هزینه درمان کیست مویی با لیزر و عمل جراحی چقدر است؟

    کد خبر :901742

بیماری سینوس پیلونیدال (PSD) یک بیماری التهابی – پوستی شایع است که عمدتاً نوجوانان و بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد. البته آمار ابتلا در مردان و افرادی که بدن پرمویی دارند بیشتر است. روش های درمان کیست مویی بحث برانگیز است چون در برخی از روش ها احتمال عود بالایی وجود دارد که درباره آنها بحث خواهیم کرد.

بیماری کیست مویی چیست؟

بیماری کیست مویی که نام دیگر آن سینوس پیلونیدال می باشد؛ یک عفونت مزمن پوستی است که در چین بین باسن، نزدیک استخوان دنبالچه ایجاد می شود.اگر به بیماری پیلونیدال مبتلا هستید، ممکن است یک یا چند کیست بین شکاف باسن شما ایجاد شود که متورم و عفونی شوند. کیست پیلونیدال شبیه یک گودی کوچک است و در بدن اکثر افراد مو از آن بیرون زده است.

آیا بیماری سینوس مویی ارثی است؟

ممکن است در برخی از سایت ها جواب این سوال را مثبت بدانند ولی در حقیقت اینطور نیست. عارضه کیست مویی در اکثر موارد به دلیل سبک اشتباه زندگی یک فرد ایجاد می شود و همان گونه که قبلا هم اشاره کردیم؛ افراد پرمو بیشتر درگیر سینوس پیلونیدال می شوند.

همچنین معمولاً در افراد جوان بین 15 تا 24 سال رخ می دهد. این بیماری در مردان و افرادی که دارای اضافه وزن هستند، لباس های تنگ میپوشند، موهای زیادی در نزدیکی باسن دارند، یا اغلب حمام یا دوش نمی گیرند، شایع تر است.

روش های درمان

اگر کیست دوباره عفونی شود یا پس از تخلیه چرک آن بهبود نیابد، ممکن است برای برداشتن آن نیاز به راه های درمانی پیشرفته تری داشته باشید. بسته به نوع جراحی مورد نیاز، ممکن است 4 تا 10 هفته طول بکشد تا بهبود یابد. اگر جای زخم متورم، قرمز و به طور غیر طبیعی داغ شد مجددا به پزشک مراجعه کنید.

درمان با لیزر

می توان گفت درمان کیست مویی با لیزر بهترین روش برای از بین بردن این عارضه است که امروزه توسط متخصصان جراحی در کلینیک های پزشکی برای درمان قطعی بیماران استفاده می شود. از آنجا که روش های دارویی، گیاهی و خانگی تاثیری روی خارج کردن موهای برگشته به داخل پوست ندارند، تمام بیماران در آخر مجبور به انتخاب بین یکی از این دو روش لیزر یا جراحی هستند. بنابراین ما تمام نکات مرتبط با این دو روش را در اختیارتان میگذاریم تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

عمل با لیزر در حقیقت به معنای استفاده از اشعه لیزر به جای تیغ جراحی برای برش و خارج کردن بافت عفونی از داخل پوست است. جراح طی درمان با لیزر فقط کیست مو ها را خارج می کند و بر خلاف جراحی سنتی قسمت بزرگی از پوست و گوشت فرد بریده نمی شود. اشعه لیزر تا عمق بافت عفونی نفوذ کرده و هرگونه عفونت را سوزانده و از بین می برد در نتیجه احتمال بازگشت بیماری کاملا نزدیک به صفر است.

درمان با لیزر با دقت بسیار بالایی انجام شده و آسیب کمتری به پوست وارد می کند. به دلیل برش های بسیار کوچک لیزر، دوره نقاهت سریع تر است و افرادی که کیست خود را با لیزر درمان می کنند، معمولا پس از 2 الی 3 روز استراحت به محل کار و فعالیت های روزمره خود باز می گردند.

از طرفی لازم به ذکر است از آنجایی که درمان کیست مویی با لیزر طی یک ساعت در کلینیک پزشک به صورت سرپایی انجام می شود، فرد نیازی به بستری در بیمارستان و بیهوشی ندارد.

عمل سرپایی کیست مویی با لیزر – Hpvdarman.com

عمل جراحی

عمل جراحی کیست مویی به دو روش باز و بسته انجام می شود که طی هر دو روش پزشک توسط تیغ جراحی توده چرکی را بریده و خارج می کند. تفاوتی که عمل جراحی باز و بسته با یکدیگر دارند این است که در عمل باز زخم باز گذاشته می شود تا خودش خوب شود ولی عمل جراحی بسته زخم بخیه می خورد تا ترمیم پیدا کند. احتمال عود در روش باز بیشتر از روش بسته است.

روش های دارویی و خانگی

بیشتر روش های خانگی برای جلوگیری از درگیر شدن بیش از حد ناحیه نشیمنگاه با این بیماری پیشنهاد می شوند و ممکن است در درمان بیماری نقش زیادی نداشته باشند. ولی شما با انجام این کارها می توانید به بهبود عفونت و جلوگیری از تکرار مجدد آن کمک کنید:

♦ تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه

♦ استفاده از صابون آنتی باکتریال و اطمینان از پاک شدن تمام صابون پس از تمیز کردن

♦ مصرف داروهای مسکن

♦ اجتناب از نشستن طولانی مدت

♦ اگر چاقی مفرط دارید، آن را برطرف کنید

♦ بلند نکردن اجسام سنگین

♦ استفاده از بالشتک های دوناتی شکل زمان نشستن برای جلوگیری از وارد شدن فشار به کمر

هزینه درمان با لیزر و عمل جراحی چقدر است؟

جراحی سینوس پیلونیدال با لیزر جدیدترین و پیشرفته ترین روشی است که در آن از پرتو لیزر برای برداشتن زائدات یا موها استفاده می شود و احتمال عود ناچیز می شود. یکی از موثرترین و ایمن ترین روش ها برای درمان کیست مویی همین روش است.

همچنین عمل جراحی که یکی از روش های تهاجمی می باشد می تواند برای درمان این بیماری موثر باشد. لازم است بگوییم که هزینه عمل با لیزر نسبت به جراحی متفاوت است و معمولا بالاتر است. ولی هزینه های جانبی عمل جراحی بیشتر هستند.

تعیین هزینه های درمان سینوس پیلونیدال به شاخص های مختلفی بستگی دارد. از جمله:

♦ اندازه توده کیست

♦ عمق و وخامت توده

♦ سابقه پزشکی بیمار و ابتلا به بیماری های پوستی دیگر

♦ تعرفه کلینیک یا بیمارستانی که در آنجا عمل می کنید

برای درمان کیست مویی به کدام دکتر باید مراجعه کرد؟

پزشک کیست پیلونیدال و بیماری را با معاینه فیزیکی تشخیص می دهد. در صورت ابتلا به عفونت شدید، دکتر ممکن است نیاز به تخلیه کیست و تجویز آنتی بیوتیک داشته باشد.

اگر به این عارضه مبتلا شدید و دنبال یک پزشک خوب بودید، جراح عمومی و متخصص پوست مناسب ترین گزینه برای درمان کیست مویی می باشد.

گاهی اوقات آبسه اگر کوچک باشد ممکن است از بین برود ولی مجدد با چرک بیشتر بر می گردد پس بهتر است سریعا به دکتر متخصص برای درمان مراجعه کنید.

منبع خارجی خبر: https://www.healthdirect.gov.au/pilonidal-disease

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید