از وام ودیعه مسکن چه خبر؟

    کد خبر :940888
از وام ودیعه مسکن جه خبر؟

در حالی که به روزهای پایانی تابستان نزدیک می‌شویم، اما بسیاری از مستاجران به دلیل سخت‌گیری‌های بانک‌ها هنوز موفق به دریافت تسهیلات ودیعه مسکن نشده اند.

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های حمایتی دولت برای مستاجران، پرداخت وام ودیعه مسکن بود که بسیاری از افراد برای دریافت آن حساب‌های ویژه‌ای باز کرده اند و با توجه به آنکه میزان این تسهیلات امسال در تهران به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده، استقبال از آن بیشتر شده است.

بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که امسال با وجود آنکه وزارت راه وشهرسازی وهمچنین بانک مرکزی دستورات ویژه‌ای برای پرداخت وام ودیعه مسکن به بانک‌های عامل داده بودند، اما بانک ها در این بخش همکاری مناسبی نداشته اند.

هیچ بانکی پرداخت تسیهلات ودیعه مسکن را قبول نمی کند

در همین رابطه فریدونی یکی از مستاجران به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده است که امسال هیچ یک از بانک‌ها برای پرداخت وام ودیعه مسکن همکاری نکردند. پس از تایید اطلاعات توسط وزارت راه وشهرسازی به هر بانکی که مراجعه می‌کردم اعلام کرد که منابع نداریم و به ما ابلاغ نشده است.

او گفت: در دو ماه گذشته به هر بانکی که رفته ام موفق نشده ام که این وام ۱۰۰ میلیون تومانی را دریافت کنم. از طرف دیگر امسال با وجود آنکه مصوبه افزایش نیافتن نرخ اجاره بیش از ۲۵ درصد را داشته ایم، اما مالک ما نرخ اجاره را بیش از ۴۰ درصد افزایش داد و همین موضوع باعث شده که به حاشیه تهران رفته و واحد کوچک تری را اجاره کنم.

بانک ها برای تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی ودیعه ۲ ضامن رسمی در خواست کرده اند

همچنین روغنی یکی دیگر از مستاجران که چند ماهی دنبال وام ودیعه مسکن است می گوید: بعد از تکمیل اطلاعات به چند بانک مراجعه کردم، اما به بهانه‌های مختلف در خواست من را رد می کنند. یکی از بانک‌ها که درخواست وام را قبول کرده اعلام کرده است که دو ضامن رسمی، کد رهگیری، سند خانه، فیش حقوقی و نامه از محل کار برای کسری حقوق باید همراه مدارک خود بیاورید.

او گفت: من راننده تاکسی اینترنتی هستم از کجا این مدارک و ضامن را بیاورم؟ مگر اصلا طبق قانون جدید بانکی برای ۱۰۰ میلیون تومان ضامن می‌خواهند؟

روغنی گفت: تاکنون برای دریافت این تسهیلات هزینه زیادی کرده ام آیا این انصاف است برای یک مستاجر که برای پرداخت رهن خانه به این وام نیاز دارد، این میزان سخت گیری انجام شود؟

براساس این گزارش دولت برای کنترل بازار اجاره امسال بسته حمایتی تهیه کرده که یکی از این موضوعات در این بسته تامین اعتبارات ۴۰ هزار میلیارد تومانی برای ودیعه مسکن بوده که تاکنون بانک‌ها در این حوزه همکاری لازم را نداشته اند.

پیش از این هم محمود محمود زاده معاون سابق مسکن وساختمان وزیر راه وشهرسازی به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده بود که بانک‌ها باید در پرداخت تسهیلات همکاری لازم را داشته باشند و طبق قانون نباید به هیچ عنوان اقدام به دریافت سند خانه و یا ضامن رسمی کنند.

تنها ۱۰ درصد از متقاضیان موفق به دریافت تسهیلات ودیعه مسکن شده اند

در همین خصوص عبدالله اوتادی عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشوری گفت: پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن هیچ تاثیری در بازار اجاره مسکن نداشته است. با وجود آنکه اعلام کرده اند سخت گیری وجود دارد همچنان شاهد آن هستیم که برخی از وام گیرندگان از طریق قرارداد‌های صوری وام ودیعه مسکن را دریافت کرده اند.

به گفته عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشوری، طبق بررسی‌های میدانی کمتر از ۱۰ تا ۲۰ از درخواست کنندگان وام ودیعه توانسته اند این تسهیلات را دریافت کنند.

او می‌گوید: تسهیلاتی که امسال در نظر گرفته شده کمتر از ۲۰ درصد از رهن یک واحد مسکونی را در برمی‌گیرد به طور مثال میزان رهن یک واحد مسکونی ۵۰ متری در یکی از مناطق متوسط تهران کمتر از ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان نیست در حالی که اگر مستاجری موفق شود این تسهیلات را دریافت کند تنها ۲۰ درصد از نرخ رهن را آن هم با سود ۱۸ درصدی می‌تواند تامین کند.

به موجب مصوبه شورای پول و اعتبار و از محل تسهیلات ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن به منظور حمایت از مستاجران، در سال جاری تا سقف ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات کمک ودیعه مسکن از طریق معرفی وزارت راه و شهرسازی توسط بانک‌های عامل پرداخت می‌شود. سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن در تهران، مراکز استان‌ها و سایر نقاط شهری به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان مصوب و به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است. نرخ سود تسهیلات ودیعه مسکن ۱۸ درصد و طول دوره بازپرداخت پنج ساله است.

باوجود آنکه از ۱۲ خرداد ثبت نام از متقاضیان برای دریافت این تسهیلات آغاز شده، اما کمتر مستاجری تاکنون موفق به دریافت این تسهیلات با شرایط سخت بانک‌ها شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. میم گفت:
    موافقم ۱

    تیتر رو به جای چ نوشتید ج

دیدگاهتان را بنویسید