آخرین اخبار کرونا در ایران/ بیمارستان‌های پایتخت پرشد

    کد خبر :801215

درحالی روز گذشته یکباره تعداد مبتلایان به ویروس منحوس جهشی قابل توجه راتجربه کرد که به گفته وزیر بهداشت این تازه ابتدای موج شیوع کرونا بعد از تعطیلات نوروزی است.

انتشار گزارش‌های مرتبط با آمار همه‌گیری کرونا روز گذشته مُهر تاییدی بود بر پیش‌بینی مقامات بهداشت و درمان کشور که هنوز مبتلایان سفرهای نوروزی به مراکز درمانی مراجعه نکرده‌اند و باید منتظر افزایش قابل توجه موارد مراجعه باشیم.

روز گذشته تعداد مبتلایان قطعی به ویروس منحوس با رشدی معنادار به 23311 مورد رسید جهشی که به همراه خود افزایش تعداد مرگ ناشی از این همه‌گیری را هم به همراه داشت و خبر از روزهای نگران کننده‌تری داد.

بررسی‌های آماری و همچنین مقایسه موارد ابتلا و بستری در بیش از یکسالی که این مهمان ناخوانده به کشور وارد شد نشان می‌دهد جهش‌های متوالی و از راه رسیدن نمونه‌های جهش یافته ویروس کرونا در واقع باعث شده تا رفتارهای متفاوتی در بهار 1400 از ویروس کووید 19 تجربه شود رفتارهایی که عمده آنها افزایش قدرت سرایت و البته بیماری حادتر زیر سایه کاهش توجه به پروتکل‌های بهداشتی است.

بسیاری از کارشناسان بهداشت و سلامت در این زمینه معتقدند شاید گفتن تکراری اتفاقاتی که رفتارهای هموطنان در نوروز 1400 و البته سردرگمی برخی مسئولان اکنون گره‌ای از مشکل ایجاد شده باز نخواهد کرد و بهتر است با توجه به شرایط برای آنچه در انتظار کشورمان است برنامه‌ریزی کنیم. اتفاقی که سعید نمکی دو روز قبل در رسانه‌ها از آن به عنوان روزهای سیاه کرونایی یاد کرد.

به گزارش تسنیم، به‌هرحال با توجه به رفتار غیرمسئولانه بسیاری از هموطنان در ایام نوروز و صد البته بی‌تدبیری برخی از مسئولان مربوطه در مدیریت شرایط دوباره غول خفته کرونا سر برآورده و بار بسیارسنگینی به نظام بهداشت و درمان ایران تحمیل کرده است به صورتی که برخی از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در گوشه و کنار ایران سخن از نهادینه شدن خستگی بر تن کادر درمان یا همان خط مقدم نظام سلامت کشورمان می‌کنند.

اتفاقی که اگرچه این گروه خدمتگذار با تمام توان تلاش می‌کند برچهره‌اش نشانه‌ای نداشته باشد اما واقعیت امر اینجاست که کادر درمان اکنون بیش از یکسال است که با تمام توان مشغول مقابله با ویروس منحوس بوده و لازم است هموطنان با رعایت دقیق پروتکل‌ها به یاری آنها بیایند و شاهد مثال این موضوع هم درخواست کمک وزیر بهداشت از تمامی نهادها و سازمان‌ها برای کمک به وزارت بهداشت در مقابله با موج چهارم کرونا است.

وضعیت شیوع کرونا در سیستان و بلوچستان بسیار وخیم است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت شیوع کرونا ویروس در استان سیستان و بلوچستان بسیار وخیم است.

سیدمحمد هاشمی شهری با تاکید بر اینکه با توجه به ضعف زیرساخت‌های بهداشت و درمان در سیستان و بلوچستان باید با تمام توان جلوی شیوع کرونا ویروس در استان گرفته شود، گفت: از علمای اهل سنت و اهل تشیع و مسئولین تقاضا داریم در این موج از شیوع کرونا به یاری کادر درمان بیایند.

وی خاطرنشان کرد: 143 نفر در شبانه‌روز گذشته در سطح استان به کرونا مبتلا شده‌اند و همچنین در این مدت یک نفر به دلیل ابتلا فوت شده است.

هاشمی شهری با بیان اینکه تاکنون 214 مورد که به ویروس جهش یافته مبتلا شده‌اند در سطح استان شناسایی شده، گفت: تاکنون بیش از 6000 دوز واکسن کرونا در اختیار دانشگاه علوم پزشکی زاهدان قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به اینکه 30 درصد این واکسنها به کادر درمانی و بیماران خاص تزریق شده، افزود: تزریق واکسن کرونا بر اساس سند ملی واکسیناسیون کرونا صورت گرفته است.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید