ارزان ترین کامپیوتر جهان معرفی شد

    کد خبر :883849

امروزه کامپیوترهای پرقدرت و مُدرن به یک کالای لوکس تبدیل شده‌اند که از دسترس اغلب افراد به دور هستند. اما قیمت ارزان‌ترین کامپیوتر دنیا چقدر است و چه توانایی‌هایی دارد؟

«بازتاب»؛ مهتاب جهاندار_ امروزه تقریباً همه ما گوشی‌هایی در جیب لباسمان با خودمان حمل می‌کنیم که به مراتب پرقدرت‌تر از کامپیوتر مورد استفاده در پروژه فرستادن انسان به ماه هستند. با این حال لایسنس ها و قطعات مخابراتی باعث شده‌اند ارزان‌ترین گوشی‌ها بین 50 تا 100 دلار قیمت داشته باشند و چندان هم ارزان نیستند.

یک توسعه دهنده به نام Brian Benchoff گرفته ارزان‌ترین کامپیوتر کاربردی دنیا را بسازد و در عمل بفهمد چقدر هزینه خواهد داشت. حاصل این تلاش خلق یک کامپیوتر کوچک لینوکسی به نام Minimum Viable Computer با قیمت تنها 15 دلار است.

Minimum Viable Computer یک کامپیوتر قابل حمل یا دستی کوچک طراحی شده بر روی یک بُرد PCB دو لایه و چیپست Allwinner F1C100 است. این چیپست تنها یک هسته پردازشی با فرکانس ناچیز 533 مگاهرتز دارد و نباید انتظار اجرای رابط کاربری گرافیکی مُدرن لینوکس را داشته باشد.

این پروژه یک کامپیوتر کاملاً متنی است و با وجود نداشتن رابط کاربری گرافیکی، هنوز قادر به اجرای اسکریپت‌ها، انجام پینگ و تأمین انرژی وسایل USB است. همچنین ارزان‌ترین کامپیوتر دنیا یک کیبورد فیزیکی دارد.

این دستگاه یک صفحه نمایش کوچک 2.3 اینچی غیر لمسی با وضوح تصویر 240×320 پیکسل دارد و از سیستم عامل Buildroot Linux OS بهره می‌برد. از آنجایی که عرضه وسایل مجهز به باتری‌های لیتیوم-یونی نیازمند اخذ مجوزها و تأییدیه های هزینه بر است، در ساخت این دستگاه از یک باتری نیم قلمی قابل شارژ NiMH استفاده شده است.

ارزان‌ترین کامپیوتر کامل دنیا هیچ قابلیت ارتباطی بیسیمی ندارد اما یک درگاه USB-A با امکان وصل کردن آداپتور وای فای، کیبورد، حافظه اکسترنال و مواردی نظیر آنها وجود دارد. این دستگاه از طریق درگاه USB-C شارژ می‌شود و دارای یک شکاف کارت حافظه microSD است. البته درگاه USB-C فقط از شارژ کردن پشتیبانی می‌کند و قادر به انتقال داده نیست.
این دستگاه هنوز به تولید انبوه نرسیده است اما هزینه تولید هر دستگاه آن 14.16 دلار برآورد شده است. گران‌ترین قطعه بکار رفته هم بُرد PCB آن با قیمت 2 دلار است. البته قیمت یاد شده با فرض تولید در تعداد حداقل 10,000 دستگاه است.

طراح این دستگاه از علاقه‌مندان خواسته تمایل خود برای خرید آن را در توییتر اعلام کنند تا در خصوص تولید تجاری تصمیم گیری شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید