

در ماه های اخیر شاهد افزایش فشار توسط کنگره و جمهوری خواهان به دولت بایدن برای خارج نکردن نام سپاه پاسداران از لیست گروه های تروریستی بوده ایم، لذا گذشت زمان هزینه پذیرش شروط ایران را برای دولت بایدن افزایش می دهد.

با توجه به اینکه مذاکرات وین از مراحل فنی عبور کرده است و اکنون در انتظار تصمیمات سیاسی است، انتقال پیام بین دو دولت ایران و ایالات متحده حائز اهمیت است، حضور مورا در ایران نشان می دهد که اتحادیه اروپا همچنان تمایل دارد خود را به عنوان حلقه واسط حفظ کند و بن بست مذاکرات را از بین ببرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا «جوزپ بورل» به فایننشال تایمز اعلام کرد که این اتحادیه در تلاش است تا مذاکرات برجام را که به دلیل بی میلی آمریکا برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان های تروریستی خارجی متوقف شده است، نجات دهد.

مورا در سفر قبلی خود به تهران در ۷ فروردین سال جاری با علی باقری مذاکره کننده ارشد و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد و پس از آن برای انتقال مطالب و نکات جمهوری اسلامی ایران و نهایی کردن تصمیم ها راهی واشنگتن شد.

اینبار نیز به نظر می رسد او برای انتقال پیشنهادات احتمالی دولت ایالات متحده برای جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر خواهد کرد و طی روزهای اقامت خود پاسخ های مقامات جمهوری اسلامی ایران را دریافت کرده و به ایالات متحده انتقال خواهد داد تا شاید دو کشور بتوانند راهی برای پایان دادن به بن بست کنونی پیدا کنند.

در مجموع می توان سفر این مقام اروپایی را این طور ارزیابی کرد که به لحاظ اهمیت سفر مهمی خواهد بود زیرا تنها راه ارتباطی است که اکنون بین دو بازیگر اصلی مذاکرات وین یعنی جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده برقرار است و از عزم اروپا برای یافتن راه حل برای مشکلات باقیمانده و اختلاف نظرهایی است که به گفته مقامات دو کشور کم اما با اهمیت هستند، این سفر همچین برای مذاکرات احیای برجام کاملاً ضروری است زیرا گذشت زمان می تواند توافق را مشکل و مشکل تر کند، زیرا مخالفان توافق در ایالات متحده تلاش ها برای جلوگیری از توافق توسط دولت بایدن را افزایش داده اند و سیاست های خود برای افزایش هزینه توافق را ادامه می دهند در صورت ادامه بن بست ممکن است امکان توافق کاملاً از دست برود که این مسئله برای هر دو کشور هزینه هایی را به دنبال خواهد داشت.

رسانه های مختلف اعم از بین المللی و ایرانی این فرصت ها را برای احیای برجام بسیار مهم و سرنوشت ساز معرفی می کنند زیرا ممکن است گذشت زمان باعث توقف کامل مذاکرات شود و امکان رسیدن به توافق را از بین ببرد، ضمن آن که از سوی مخالفان دولت بایدن در آمریکا تحرکاتی برای به دست نیامدن توافق آغاز شده است و ادامه پیدا می کند، ایران اعلام کرده است از خطوط قرمز خود عبور نخواهد کرد و ایالات متحده است که باید با اتخاذ تصمیم سیاسی به موقع مذاکرات را نجات دهد و عزم خود برای رسیدن به یک توافق قوی و پایدار را اثبات کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید