تمدید وضعیت اضطراری ملی در ارتباط با ایران

    کد خبر :1031558
تمدید وضعیت اضطراری ملی ایران

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا سه شنبه شب به وقت محلی در پیامی به کنگره، وضعیت اضطراری ملی را در ارتباط با ایران که در پی اشغال سفارت آمریکا در تهران اعلام شد، به مدت یکسال دیگر تمدید کرد.

رئیس جمهور آمریکا گفت که وضعیت اضطراری ملی در رابطه با ایران در فرمان اجرایی ۱۲۱۷۰ مورخ ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ (۲۳ آبان ۱۳۵۸)، پس از ۱۴ نوامبر ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

بایدن در این پیام تصریح کرد: روابط ما با ایران هنوز عادی نشده است و روند اجرای توافقات ۱۹ ژانویه ۱۹۸۱ با ایران ادامه دارد. بنابراین تشخیص داده ام تداوم وضعیت اضطراری ملی اعلام شده در فرمان اجرایی ۱۲۱۷۰ در رابطه با ایران ضروری است.

۱۵ مارس ۱۹۹۵ رئیس‌جمهور وقت آمریکا به موجب دستور اجرایی شماره ۱۲۹۷۵ اعلام کرد با هدف رسیدگی به تهدیدهای غیرمعمول و فوق‌العاده‌ای که اقدامات و سیاست‌های حکومت ایران علیه منافع ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا ایجاد می‌کند، وضعیت اضطرار ملی درباره این کشور اعلام می‌شود. رئیس‌جمهور وقت آمریکا در روز ۶ می ۱۹۹۵ (۱۶ اردیبهشت ۱۳۷۴) با امضای یک دستور اجرایی دیگر به شماره ۱۲۹۵۹، تحریم‌های جامعی را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد.

وضعیت اضطراری فعلی که به موجب فرمان اجرایی شماره ۱۲۹۵۷ اعمال می شود با وضعیت اضطراری دیگری که ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ به موجب فرمان اجرایی ۱۲۱۷۰ اعلام شده، متفاوت است.

فرمان ۱۲۱۷۰ ریاست جمهوری آمریکا اولین بار ۱۰ روز پس از تسخیر سفارت آمریکا در تهران توسط رئیس جمهوری وقت این کشور صادر شد.

جیمی کارتر رئیس‌جمهور وقت آمریکا فرمان اجرایی شماره ۱۲۱۷۰ را ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ یعنی ۱۰ روز بعد از تسخیر سفارت واشنگتن در تهران صادر کرد که خواستار توقیف دارایی‌های حکومت جمهوری اسلامی ایران در خاک ایالات متحده آمریکا است و از آن سال تا به امروز همه روسای جمهوری آمریکا آن را تمدید کرده‌اند.

 ایرنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید