۷۰ درصد اسامی و نقش‌های کتب درسی «مردانه» است

    کد خبر :583590

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: ۷۰ درصد کتاب‌های درسی از لحاظ تصاویر، اسامی، نقش های کلیدی، ابزاری، پدید آورندگان و سایر مؤلفه‌ها مردانه است.

سید جواد حسینی در جلسه‌ای با ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری که با هدف بررسی راه‌های ارتقاء و بهبود وضعیت آموزشی دانش آموزان دختر برگزار شد، گزارشی از اقدامات این وزارتخانه در راستای توانمند سازی دانش آموزان دختر به ویژه در حوزه آموزشی، بهداشتی و آشنایی با حقوق و مسئولیت های فردی، خانوادگی و اجتماعی، ارایه کرد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نیمی از دانش آموزان کشور را دختران و بیش از ۵۰ درصد معلمان و نیروهای شاغل در وزارت آموزش و پرورش را بانوان تشکیل می دهند، گفت: اگر قرار است اتفاق بزرگی در حوزه زنان رخ دهد مطمئن باشید که کانون آن آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف انقلاب اسلامی ایران ایجاد تحول در حوزه زنان بود، گفت: به این نتیجه رسیدیم که باید بر توانمند سازی زنان تمرکز کنیم و با همین رویکرد امروز شاهد موفقیت های چشمگیر بانوان هستیم و زنان در بسیاری از زمینه ها از آقایان نیز پیش افتاده اند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: به میزانی که این توانمند سازی محقق شده است فرصت آفرینی نکرده ایم و اگر این موضوع را به عنوان یک واقعیت نپذیریم، شاهد هیچگونه تحولی نخواهیم بود؛ ضمن اینکه برای این فرصت آفرینی رویکرد اصلی عدالت جنسیتی خواهد بود.

حسینی پوشش تحصیلی، نرخ جذب جمعیت پایه تحصیلی به تفکیک جنس، نرخ باسوادی، نرخ ترک تحصیل به تفکیک جنس و میزان برخورداری دانش آموزان از اردوگاه ها و مراکز تربیتی را از جمله شاخص های عدالت جنسیتی در آموزش و پرورش برشمرد و گفت: در پژوهشی که حدود ده سال پیش با رویکرد بررسی کلیشه های جنسیتی در کتاب های درسی تمام مقاطع تحصیلی انجام دادم؛ به این نتیجه رسیدم که ۷۰ درصدکتاب‌های درسی به لحاظ تصاویر، اسامی، پدید آورندگان، نقش های کلیدی، ابزاری و بسیاری از موارد دیگر مردانه است و امروز رویکردها به گونه‌ای است که این شاخص را کاهش دهیم و مترصد هستیم تا بخشنامه دولت مبنی بر واگذاری حداقل ۳۰ درصداز پست های کلیدی به بانوان را در این وزارتخانه عملی کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: در بحث بازماندگی از تحصیل، مسائل فرهنگی نقش مهمی را ایفا می‌کند و برای حل چنین معضلی باید تمرکزمان بر شناسایی این افراد در درجه نخست و متقاعد کردن آنها بر ادامه تحصیل را در مرحله بعد قرار دهیم.

حسینی در ادامه گزارشی از اقدامات وزارت آموزش و پرورش در راستای توانمند سازی دانش آموزان دختر به ویژه در حوزه های آموزشی، بهداشتی و آشنایی با حقوق و مسئولیت های فردی، خانوادگی و اجتماعی ارائه کرد.

به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع رسانی آموزش و پرورش، معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در این جلسه با تأکید بر آمادگی معاونت امور زنان و خانواده برای همکاری مشترک با آموزش و پرورش به منظور بهبود شرایط دانش آموزان دختر، گفت: تحقق عدالت جنسیتی در سرلوحه اولویت ها و برنامه های معاونت امور زنان قرار دارد و در این راستا برقراری عدالت جنسیتی در بخش آموزش، یک تعهد اخلاقی و قانونی است لذا همه باید نسبت به تحقق شاخص های عدالت جنسیتی در حوزه های مختلف توجه جدی داشته باشند.

به گزارش ایسنا، معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور توجه به ورزش دختران در محیط مدرسه و نشاط و شادمانی دانش آموزان را مورد تاکید قرار داد و اظهارکرد: ورزش از جمله شاخص های بهبود وضعیت زنان و دختران در آموزش و پرورش محسوب می شود و در این زمینه، موضوع مناسب سازی فضای آموزشی و ورزشی دختران در محیط مدرسه از اهمیت ویژه ای برخوردار است که همه باید در این حوزه کمک و همکاری کنند.

ابتکار با تاکید بر اهمیت توجه به مسئله گفت و گوی بین نسلی و مهارت های ارتباطی گفت: برای حرکت در این مسیر، آموزش مربیان و مشاورانی که به خوبی ابعاد مختلف موضوع گفت و گوی بین نسلی را درک کرده باشند، از اهمیت و اولویت برخوردار است چرا که چنین مربیانی می توانند این مفاهیم را به درستی به دانش آموزان منتقل کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید