ابهام‌ها در استعفای نیکی هیلی/ آیا ترامپ او را اخراج کرد؟

    کد خبر :389199

اعلام خبر استعفای نماینده آمریکا در سازمان ملل برای عده زیادی موجب شگفتی شد و گمانه‌زنی‌های مختلفی را درباره این تصمیم مطرح کرد.

تنها چند هفته پیش هنگام سخنرانی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نظر می‌رسید «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل یکی از مستحکم‌ترین جایگاه‌ها را در دولت آمریکا دارد.

«هیلی» در آن روز یکی از اعضای هیئت آمریکایی هنگام سخنرانی ترامپ بود و لبخندها و سرتکان دادن‌های تأییدآمیز او بارها نظر دوربین‌های تلویزیونی را به خود جلب کرد. او بعد از سخنرانی ترامپ، در دفاع از برنامه‌های او گفت: از توافق پاریس خارج شده‌ایم؛ از توافق مهاجران و همچنین توافق هسته‌ای ایران خارج شدیم.»

اما ظاهراً همه چیز را نمی‌توان از ملاک‌های ظاهری دریافت. او روز سه‌شنبه، در خبری که شگفتی عده زیادی را به همراه داشت اعلام کرد از سمتش استعفا خواهد کرد.

دلایل زیادی برای شگفت‌زده شدن از این خبر وجود داشت. او از ابتدای پیوستن به کابینه نشان داده بود در میان بسیاری از نزدیکان ترامپ که امنیت شغلی چندان زیادی نداشتند، جا پایش را با حمایت‌های افراطی از سیاست‌های ترامپ محکم کرده است.

هیلی بر خلاف «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه سابق آمریکا یا «هربرت ریموند مک‌مستر»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که اخراج شدند یا «جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا که پستشان از نخستین روزها به شایعات خروج از دولت گره خورده، هیچ‌گاه با چنین شایعاتی مواجه نبود.

علی‌رغم همه این‌ها، هیلی هم به شیوه‌هایی که شاید چندان عیان نبود با ترامپ که هیچ مخالفتی را برنمی‌تابد، اختلافاتی داشت و به همین سبب احتمال اینکه او اخراج شده بود، هنوز صفر نیست. او، به کلام تئوریک، در زمره طرفداران سیاست خارجی متعارف حزب جمهوری‌خواه بود که برای چندجانبه‌گرایی اهمیتی بیش از ترامپ قائل بودند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل زمانی در مصاحبه‌ای درباره میزان وفاداری‌اش به شعار «نخست آمریکا» که ترامپ آن را مطرح کرده بود گفت: «من نقش خودم را به عنوان کسی که پیشبرنده سیاست “نخست آمریکا” است نمی‌بینم. نقش من دفاع از آمریکا است.»

هیلی، علاوه بر این، از جمله معدود مقام‌های دولت ترامپ به شمار می‌رفت که مواضع بسیار تندی در قبال روسیه داشت. در شرایطی که ترامپ از در آشتی با مسکو وارد شده و بر تلاش برای کاهش اختلافات تأکید می‌کرد هیلی بارها سخنان او را رد کرد.

وی در ماه جولای بعد از آنکه ترامپ با عملکرد ضعیف مقابل ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه جنجال آفریده بود گفت: «به روسیه اعتماد نداریم. هیچ‌وقت اعتماد نخواهیم کرد. هیچ‌وقت اعتماد نخواهیم کرد. آنها هیچ‌گاه دوست ما نخواهند بود. این، یک واقعیت است.»

مضاف بر همه این‌ها، او چندی پیش، بعد از آنکه انتشار مقاله‌ای از یک مقام بلندپایه، اما بی‌نام دولت ترامپ در روزنامه‌نیویورک‌تایمز جنجال‌های گسترده‌ای به پا کرد اقدامی کرد که عده‌ای آن را نشانه‌ای از اختلافات پشت‌پرده او با ترامپ دانستند.

هیلی، بلافاصله بعد از مقاله منتشر شده در نیویورک‌تایمز یادداشتی در واشنگتن‌پست منتشر کرد و گفت که نگارنده این مقاله جنجالی او نبوده است. هیلی نوشته بود هنگامی که با رئیس‌جمهور مخالف است آن را با صراحت انجام می‌دهد و نیازی به نوشتن مقاله‌های بی‌نام ندارد.

به گزارش تسنیم ،در مقاله نیویورک‌تایمز، یک مقام ارشد دولت ترامپ که خواسته بود گمنام بماند، گفته بود که در کاخ سفید جریانی برای مقاومت در برابر تصمیمات رئیس‌جمهور آمریکا تشکیل شده و او عضوی از این جریان «مقاومت» است. هیلی در حالی مقاله واشنگتن‌پست را نوشت که دست‌کم در افکار عمومی ظن چندانی به اینکه او نگارنده مقاله نیویورک‌تایمز باشد وجود نداشت.

علی رغم وجود این نشانه‌ها از وجود برخی اختلافات میان هیلی و ترامپ، هنوز نمی‌توان با قطعیت آن را به عنوان انگیزه‌ اصلی او برای استعفا پذیرفت. گذشت زمان ممکن است این موضوع را آشکارتر کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید