هشدار جامعه مدرسین قم درباره فتنه جدید امریکا

    کد خبر :830598

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای در خصوص تحولات اخیر افغانستان ضمن تاکید بر ادامه مذاکرات بین‌الافغانی بر مدار عقلانیت و مدنیت و مشارکت تمام اقوام و مذاهب در تشکیل دولت جدید نسبت به فتنه جدید آمریکا در ایجاد جنگ مذهبی و ادامه ناآرامی‌ها هشدار داد.

به گزارش ایرنا، در بیانیه جامعه مدرسین آمده است: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از منظر اهتمام به امور مسلمین و انجام وظیفه شرعی با حساسیت ویژه تحولات جاری در افغانستان را پیگیری می‌کند، نگرانی‌های مشفقانه دلسوزان و بزرگان به ویژه مراجع عظام تقلید را ارج می‌نهد و بر نکاتی که در ذیل می‌آیدتاکید دارد.

این نهاد حوزوی آورده است: مکر، فریب، شیطنت، تجاوز و اشغالگری آمریکای جنایتکار و همراهی ایادی و گروه‌های وابسته و نوکران خودفروخته آن، ریشه همه جنایت ها، شرارت ها، ناامنی‌ها، عقب ماندگی ها، مشکلات و بحران‌های افغانستان مظلوم است.این بیانیه حاکی است: مقاومت ملت دلاور افغانستان پس از بیست سال اشغالگری، آمریکا را وادار به عقب نشینی، پایان اشغال و خروج مفتضحانه و ذلیلانه و تحقیرآمیز از افغانستان نمود. این شکست تاریخی، فتح و ظفری شکوهمند برای همه ملت‌های مقاوم منطقه و ملت عزیز افغانستان است.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرده است: آمریکا که در حال خروج نظامی از افغانستان است، در پس پرده به دنبال گسترش افراط‌گرایی و ایجاد جنگ فرقه‌ای و مذهبی و بروز ناامنی و بی ثباتی داخلی در افغانستان است. اکنون آمریکا سعی دارد با کارشکنی در روند‌های مختلف مذاکرات و گفتگو‌های بین الافغانی از جمله روند مذاکرات افغانی– افغانی تهران، تلاش‌ها برای برقراری صلح پایدار در افغانستان را به سمت ناکامی ببرد و فضا را برای ادامه حضور خود از طرق دیگر در افغانستان مهیا و نقشه‌های شوم خود علیه ملت‌های مظلوم مسلمان به ویژه ملت مظلوم افغانستان را اجرایی کند.

در ادامه این بیانه آمده است: همان‌طور که مقام معظم رهبری در پیام مهم چند روز گذشته خود به مناسبت مراسم حج اشاره فرمودند، مردم افغانستان باید مراقب شیطنت و جنگ نرم آمریکا بوده و برای مقابله با این شیطان بزرگ آماده باشند.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه این بیانیه افزوده است: لازم است تمام طرف‌های افغانستانی در تصمیمات خود بر پایه عدالت و انصاف در حق همه افغانستانی‌ها و با عنایت به تنوع قومی و مذهبی این کشور برخورد نموده و حق عموم مردم اعم از زن، مرد و کودک و جوان در این تصمیمات لحاظ گردد. همچنین به این موضوع توجه داشته باشند که سعادت آن‌ها در عدم دخالت خارجی‌ها از جمله آمریکایی‌ها در روند مذاکرات داخلی آن‌هاست و هرگونه دخالت آمریکایی‌ها سرنوشتی شوم و تاریک برای مردم مظلوم افغانستان رقم خواهد زد.

بیانیه در ادامه آورده است: بهترین مسیر برای مذاکرات بین الافغانی، قرار دادن قطار این مذاکرات بر ریل اصول و ارزش‌های اسلامی و بر پایه عقلانیت، حکمت، اخلاق، عدالت، مدنیت؛ مصلحت، عزت و وفای به عهد است و ضمانت اجرایی آن می‌تواند قانون اساسی همه پذیر آینده این کشور باشد.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرده است: همه مردم افغانستان، رهبران سیاسی این کشور و گروه طالبان باید به این نکته توجه داشته باشند که رفتن به سوی جنگ مذهبی، فتنه جدید جبهه استکبار جهانی، صهیونیسم بین‌المللی و ایادی دست‌نشانده آن‌ها است و همه اطراف باید با نگاه راهبردی به مساله تقریب بین مذاهب اسلامی و احساس مسئولیت برای پیوند میان مسلمانان افغانستان، مبارزه مشترک و متحد با جریان‌های تکفیری، افراطی و تفرقه انگیز با حفظ روابط مسالمت آمیز با کشور‌های همسایه را در دستور کار خود قرار دهند.

در پایان بیانیه آمده است: از خداوند متعال امنیت، آسایش، استقلال، آزادی، صلح پایدار، پیشرفت، عدالت، عزت و پیروزی همراه با اتحاد را برای امت اسلامی و ملت مسلمان افغانستان مسألت می‌نماییم.

گفتنی است: پس از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان (بهمن / اسفندماه ۹۹) و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

همزمان با خروج نیرو‌های آمریکایی، شبه‌نظامیان گروه طالبان نیز به حملات خود افزوده و در هفته‌های گذشته مناطق وسیعی از افغانستان را به کنترل خود در آورده‌اند.
0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید