یک بام و دو هوای مسئولان در رابطه با تردد بین شهری؛ تردد مشکلی ندارد ولی یک میلیون تومان جریمه می شوید!

    کد خبر :839785

 با پایان یافتن تعطیلات سراسری که به واسطه افزایش شدید شمار مبتلایان به ویروس کرونا و قربانیان آن در روز و هفته های اخیر اعمال شده بود، از فردا محدودیت‌های سراسری لغو خواهد شد و بر اساس اطلاعیه ای که مسئولان مربوطه صادر کرده‌اند تردد بین شهری مجاز  مجاز خواهد بود.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- با پایان یافتن ممنوعیت های سراسری دو هفته ای حالا بسیاری از مسئولان استانی از لغو ممنوعیت تردد بین استانی خبر می دهند.

به طور مثال در این باره سرهنگ ذاکری- رئیس پلیس راه استان قزوین به رسانه ها گفت: ممنوعیت‌های تردد در جاده‌ها که از ۲۴ مرداد آغاز شده بود تا ساعت ۲۴ امشب ادامه دارد.

وی همچنین با تأکید بر اینکه ممنوعیت تردد به شهرهای قرمز و نارنجی ادامه دارد، افزود: کسانی که به این شهرها ورود کنند از طریق دوربین‌ها مبلغ یک میلیون تومان جریمه می‌شوند.

در همین رابطه همچنین سرهنگ هادی عبادی- فرمانده پلیس راهور استان مازندران با بیان اینکه از ساعت 24 امشب محدودیت منع تردد در ورودی به پایان می‌رسد، اظهار داشت: محدودیت‌هایی‌ که قبل از اجرای طرح منع تردد اجرایی می‌شد از امشب ادامه‌ می‌یابد.

 فرمانده پلیس راه مازندران با اشاره به اینکه در طرح محدودیت ترد، خودروهای‌ با پلاک‌ غیر بومی دارای مجوز حق ورود دارند اما بدون مجوز در صورت تردد اعمال قانون‌ می‌شوند، افزود: در این طرح افراد بومی بدون اعمال قانون حق تردد دارند.

با اینکه مسئولان مربوطه در استان‌های مختلف به لغو ممنوعیت تردد بین استانی از ساعت ۲۴ امشب قائل هستند و به آن اشاره می‌کنند، اما همزمان به این نکته نیز اشاره می‌کنند که تردد عرض و به شهر های قرمز و نارنجی همچنان مشمول قانون قبل از محدودیت‌های سراسری خواهد بود.

 این موضوع به آن معنا خواهد بود که علی رغم باز شدن جاده ها بر روی خودروهای شخصی، این خودروها در صورت ورود به شهرهایی که به لحاظ وضعیت کرونایی نارنجی و یا قرمز هستند یک میلیون تومان جریمه خواهند شد.

نکته مهم آنکه با توجه به قرمز و نارنجی بودن بسیاری از شهرهای کشور این بازگشایی جاده ها و لغو ممنوعیت تردد بین استانی عملاً معنایی جز ایجاد یک فضای بالقوه برای جریمه کردن آنهایی که ناگزیر به صفر هستند نخواهد داشت.

رنگ کرونایی شهرها

تازه ترین نقشه وضعیت کرونا در کشور بر اساس رنگ شهرستان ها(جمعه 5 شهریور)

 به دیگر سخن پس از یک دوره نسبتاً طولانی ممنوعیت سراسری سفر بین استانی حالا بسیاری از شهروندان که نیازمند سفر بین استانی هستند به واسطه لغو ممنوعیت ها به ناچار دل به جاده ها خواهند زد و سفر خواهند کرد.

 در این میان اگر چه پلیس راهور و دیگر مسئولان نسبت به بازگرداندن خودروی آنها اقدام نخواهند کرد و مسیر ها برای آنها باز خواهد بود، اما به واسطه قرمز و نارنجی بودن بسیاری از شهرهای کشور حتی اگر آنها تمامی پروتکل های بهداشتی را نیز رعایت کنند قطعاً مشمول جریمه های یک میلیونی خواهند شد.

 رویه ای که به نظر می رسد بیش از آنکه در مقام حمایت از کادر درمان و مقابله با ویروس کرونا طراحی و تنظیم شده باشد، در جهت جریمه افراد و راننده هایی طراحی شده که از فردا بین استان ها تردد خواهند کرد.

این را از آن جهت مورد تاکید قرار می‌دهیم که سابق بر این و مستند به سامانه‌ای که فرمانداری ها به ویژه فرمانداری شهرستان تهران طراحی کرده بودند، آن دسته از شهروندانی که بنا به هر دلیل ناگزیر به انجام سفر بودند می توانستند با مراجعه به فرمانداری ها و سامانه های طراحی شده پس از اخذ مجوز لازم به صورت رایگان بین استانها تردد کنند.

 با این همه حداقل در این لحظه که گزارش حاضر در حال نگارش است، سایت فرمانداری استان تهران با مشکل جدی در حوزه ثبت مشخصات متقاضیان و ورود به سامانه روبروست و عملاً امکان ثبت نام و یا اخذ مجوز از  از سامانه این فرمانداری میسر نیست.

 از سوی دیگر نیز روز گذشته وزیر بهداشت جدید از آغاز به کار طرح هوشمند لاک داون برای مقابله با کرونا به جای طرح ممنوعیت تردد سراسری سخن گفته بود که علی‌رغم نزدیک شدن به روز اول هفته آتی هنوز در مورد جزئیات آن توضیحاتی ارائه نشده است.

 با این تفاسیر می توان این گونه عنوان کرد و مدعی شد که مردم و افرادی که نیازمند سفر بین استانی هستند، در یک شرایط بلاتکلیف قرار گرفته اند و چه بسا بسیاری از آنها با پذیرش اجباری جریمه های یک میلیون تومانی از فردا عازم سفر های ضروری خود خواهند شد؛ اتفاقی که مشخص نیست چرا مسئولان مربوطه نسبت به آن حساسیت بالایی ندارند و برای رفع این مشکل اقدام عاجلی انجام نمی‌دهند؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید