روش های کسب درآمد از ارز دیجیتال

    کد خبر :900870

خرید و فروش رمزارزهایی همچون بیت کوین، تنها یکی از روش‌های درآمدزایی در قلمروی ارزهای دیجیتال است. در این حوزه نوپا راه‌های دیگری هم برای کسب درآمد پایدار وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به استخراج، سهام‌گذاری، شکار ایردراپ‌ها و آربیتراژ اشاره کرد. همچنین برخی از ارزهای دیجیتال نیز قابلیت سوددهی زیاد در مدت زمان بسیار کوتاه را دارند. برای مثال، قیمت دوج کوین در بازه‌ای چندماهه چندهزار درصد افزایش یافت. در ادامه، به‌طور مختصر با هر یک از روش‌های کسب درآمد از ارز دیجیتال آشنا می‌شویم.

۱- خرید و نگه‌داری ارزهای دیجیتال

سرمایه‌گذاری یا خرید و نگه‌داری، یکی از راهبردهای پرطرفدار برای درآمدزایی و کسب سود در حوزه ارزهای دیجیتال است. دارایی‌های دیجیتال از جمله بیت کوین و اتریوم، در افق‌های زمانی درازمدت، اثبات کرده‌اند که ابزارهای مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستند. این دارایی‌‌ها اگرچه در کوتاه‌مدت، نوسان‌های بسیاری را تجربه می‌کنند؛ اما در بلندمدت همواره روندی صعودی را رقم زده‌اند.

در راهبرد خرید و نگه‌داری، شما باید دارایی‌هایی را در سبد سرمایه‌گذاری خود بگنجانید که از قابلیت بیشتری برای رشد در درازمدت برخوردار باشند. بیت کوین و اتریوم از سرآمدان ارزهای دیجیتال روبه‌رشد هستند که در بلندمدت، سرمایه‌گذاران خود را بی‌نصیب نگذاشته‌اند.

۲- تریدینگ

تریدینگ یا معامله‌گری، روش پرطرفدار دیگری برای درآمدزایی از حوزه ارزهای دیجیتال است. همان‌طور که می‌دانید، بازار رمزارزها بیش از هر چیز با نوسان‌های پربسامدش شناخته می‌شود. همین نوسان‌های گاه‌وبیگاه، فرصت‌های مناسبی را برای کسب درآمد در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد.

برای اینکه بتوانید با معامله‌گری به درآمدی پایدار دست پیدا کنید، باید بر ابزارهای تحلیل تکنیکال مسلط شوید و نمودارهای قیمتی رمزارزها را با تمام جزئیاتشان حلاجی کنید.

در تریدینگ می‌توانید به‌صورت آنی، جفت‌های رمزارزی را دادوستد کنید و هم دست به اتخاذ موقعیت‌های معاملاتی خرید (لانگ) و فروش استقراضی بزنید. به خاطر داشته باشید که رمز موفقیت در حوزه معامله‌گری، بیش از هر چیز در گرو تسلط بی‌چون‌وچرا بر دو شاخص رفتاری و احساسی یعنی ترس و طمع است.

۳- استخراج

استخراج، به‌طور عام به معنی استفاده از توان رایانشی برای تأمین امنیت یک شبکه رمزارزی است. این روش را می‌توان قدیمی‌ترین روش برای درآمدزایی پایدار از حوزه رمزارزها قلمداد کرد.

در روزهای نخست پیدایش بیت کوین، فعالان حوزه استخراج می‌توانستند تنها با استفاده از یک CPU به سود دست پیدا کنند. اما به‌تدریج با افزایش نرخ هش شبکه، ماینرها به استفاده از پردازنده‌های گرافیکی و ای‌سیک‌ها روی آوردند. صنعت ساخت و تولید دستگاه‌های ای‌سیک، بسیار رقابتی و در انحصار غول‌های تراشه‌ساز است. افزون‌بر این، این دستگاه‌ها روزبه‌روز پیشرفته‌تر می‌شوند و می‌توانند با مصرف توان کمتری، نرخ هش بیشتری را تولید کنند.

شما می‌توانید با خریداری، نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های ای‌سیک از جریان درآمد قدرتمند صنعت استخراج، بهره‌مند شوید. علاوه بر این، فارغ از بیت کوین، دیگر کوین‌های مبتنی بر اثبات کار را می‌توان با دستگاه‌های پردازشی ارزان‌تر هم استخراج کرد. در شبکه‌های این کوین‌ها پردازنده‌های گرافیکی همچنان می‌توانند سودآور باشند. البته به خاطر داشته باشید که استخراج این گونه از کوین‌ها چندان هم خالی از ریسک نیست و ممکن است ارزش آن‌ها در کوتاه‌مدت، کاهش پیدا کند و حتی به صفر برسد. بنابراین اگر می‌خواهید رمزارزهای اثبات کار بی‌نام‌ونشان را استخراج کنید، از خطر افت ارزش ناگهانی آن‌ها غافل نشوید.

4- استیکینگ

استیکینگ (Staking) یا سهام‌گذاری، یکی دیگر از روش‌های درآمدزایی در حوزه ارزهای دیجیتال است. این روش را می‌توان جایگزینی برای روش انرژی‌بر استخراج قلمداد کرد. در سهام‌گذاری، کاربران می‌توانند با نگه‌داری رمزارزها در یک کیف پول و مشارکت در اعتبارسنجی تراکنش‌های یک شبکه رمزارزی، پاداش دریافت کنند. در روش سهام‌گذاری، بار تأمین امنیت شبکه بر دوش سهام‌گذاران است.

شبکه‌های مبتنی بر سهام‌گذاری از یک سازوکار ویژه برای اجماع موسوم به اثبات سهام (Proof of stake) استفاده می‌کنند. اثبات سهام نیز خود انواع و اقسام مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به اثبات سهام نیابتی اشاره کرد.

برای کسب درآمد از سهام‌گذاری ابتدا باید یک کیف‌پول استیکینگ برای خود راه‌اندازی و تعدادی از کوین‌های بومی شبکه دلخواهتان را در آن نگه‌داری کنید. در برخی از موارد هم باید این کوین‌ها را در اختیار یک استخر سهام‌گذاری قرار بدهید. برخی از صرافی‌ها این فرایند را به‌طور خودکار برای شما انجام می‌دهند.

سهام‌گذاری یکی از کم‌دردسرترین روش‌های درآمدزایی در حوزه رمزارزها است. پس از انتخاب یک شبکه و کوین برای سهام‌گذاری، بهتر است مدل‌های اقتصادی حاکم بر آن را تجزیه و تحلیل کنید. انتخاب کورکورانه یک پروژه می‌تواند منجر به نابودی دارایی‌های سهام‌گذاری‌شده شما شود.

۵- ایردراپ

ایردراپ، روشی برای توزیع رایگان کوین‌ها یا توکن‌های بومی یک شبکه با هدف پیشبرد کارزارهای بازاریابی است. برای آنکه بتوانید از ایردراپ‌ها بهره‌مند شوید، باید پیش از انجام آن تعدادی از کوین‌ها یا توکن‌های بومی پروژه را در کیف‌پول خود ذخیره کنید. افزون بر این، گردانندگان شماری از پروژه‌ها، بخشی از درآمدهای خود را در قالب ایردراپ به کاربرانی اعطا می‌کنند که در شبکه‌های اجتماعی، دست به تبلیغ کوین یا توکن بومی آن پروژه‌ها می‌زنند.

۶- آربیتراژ

وقتی یک دارایی در دو یا چند بازار با قیمت‌های متفاوت عرضه شده، فرصتی موسوم به آربیتراژ برای درآمدزایی پیش می‌آید. برای استفاده از این فرصت، به سادگی می‌توانید در یک بازار، دارایی را خریداری و آن را به بهایی بیشتر در بازار دیگر به فروش برسانید. برای مثال، ممکن است قیمت تتر به تومان در یک صرافی ارز دیجیتال، ۲۷ هزار تومان و در صرافی دیگری ۲۷,۲۰۰ باشد. به راحتی می‌توانید با خرید تعدادی تتر از اولی و فروش آن در دومی، سود به دست بیاورید. به خاطر داشته باشید که مقدار این سود به طور معمول بسیار ناچیز است و باید خرید و فروش را در حجم بالایی انجام بدهید تا بتوانید از اختلاف قیمت‌ها سود به دست بیاورید.

۷- بازی های بلاک چینی و NFT ها

توکن‌های غیر قابل تعویض یا NFT ها، کالاهای مجازی یکتایی هستند که بیشتر در بازی‌های ویدئویی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این توکن‌ها را می‌توان سند دیجیتال آثار هنری دانست. همچون دیگر رمزارزها می‌توان توکن‌های NFT را خرید و فروش کرد. شما هم می‌توانید از اثر هنری خود یک NFT بسازید و آن را در بازار‌های مختلف به فروش برسانید.

علاوه بر توکن‌های غیرقابل تعویض از بازی‌های بلاک چینی نیز می‌توان درآمدزایی کرد. بازی‌های بلاک چینی بر پایه یک مدل اقتصادی نوپا به نام «بازی کن و درآمد کسب کن» طراحی و توسعه داده شده‌اند. می‌توانید با انجام این بازی‌ها، خرید و فروش اقلام درون‌برنامه‌ای آن‌ها یا فروش امتیازهای خود به دیگر کاربران، درآمد به دست بیاورید.

۸- پلتفرم‌های تولید محتوای بلاک چینی

با پیدایش فناوری بلاک چین، گونه جدیدی از پلتفرم‌های خلق و انتشار محتوا پا به عرصه گذاشته‌اند. خالقان محتوا می‌توانند آثار خود را در بستر این پلترم‌ها منتشر کنند و بدون دخالت هیچ نهاد واسطه‌ای از پخش تبلیغات درآمد به دست بیاورند.

در این پلتفرم‌ها مالکیت محتوا در انحصار خالقان آن باقی می‌ماند و آن‌ها می‌توانند به تناسب جذب کاربر با نمایش تبلیغات، درآمدزایی کنند.

۹- وام‌دهی

یکی دیگر از روش‌های نوپای خلق درآمد در حوزه ارزهای دیجیتال، وام‌دهی رمزارزی است. شما می‌توانید با استفاده از پلتفرم‌های وام‌دهی فرد‌به‌فرد با تأمین نقدینگی، سود به دست بیاورید. در این پلتفرم‌ها نرخ سود پرداختی به تأمین‌کنندگان نقدینگی معمولا ثابت است یا بسته به شرایط بازار، تعیین می‌شود.

علاوه بر تأمین نقدینگی، خودتان هم می‌توانید از این پلتفرم‌ها وام دریافت و آن را در پروژه دیگری سرمایه‌گذاری کنید و از این رهگذر، سود به دست بیاورید. برای شرکت در برنامه وام‌دهی پلتفرم‌های مختلف، می‌توانید ابتدا از یک صرافی ایرانی نسبت به خرید تتر اقدام کرده و سپس با انتقال آن به پلتفرم‌های مناسب، سرمایه‌گذاری خود را آغاز کنید. در صرافی ارز دیجیتال ارزپایا، امکان خرید ارز دیجیتال و معامله آن‌ها با یکدیگر فراهم شده است. همچنین برای مشاهده نرخ قیمت ترون به تومان، تتر، بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال می‌توانید به صفحه اصلی این صرافی مراجعه کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید