جاماندگی ایران از رقبای منطقه‌ای

    کد خبر :1032125

اقتصاد ایران در این سال‌ها نه توانسته از ظرفیت سرمایه‌ های خارجی و صنایع صادرات‌محور بهره بگیرد و نه درآمد های نفتی آن منجر به سرمایه‌گذاری در پیشران‌های اقتصادی غیرنفتی شده است.

درحالی‌که اقتصاد ایران در یک دهه اخیر به خاطر تشدید تحریم‌ها، ریسک‌های غیراقتصادی و افزایش بی‌ثباتی‌های اقتصاد کلان با خروج سرمایه و عدم وصول درآمدهای نفتی دست به گریبان بوده، کشورهای منطقه با بهره‌‏گیری از درآمدهای نفتی و جذب سرمایه خارجی مسیر دیگری را برای اقتصاد خود ترسیم کرده‌اند.

جاماندگی ایران از رقبای منطقه‌ای

نمودار تولید ناخالص داخلی ایران ترکیه و عربستان

در طول ١٢ ماه اخیر، ده شرکت پردرآمد ترکیه توانسته‌اند بیش از ١٣۶ میلیارد دلار درآمد کسب کنند و ده شرکت سودساز این کشور، حدود ١۶ میلیارد دلار سود به دست آوردند.

در جنوب نیز هواپیمایی امارات به تنهایی در سال مالی ٢٠٢٣- ٢٠٢٢ بیش از ٣٣ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است.

قطر نیز از این قافله جا نمانده و هواپیمایی قطر در یک سال مالی توانست ١۴ میلیارد دلار درآمد کسب کند.

این در حالی است که کل صادرات نفت ایران در سال ٢٠٢١ حدود ٣٩ میلیارد دلار بوده و عمده این درآمدها نیز صرف هزینه‌های جاری کشور می‌شود و در برخی مواقع میزان استهلاک از تشکیل سرمایه سبقت گرفته است.

در این شرایط، اقتصاد ایران در این سال‌ها نه توانسته از ظرفیت سرمایه‌ های خارجی و صنایع صادرات‌محور بهره بگیرد و نه درآمدهای نفتی آن منجر به سرمایه‌گذاری در پیشران‌های اقتصادی غیرنفتی شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید