آیت الله اعرافی: تخریب و بی احترامی به شورای عالی حوزه و جامعه مدرسین اقدامی ناشایست است

  • سیاسی
  • شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ ۱۸:۰۰
    کد خبر :608651

مدیر حوزه های علمیه تاکید کرد: ما معتقد به تحول و پیشرفت هستیم، اما نه به قیمت آن که حوزه از رسالت های اصلی خود غافل شود و اصالت خود را از دست بدهد.

آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه که صبح امروز در مدرسه مبارکه فیضیه برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از آغاز سال جدید تحصیلی حوزه های علمیه گفت: امروز حوزه های علمیه آماده ایفای رسالت های جدید خود هستند.

به گزارش رسا،وی ادامه داد: حوزه آنگاه می تواند به رسالت های خود عمل کند که حوزه ای جامع و ناظر به همه ساحت های رسالت های خود باشد؛ حوزه زمانی می تواند نقش خود را ایفا کند که هم به تحصیل عمیق بپردازد و هیچ چیزی از این موضوع مانع نشود.

به هیچ بهانه ای حق نداریم از عمق فقهی، کلامی و معرفتی فاصله بگیریم

آیت الله اعرافی ابراز کرد: اساس حوزه علم و دانش است و معارف الهی باید در حوزه تحصیل شده، تعمیق شود و در جامعه ترویج داده شود؛ ما به هیچ بهانه ای حق نداریم از عمق فقهی، کلامی و معرفتی فاصله بگیریم؛ حوزویان باید تحصیل و تعمیق علمی را وظیفه خود به شمار آورده و تهذیب را نیز در کنار آن مورد توجه ویژه قرار دهند.

عضو فقهای شورای نگهبان بیان کرد: انقلابی عمل کردن و مردمی بودن نیز در کنار سایر رسالت های حوزویان نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ گردانندگان اصلی حوزه پس از مراجع تقلید، اساتید گرامی هستند و باید در زمینه عمق علمی، تولیدات علمی، پایان نامه ها و تحقیقات و عرصه های اخلاقی نقش درجه یک خود را ایفا کنند.

معتقد به تحول هستیم اما اصالت و هویت حوزه باید حفظ شود

وی خاطرنشان کرد: ما معتقد به تحول و پیشرفت و نوزایی هستیم، اما نه به قیمت آن که حوزه از رسالت های اصلی خود غافل شده و نقش اساسی خود را از دست بدهد؛ هویت و اصالت حوزه علمیه باید حفظ شود؛ امروز همه ما باید از رسالت های اصلی و هویت اصیل حوزه صیانت کنیم.

طلاب پاسدار حریم مرجعیت و نهادهای مهم حوزه باشند | اصلاح تقویم علمی حوزه

آیت الله اعرافی عنوان کرد: در عرصه مسائل اخلاقی هم اهتمام فراوان لازم است، بنابراین طلاب باید از مرید بازی ها و اقدامات ناصواب دوری کنند؛ مرید و مراد بازی و دعوت به خویش از آسیب هایی است که نمی توان آن را انکار کرد، بنابراین ما نباید در دام عرفان های کاذب و مسلک های دروغین و مرید و مرادبازی های خارج از مدار شرع قرار گیریم.

حضور در فضای مجازی با حفظ شؤونات حوزوی

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور مطرح کرد: حضور حوزه های علمیه و روحانیت در مسائل اجتماعی و فضای مجازی لازم است، اما باید در همه عرصه ها شئون حوزوی رعایت شود؛ حفظ جایگاه های والای رهبری، مرجعیت و نهادهای بزرگ و مهم حوزه یک ضرورت است؛ شورای عالی به نقد و اصلاح و پذیرش نقد و اشکال معتقد است، اما طلاب باید از جایگاه مرجعیت، شورای عالی و جامعه مدرسین صیانت کنند.

توصیه ای خیرخواهانه با طلاب

وی اظهار کرد: تخریب و بی احترامی به جایگاه رهبری، مرجعیت، شورای عالی و جامعه مدرسین اقدامی ناصواب و ناشایسته است و طلاب باید به این موضوع دقت ویژه داشته باشند.

طلاب پاسدار حریم مرجعیت و نهادهای مهم حوزه باشند | اصلاح تقویم علمی حوزه

آیت الله اعرافی از اصلاح تقویم علمی حوزه های علمیه خبر داد و ابراز کرد: درصدد کاهش تعطیلات حوزه های علمیه هستیم، اما در عین حال سیاست استفاده از تعطیلات را با جدیت دنبال خواهیم کرد؛ در تابستان گذشته حدود 20 هزار طلبه در اردوهای آموزشی و دوره های ارتقایی حضور داشتند.

حوزه آماده پاسخگویی به نیازهای جامعه و نظام است

عضو فقهای شورای نگهبان بیان کرد: حوزه آماده پاسخگویی به نیازهای جامعه و نظام است و باید همه دستگاه ها با آن همکاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: افتخار سال تحصیلی گذشته حوزه آن بود که در حوادث سیل حضور چشمگیری داشتند؛ بیش از 10 هزار نفر از طلاب در این حادثه دلخراش حضور یافتند.

طلاب پاسدار حریم مرجعیت و نهادهای مهم حوزه باشند | اصلاح تقویم علمی حوزه

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور ادامه داد: اهتمام به تبلیغ و مهاجرت علمی نیز از ضرورت های دیگر حوزه های علمیه است؛ امروز هزاران روستا نیازمند مبلغ هستند، بنابراین باید فرهنگ مهاجرت به شهرها و روستاها ترویج و تقویت شود.

وضعیت معیشت طلاب نیازمند توجه ویژه بزرگان است

آیت الله اعرافی با اشاره به راه اندازی دروس خارج و سطح عالی در شهرستان ها گفت: امروز باید از انباشتگی بی وجه در مراکز استان ها و قم پرهیز کنیم؛ امروز همه باید از حوزه ارزیابی منصفانه داشته باشند.

وی در پایان وضعیت معیشت حوزویان را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: امروز وضعیت معیشت حوزویان بسیار سخت است و بزرگان حوزه باید آن را مورد توجه قرار دهند؛ همچنین همبستگی حوزه و توجه به آرمان های امام راحل و حضور سیاسی و اجتماعی باید در میان حوزویان تقویت شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید