تب و لرز نمایندگان مجلس بخاطر واکنش‌ها به طرح صیانت؛ رفتاری که نشان می‌دهد با طرحی نسنجیده رو به رو هستیم

    کد خبر :901323

چند ماهی است که ماجرای تصویب طرح صیانت از فضای مجازی توسط نمایندگان مجلس یازدهم داغ شده است و آنها بنا دارند تا با تبدیل این طرح به قانون به زعم خودشان فعالیت کاربران فضای مجازی را کنترل و مدیریت کنند؛ طرحی پر حاشیه که انگار خود نمایندگان نیز به درستی به کارکردها و محاسن آن ایمان ندارند!

بازتاب-  طرح صیانتی که از آن سخن به میان است از سوی برخی نمایندگان وابسته به جناح اصولگرایی به شدت در مجلس دنبال می شود و حتی در مقاطعی در سال گذشته شواهدی مبنی بر تصویب قریب الوقوع این طرح منتشر شد.

با این حال و علی رغم دفاعیات تند و تیزی که در رابطه با لزوم تصویب و تبدیل این طرح به قانون مطرح می شود، اما طرح صیانت از فضای مجازی به واسطه ایراد، ابهام و اشکالات ماهوی فراوانی که دارد هنوز با نظر مساعد و مثبت اکثریت نمایندگان رو به رو نشده و در راهروهای مجلس در حال رفت و برگشت است.

به صورت مشخص در سال گذشته خبر رسید که نمایندگان مجلس تصمیم دارند در اقدامی کم‌ سابقه طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی را در کمیسیون‌ تخصصی مربوطه و نه صحن علنی به تصویب برسانند.

این موضوع در حالی بود که پس از قرار گرفتن طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در فهرست طرح‌های مورد بررسی صحن علنی مجلس شورای اسلامی با انتقادات گسترده کاربران فضای مجازی و رسانه‌ها روبه‌رو شد، زیرا بسیاری از فعالان رسانه‌ای و مدنی این طرح را در راستای ایجاد محدودیت دسترسی به شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های اجتماعی تلقی کردند.

اعتراضات گسترده کاربران فضای مجازی به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی باعث شد، بهارستان نشینان بررسی این طرح را از دستور کار صحن علنی مجلس خارج کنند.

 در حالی که گفته می‌شد این طرح از دستور کار صحن علنی خارج شده بود، اما برخلاف انتظارها بار دیگر به راهروهای بهارستان بازگشت و این بار طراحان طرح تصمیم گرفتند با تنظیم درخواستی تازه بررسی آن را به دور از چشم کارشناسان و کاربران فضای مجازی به کمیسیون تخصصی ارجاع دهند.

برای همین برخی نمایندگان در خصوص رسیدگی به این طرح، خواستار اجرای اصل ۸۵ قانون اساسی شدند و نهایتاً نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی طرح ساماندهی فضای مجازی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند.

اصل 85 ای شدن طرح صیانت و اینکه نمایندگان می خواستند این طرح را به دور از چشم اکثریت نمایندگان و افکار عمومی به قانون تبدیل کنند، نیز با واکنش های فراوانی رو به رو شد و دفاعیات و توضیحات نمایندگان مدافع نیز نقشی در فروکش کردن اعتراضات نداشت.

حالا و در شرایطی که سال گذشته این طرح بارها و بارها به بحث داغ فضای مجازی تبدیل شده بود دوباره از مجلس شورای اسلامی خبر می رسد که طبق تصمیم نمایندگان طرح صیانت از فضای مجازی برای بررسی به صحن علنی ارجاع می شود.

در همین رابطه معین‌الدین سعیدی  با اشاره به جلسه غیر علنی امروز نمایندگان با موضوع بررسی طرح صیانت حقوق کاربران در فضای مجازی گفت: در این جلسه تصمیم گرفته شد که این طرح به صحن مجلس بازگشته و در صحن بررسی شود.

همچنین جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت و گو با ایسنا با بیان این خبر گفت: قبلا این طرح در کمیسیون مشترک بررسی می شد که با انتقادات شدید مردمی و گروه های مختلف فعال در عرصه مجازی مواجه شده بود.

 جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی نیز در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «طرح ⁧صیانت با رای قاطع نمایندگان من بعد به جای بررسی در کمیسیون مشترک، در صحن مجلس و توسط ۲۹۰ نماینده بررسی خواهد شد.»

مجموعه تحولات و واکنش هایی که به آن اشاره شد به درستی دو نکته مهم را اثبات می کند.

نخست اینکه نمایندگان مجلس به واسطه فلسفه حضورشان در جایگاه قانون گذاری که برآمده از آرای مردم است و با درک مخالفت ها به شدت نگران سبد رأی و پایگاه مردمی خود هستند و علاقه ندارند از این محل کوچکترین آسیبی متوجه منافع سیاسی آنها شود و برای همین نیز در فرایند تصمیم گیری در این باره به شدت متزلزل و بی ثبات هستند.

نکته دوم اینکه این تزلزل و این بی ثباتی جدا از اشاره به منافع سیاسی نمایندگان و علاقه آنها به کسب مجدد آرای مردمی همچنین گویا و مبین اشکالات اساسی طرح صیانت است که به همین دلیل می توان ادعا کرد همه نگرانی ها و مخالفت های موجود بر سر راه تصویب این طرح بلاوجه نیست و احتمالاً خسارت بار بودن طرح صیانت زیاد است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید