گوگل ۲۲ میلیون دلار روی سیستم عامل فیچرفون‌های نوکیا سرمایه گذاری می‌کند

    کد خبر :314418

گوگل برای رشد فروش گوشی‌های فیچرفون (ساده)، ۲۲ میلیون دلار روی سیستم‌عامل KaiOS که در فیچرفون‌های نوکیا استفاده می‌شود، سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

در حالی که گوگل با سیستم‌عامل اندروید بر تخت پادشاهی دنیای گوشی‌های هوشمند نشسته است؛ به‌تازگی سیستم‌عاملی جدید سر از خاک بیرون آورده که برای فیچرفون‌ها در نظر گرفته شده است. این سیستم‌عامل که KaiOS نام دارد، در بازارهای در حال توسعه و نوظهور، توانسته محبوبیت قابل‌توجهی را به‌دست آورد. KaiOS سال گذشته برای نخستین‌بار توسط نوکیا در نوکیا ۸۸۱۰ مورد استفاده قرار گرفت؛ همچنین تاکنون چندین دستگاه از گوشی‌های تی‌سی‌ال و میکرومکس از این سیستم‌عامل در ساخته‌های خود بهره برده‌اند.

در نگاه اول، شاید سرمایه‌گذاری گوگل روی KaiOS با وجود سلطه‌ی اندروید بر بازار موبایل و توسعه‌ی پروژه‌ی اندروید گو برای دستگاه‌های پایین‌رده، عجیب به‌نظر برسد؛ اما مسلماً نگاهی استراتژیک در پشتِ این تصمیم وجود دارد.

سباستین کادویل، مدیرعامل KaiOS، درباره‌ی این همکاری می‌گوید:گوگل و KaiOS توافق کرده‌اند که با همکاری یکدیگر، گوگل اسیستنت، گوگل مپ، یوتیوب و موتور جستجوی گوگل را برای کاربران این سیستم‌عامل توسعه دهند.

هسته‌ی این سیستم‌عامل به‌صورت تحت‌وب ساخته شده و توسعه‌دهندگان نیز برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها خود باید از اچ‌تی‌ام‌ال ۵، جاوا اسکریپت و سی‌اس‌اس استفاده کنند؛ از این جهت، کارِ گوگل برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها فوق بسیار آسان‌تر خواهد بود و غول جستجو از وجودِ سرویس‌های خود در بین کاربران‌ فیچرفون‌ها نیز اطمینان حاصل می‌کند.

برطبق اطلاعات، تاکنون ۴۰ میلیون فیچرفون فروخته شده است که بی‌شک رقم‌ قابل‌توجهی برای این بازار محسوب می‌شود.

در سال‌های اخیر، گوگل برای اجرای روان اندروید روی گوشی‌های ارزان‌قیمت و پایین‌رده، تلاش‌های بسیاری را انجام داده و با پروژه‌ی اندروید گو، علاوه‌بر کاستن از تعداد اپلیکیشن‌های از پیش نصب‌شده، حجم آن‌ها را نیز کاهش داده است؛ با این وجود، همچنان برای اجرای سیستم‌عامل نیاز به ۳ گیگابایت فضای خالی است؛ این در حالی است که حافظه‌ی کلی فیچرفونی مانند نوکیا ۸۸۱۰، ۴ گیگابایت است که در کنار حافظه‌ی رم ۵۱۲ گیگابایت به فعالیت می‌پردازد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید