المنت فشنگی و اهمیت آن در صنعت

    کد خبر :932863

المنت به یک رشته از سیم نیمه‌هادی گفته می‌شود که با مقاومت بالایی همراه است و خاصیت داغ شوندگی و تحمل کردن جریان بالای الکتریسیته را دارد؛ به‌طور‌مثال اگر جریان الکتریکی زیادی را از یک سیم نازک ساده رد کنیم، سیم در مدت‌زمان بسیار کوتاهی و در حد چند صدم ثانیه ذوب می‌شود؛ اما المنت‌ها از جنس نیکروم و یا همان نیکل – کروم ساخته‌شده‌اند که از بروز این اتفاق جلوگیری می‌کند. المنت‌ها دارای قدرت‌ها و توان متفاوتی هستند که در بازار، انواع مختلف آن در قیمت‌های متفاوت و البته ارزان موجود است. بیشترین کاربرد المنت‌ها در آب‌گرم‌کن‌های برقی یا بخاری‌های برقی و اتوبخار و سماور و چای‌سازهای برقی است.

در ساخت سشوارها نیز برای افزایش حرارت باد سشوار، از المنت‌های کوچک استفاده می‌شود. به‌طورکلی، کاربردهای المنت در صنعت بسیار زیاد و متنوع است. از انواع المنت‌هایی که در بازار وجود دارد می‌توان به: المنت سرامیکی، المنت فشنگی، المنت شیشه‌ای، المنت کویل هیتر، المنت میله‌ای ، المنت فلنچ دار، حلقه‌ای، المنت سماوری و سیلیکونی و المنت‌های نواری اشاره کرد. در ادامه به معرفی چند مورد از مهم‌ترین المنت‌ها می‌پردازیم.

المنت فشنگی چیست؟

درواقع المنت‌های فشنگی، به‌صورت یک لوله یا استوانه ساخته‌شده‌اند که وظیفهٔ تولید گرما و حرارت مختصری برای ماشین‌آلات و دستگاه‌هایی که در آن‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند را دارند. به لحاظ ظاهر، همان‌طور‌که گفتیم شکل لوله‌های دایره و یا گرد را دارند و در قطرهای متفاوتی ساخته می‌شوند. جنس المنت‌های فشنگی از فولاد ضدزنگ است و سیم‌پیچی‌های خاصی در اطراف آن قرار دارد. این المنت‌ها تا دمای 800 درجه سانتی‌گراد مقاوم‌اند. موارد استفاده از المنت‌ فشنگی به دلیل ظاهر آن‌ها خاص است؛ اما در یک جمله می‌توان گفت که این المنت‌ها در صنعت کاربردهای بسیاری دارند؛ به‌طور مثال صنایع پزشکی و بسته‌بندی و قالب‌سازی ازجمله صنایعی هستند که از این نوع المنت‌ها استفاده می‌کنند.

موارد استفاده المنت فشنگی

همان‌طور‌که اشاره کردیم این المنت‌ها در صنایع پزشکی، صنایع قالب‌سازی، تولید و بسته‌بندی و پردازش مواد غذایی و صنایع دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرند. حتی این نوع المنت‌ها قابلیت استفاده در صنایع بسیار قوی‌تر و پر چالش تر را نیز دارند. از‌موارد مهمی که از این المنت‌ها در صنعت استفاده می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.المنت‌های تورپیدو برای قالب‌گیری تزریقی

2.گرمایش مخازن

3.سلول‌های سوختی

4.منیفولدهای قالب‌گیری تزریقی و قالب‌ریزی و سازه‌های پلاستیکی

5.میله‌های آب‌بندی

6.ریخته‌گری

7.ابزارهای نیمه‌رسانا

8.ابزارآلات پزشکی

همچنین این المنت‌ها در آبزی‌دان‌ها و استخرها، اندازه‌گیری سنسورها، تولید چسب‌های تفنگی، پرینترهای سه‌بعدی، تنظیم دمای هوا درون دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی که در معرض چگالش هستند مثل پنل‌های کنترل، ساخت ماشین‌آلات کفش سازی و به‌طورکلی در پروژه‌هایی که نیاز به استفاده از چگالی بالا دارند مورداستفاده قرار می‌گیرند. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاربردهای این قطعه، تولید گرما برای سرعت دادن به فرآیند تولید است. البته لازم‌به‌ذکر است که کاربرد این قطعه با توجه به انتقال صحیح حرارت از طرف غلاف به‌سوی فلز و همچنین استحکام دی الکترونیک‌ها بستگی دارد.

ویژگی‌ها المنت فشنگی

همان‌طور‌که گفتیم اختراع این نوع المنت‌ها، صنایع بسیاری را تحت‌تأثیر قرار داده است. در ادامه با برخی ویژگی‌های این المنت‌ها آشنا می‌شویم:

♦ سیم‌های المنت‌های فشنگی از جنس سرامیکی هستند؛ ازاین‌رو می‌توانند دما و حرارت بالایی را فراهم کنند.

♦ المنت‌های فشنگی مقاومت بالایی نسبت به حرارت و ضربه دارند؛ این مقاومت موجب شده تا این المنت‌ها استهلاک پایینی داشته باشند و طیف گسترده‌ای از مردم نسبت به خرید المنت فشنگی اقدام کنند.

♦ یکی دیگر از ویژگی‌های خوبی که خریدار را مجاب به خرید المنت فشنگی می‌کند، تولید حرارت بالا در عین اشغال فضای کم است که این مهم به لطف قطر پایین این نوع المنت است.

♦ تحمل دما تا حدود 800 درجه سانتی‌گراد، ویژگی دیگر المنت فشنگی است؛ این تحمل دما به خاطر مکانیسمی است که در ساخت آن استفاده‌شده است.

♦ همان‌طور‌که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، این المنت‌ها از فولاد ضدزنگ ساخته‌شده‌اند و به‌همین‌خاطر در رطوبت‌های بالا و یا مخازنی که در آن‌ها، آب وجود دارد قابل‌استفاده هستند.

♦ مهم‌ترین ویژگی این المنت‌ها، سرعت‌بالای انتقال حرارت در محیط‌هایی با فشار و غلظت بالا است؛ ازاین‌رو بهترین انتخاب برای بالا بردن درجه حرارت در سیالاتی است که تراکم‌ ناپذیرند. می‌توان با استفاده از المنت فشنگی، دمای این سیالات را در مدت‌زمان کوتاهی افزایش داد و ویسکوزیته آن‌ها را کاهش داد.

المنت مدادی

این نوع المنت به‌دلیل ساختار منحصربه‌فردی که دارد، بالاترین مقاومت الکتریکی و کمترین مصرف انرژی را در میان انواع المنت دارد. نیروی برقی که به دو طرف المنت متصل می‌شود، باعث به وجود آمدن گرما در آن می‌شود؛ مقاومت سیم نیکروم باعث می‌شود که انرژی الکتریکی را در خود نگه دارد و گرم بماند و تا حدودی اطراف خود را گرم کند. حرارت تولیدشده در این المنت، بسته به طول فنر داخل لوله است، اگرچه فنرهایی با طول کم، عمر کوتاهی دارند، اما گرمای بیشتری ایجاد می‌کنند.

المنت مدادی شکل‌گیری بسیار راحتی دارد که باعث می‌شود استفاده گسترده‌ای داشته باشد؛ همچنین با عایق‌بندی می‌توان استفاده‌های بیشتری از این المنت داشت. این نوع المنت برای گرم کردن تمام انواع ماده (جامد، مایع، گاز) استفاده می‌شود و می‌تواند فعالیت خود را با روش‌های رسانش، تابش و همرفت انجام دهد.

اصلی‌ترین کاربردهای المنت مدادی

از این نوع المنت می‌توان در صنایع مختلفی مانند: بسته‌بندی‌ها، آزمایشگاه، مرغداری، کوره‌های حرارتی، یخچال‌ها و برفک‌زدایی، آب‌گرم‌کن و … استفاده کرد.

♦ یکی از اصلی‌ترین کاربردهای المنت مدادی یا همان المنت مدادی، استفاده در توستر است. این المنت به شکل U درآمده و گرما را در تمام توستر از بالا و پایین به‌طور یکنواخت پخش می‌کند.

♦ استفاده از المنت مدادی برای گرم کردن استخرها نیز یکی از رایج‌ترین کاربردهای آن است. همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم می‌توان با یک روکش المنت را عایق‌بندی کرد؛ به‌طور مثال یک روکش استیل می‌تواند مانع از خوردگی المنت شود و آن را برای استفاده در استخر مهیا کند.

♦ المنت مدادی با روکش‌های فولاد ضدزنگ در آب‌گرم‌کن‌ها استفاده می‌شود؛ این المنت مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی و فرسایش دارد و مدت‌زمان زیادی در آب‌گرم‌کن سالم می‌ماند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید