گزینه جدید برای میزبانی کانال مالی ایران و اروپا

    کد خبر :417739

رویترز گزارش داد که پس از رد درخواست پذیرش میزبانی کانال مالی ایران و اروپا توسط اتریش، کشور‌های اتحادیه اروپا سراغ لوکزامبورگ رفته‌اند.

به گزارش فارس؛ طرح جدید اتحادیه اروپا برای ادامه تجارت با ایران که برخلاف تحریم‌های آمریکا انجام می‌شود، با توجه به اینکه هیچ کشور اتحادیه اروپا میزبانی اجرای این طرح را به دلیل ترس از اقدام‌های تنبیهی آمریکا نپذیرفت، تقریبا ناکام ماند.

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا اعلام کردند که قدرت‌های اصلی اروپا نظیر آلمان، فرانسه و انگلیس پس از آنکه اتریش این طرح را نپذیرفت و آن را تا آستانه فروپاشی برد، فشار‌های خود را روی کشور لوگزامبورگ برای میزبانی اجرای این طرح به کار گرفته‌اند.

در حال حاضر چشم‌انداز این طرح روشن نیست چرا که به ایران در زمینه توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و تعدیل برنامه‌های هسته‌ای هشدار داده شده است.

شش دیپلمات اعلام کردند؛ طرح مکانیزم مالی اروپا موسوم به SPV سازوکار تسویه مالی است که می‌تواند به طرف‌های ایرانی برای صادرات نفت و گاز در مقابل دریافت کالا از اتحادیه اروپا کمک کند که این نوعی تهاتر کالایی خواهد بود و می‌تواند در مقابل تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا جواب بدهد، این مکانیزم مالی موسوم به SVP قرار بود به صورت قانونی از این ماه اجرایی شود، اما هیچ کشوری هنوز میزبانی این اجرای این طرح را نپذیرفته است.

براساس این گزارش، اتریش میزبانی اجرای SPV را نپذیرفته و بلژیک و لوگزامبورگ جزو احتمالات هستند، اما هر دوی آن‌ها به عنوان ذخیره اعلام آمادگی کرده‌اند.

دلیل عدم اجرای این طرح توسط آن‌ها نگرانی‌شان از وابستگی این طرح به بانک‌های محلی است که احتمال می‌دهند تحت اقدامات تنبیهی آمریکا قرار گیرد و دسترسی این بانک‌ها به بازار‌های آمریکا بسیار سخت شود.

یک دیپلمات اروپایی هم امروز اعلام کرد اتریش واقعا نپذیرفت، اما این پایان کار نیست، ما می‌خواهیم این کار را روی لوگزامبورگ امتحان کنیم.

به نظر می‌رسد لوگزامبورگ یک گزینه مناسبی برای اجرای این مکانیسم مالی باشد، چرا که تجربه مشابهی را در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ زمان بحران مالی منطقه یورو انجام داده است.

سخنگوی وزارت خارجه اتریش در این باره گفته است: از ما پرسیده شده که آیا اتریش آمادگی دارد این سامانه را میزبانی کند. این درخواست کاملا مورد بررسی قرار گرفته است و با دیگر وزارتخانه‌ها و موسسات مالی مانند بانک ملی هم مطرح شده است. نتیجه بررسی این است که همچنان پرسش‌هایی وجود دارد که هم‌اکنون برای آن پاسخی وجود ندارد و به همین دلیل ما به این نتیجه رسیدیم که الان در شرایطی نیستیم که میزبان سامانه SPV باشیم.

گوشل‌باوئر همچنین گفت: پرسش‌ها شامل مسایل فنی زیادی در ارتباط با کارایی این سامانه است. اتریش اصولا از این سامانه حمایت می‌کند، اما طبیعتا باید به منظور دستیابی به هدف خود طراحی شود.

در سوی دیگر آمریکا هم موضع بی‌تفاوتی نسبت به اجرای سازوکار مالی اروپا گرفته به طوری که سیگال مندلکر، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا، گفته است با توجه به اینکه شرکت‌های اروپایی در حال خروج از ایران هستند خیلی نگران راه اندازی کریدور مالی بین ایران و اروپا نیستیم.

این مقام آمریکایی با ذکر اقدام اروپا برای دور زدن تحریم‌های مالی آمریکا با ایجاد یک سامانه موازی سوئیفت به نام SPV ادامه داد: خبر مهم‌تر در این‌باره این است که شرکت‌های اروپایی در حال خروج از ایران هستند.

وی گفت: من اصلا نگران راه‌اندازی SPV نیستم. فکر نمی‌کنم شاهد مکانیزم‌های دیگری برای تعامل مالی با یکدیگر باشیم.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ماه می‌سال جاری آمریکا را از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین ۵+۱ با ایران خارج کرد و با هدف فشار بر ایران برای تحمیل محدودیت‌های بیشتر هسته‌ای و توقف فعالیت‌های موشکی تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور را دوباره بازگردانده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید