آمریکا: آماده به کارگیری ابزارهایمان علیه ایران در صورت شکست مذاکرات هستیم

    کد خبر :867707
آماده به کارگیری ابزارهایمان علیه ایران در صورت شکست مذاکرات هستیم

یک مقام رسمی آمریکا اعلام کرد این کشور آماده به کارگیری ابزارهایش علیه برنامه هسته ای ایران، در صورت شکست مذاکرات وین است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا که نخواسته نامش فاش شود؛ گفت: واشنگتن در حال آماده کردن خود برای دنیای بدون برجام در صورت شکست مذاکرات وین است.

این مقام افزود:” از زمانی که تهران مذاکرات را در ژوئن (خرداد 1300) به حالت تعلیق درآورد، پنج ماه و نیم صبورانه منتظر بودیم. دولت ایران گفت که برای آماده شدن به زمان نیاز دارد…آنچه در هفته گذشته دیدیم، معنای آماده شدن برای آنها بود. . . آنها آماده شدند تا برنامه هسته ای خود را تسریع کرده و به روش های تحریک آمیز به‌ویژه برای به دست آوردن اهرم فشار در گرفتن امتیازات غیرمنطقی بسیار فراتر از محدوده توافق اولیه روی آورند.”

او افزود:” اما صبر ما برای شروع دور جدید مذاکرات بسیار کمتر از زمانی است که ایران آماده بازگشت با نگرش جدی باشد. تا اینجا آنچه ما دیده ایم متاسفانه برعکس آن را نشان می دهد.”

این مقام که در یک نشست توجیهی برای خبرنگاران صحبت می کرد، گفت: “اگر پیشرفت‌های هسته‌ای ایران بازگشت به توافق را غیرممکن کند، اقدامات دیپلماتیک دیگری نیز وجود دارد که ما آماده پیگیری آن هستیم. این اقدامات توسط وزارت امور خارجه تعیین شده است.”

او افزود:” ما باید از ابزارهای دیگری استفاده کنیم، ابزارهایی که می‌توانید تصور کنید، تا فشار بر ایران را برای بازگشت به موضع معقول در میز دیپلماتیک افزایش دهیم.”

این مقام گفت: “اگر ایران به این رویکرد ادامه دهد، ما با شیوه‌هایی مقابله خواهیم کرد که به نظر من کاملا بدیهی است.”

او مدعی شد که حتی دولت های روسیه و چین هم در دور اخیر مذاکرات وین از پیشنهادهای ایران شگفت زده شده اند؛ او گفت:” عقب نشینی ایران از توافقات 5 دور قبلی مذاکرات و سپس طرح درخواست های جدید آنها از ما و شرکای ما، حتی دولت های چین و روسیه را هم شگفت زده کرده است.”

طبق اعلام مذاکره کنندگان ایرانی، آنها در دور اخیر مذاکرات در وین 3 بسته پیشنهادی درباره نحوه احیای برجام و خواست ها و انتظارات ایران به طرف های گروه 1+4 ارایه کرده اند و طرف های اروپایی گفته اند برای مشورت باید به پایتخت هایشان برگردند و بار دیگر در اواخر این هفته برای دور بعدی مذاکرات به وین می آیند.

با این حال این مقام آمریکایی گفته هنوز زمان مشخصی برای دور جدید مذاکرات تعیین نشده است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اختلافات بین ایالات متحده و اسراییل نیز گفت: ” کار ما تلاش برای آرام کردن اسراییل نیست… وظیفه ما این نیست که آنها را متوقف کنیم، وظیفه ما این است که با هم در جهت هدف مشترک خود کار کنیم و تا حد امکان سیاست های خود را همسو کنیم.”

به گزارش عصرایران، او افزود:” اما در نهایت، اسراییل منافع ملی خود را دارد که از آنها دفاع خواهد کرد.”

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید