۷۲۰ هزار تومان جریمه قسطی برای معلمی که موی ۹ دانش آموز را قیچی کرد!

    کد خبر :300624

اواخر اردیبهشت ماه سال جاری، یکی از معلمان مدارس ابتدایی در شهرستان فسا به دلیل آنچه مزاحمت موی دانش آموزان دختر برای سایر همکلاسی هایشان عنوان شد، اقدام به قیچی کردن موی ۹ دانش آموز کرد؛ اتفاقی عجیب که خیلی زود در فضای مجازی با واکنش‌های فراوان رو به رو شد و همگان منتظر برخورد جدی و بازدارنده با این معلم خاطی بودند.

به گزارش تابناک، پس از رسانه‌ای شدن ماجرای تنبیه دانش آموزان دختر یکی از مدارس شهرستان فسا که موی آن‌ها توسط یکی از معلم‌های مدرسه قیچی شده بود، رئیس آموزش و پرورش شهرستان فسا، از ورود جدی این اداره به ماجرای پیش آمده خبر داد؛ ورودی که اکنون و پس از یک ماه به نتیجه رسیده، اما چندان بازدارندگی مؤثری در آن دیده نمی‌شود.

پیشتر مسلم امینی نژاد، رئیس آموزش و پرورش شهرستان فسا در رابطه با این رویداد به «تابناک»، گفت: اصل این خبر درست است و متأسفانه در روز‌های گذشته یکی از معلم‌های ما در مدرسه ابتدایی با قیچی اقدام به کوتاه کردن موی ۹ دانش آموز دختر می‌کند.

امینی نژاد در رابطه با چرایی این رویداد افزود: پس از رخ دادن این اتفاق، والدین دانش آموزان به آموزش و پرورش مراجعه کردند و شکایت خود را نسبت به این موضوع تنظیم کردند که این موضوع سبب شد ما در جریان موضوع قرار بگیریم و پیگیری آن را در دستور کار قرار بدهیم.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان فسا با اظهار تأسف نسبت به این رویداد، تأکید کرد: معلم مدرسه در مورد علت تصمیم خود مبنی بر بریدن موی دانش آموزان گفته که مو‌های این ۹ دانش آموز بلند بود و موقع نشستن برای دانش آموزان پشت سر مزاحمت ایجاد می‌کرد. من چندین بار به این دانش آموزان تأکید کردم که باید مو‌های خود را کوتاه کنند، اما، چون این کار را نکردند من خودم موی آن‌ها را کوتاه کردم.

وی افزود: ما این اتفاق را تأیید نمی‌کنیم و به دلیل قرارگیری در روز معلم، امکان رسیدگی جدی به این مسأله فراهم نشد، اما قطعاً در روز‌های آینده این موضوع را جدی پیگیری می‌کنیم.

با ورود جدی نهاد‌های فعال در عرصه حقوق کودکان و نیز حساس شدن افکار عمومی جامعه روی این موضوع، مسئولان ذی ربط در آموزش و پرورش و فرمانداری شهرستان فسا مصمم شدند تا با معلم خاطی برخورد جدی داشته باشند. این اقدام از آنجایی بیشتر مورد تأکید مسئولان قرار داشت که خانواده ۲ تن از این دانش آموزان اقدام به انجام شکایت قضایی کردند و تحت هیچ شرایطی حاضر به بخشیدن معلم مذکور نبودند.

با این حال و پس از گذشت نزدیک به یک ماه از رسانه‌ای شدن ماجرا، اکنون خبر‌هایی در مورد تصمیم گیری نهایی برای این پرونده از سوی رئیس آموزش و پرورش شهرستان فسا نقل شده است که قابل تأمل است.

رئیس آموزش و پرورش فسا، در خصوص پیگیری‌های انجام شده و نتیجه نهایی در مورد این اتفاق روز گذشته به رسانه‌ها گفت: حکم معلم فسا این هفته صادر و او محکوم به تنزل یک گروه یا طبقه شغلی به مدت یک سال شد. هر فرد حقوق بگیری یک طبقه شغلی دارد که در صورت محکوم شدن یک طبقه از شغل او کم می‌شود و بر اساس آن از حقوق او نیز کسر خواهد شد.

امینی نژاد افزود: تنزل یک طبقه شغلی به مدت یک سال یعنی ماهی ۶۰ هزار تومان به مدت یک سال از حقوق این معلم کسر خواهد شد. پس از آن معلم ۳۰ سال سابقه خود را تکمیل و بازنشست می‌شود. ضمن اینکه هیچ حکمی برای بازنشستگی معلم صادر نشده است.

او در خصوص رضایت والدین توضیح داد: از میان ۹ دانش‌آموزی که موی آن‌ها قیچی شده بود والدین دو نفر از آن‌ها شکایت کرده بودند که با صحبت‌های انجام شده شکایت خود را پس گرفتند و رضایت دادند.

در مورد کیفیت حقوقی حکم صادره برای این معلم خاطی و میزان بازدارندگی آن، مطهره ناظری وکیل دادگستری به «تابناک»، گفت: یکی از نمود‌های واقعی کودک آزاری، اذیت و آزار کودکان به شکل روانی است که در قانون حمایت از کودکان در سال ۱۳۸۱ به آن اشاره و در مورد آن جرم انگاری نیز شده است. در این قانون برای کودک آزاری به شکل روانی مجازاتی مثل حبس نیز دیده شده که نشان می‌دهد در این حوزه نقص قانونی وجود ندارد.

ناظری افزود: در مورد اتفاقی که در مدرسه ابتدایی شهرستان فسا رخ داد نیز کودک آزاری از بعد روانی رقم خورده است و این اتفاق باید جرم تلقی و با آن بر اساس قوانین حمایت از کودکان برخورد شود.

این فعال حمایت از حقوق کودکان با نقد حکم صادره برای معلم خاطی در شهرستا فسا افزود: با توجه به حکمی که صادر شده است، من فکر می‌کنم هیأت رسیدگی به تخلف مذکور اصلاً نگاه مجرمانه‌ای به موضوع نداشته و این اتفاق را تا حد یک تخلف ساده تنزل داده است.

وی افزود: از آنجا که کودک آزاری از بعد روانی نمود بیرونی ندارد، در کشور ما چندان توجه ویژه‌ای به آن نمی‌شود و این مسأله خود به یکی از نگرانی‌های حوزه حقوق کودکان بدل شده و با این نوع برخورد‌ها نمی‌توان انتظار بازدارندگی چندانی در رابطه با این گونه مسائل انتظار داشت.

بنا بر آنچه مورد اشاره قرار گرفت، دیده می‌شود که مسئولان آموزش و پرورش شهرستان فسا و نیز هیأت رسیدگی به این تخلف به سادگی از کنار یکی از مصادیق صریح و آشکار کودک آزاری که تنها بعد شخصی ندارد و برای مدتی افکار عمومی مردم ایران را جریحه دار کرده بود، گذشتند.

با این روند تسامح و تساهل در برابر خطا‌های حوزه کودکان و تعرض به حریم آن‌ها شاید به خوبی بتوان پاسخ چرایی روند رو به افزایش کودک آزاری در کشور را پیدا و مشخص کرد!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید