بلینکن چه پیامی را از طریق ترکیه برای تهران فرستاد؟

    کد خبر :1031386
بلینکن ترکیه تهران

آنتونی بلینکن در جریان سفرهای خاورمیانه‌ای خود، دو توقف بدون اعلام قبلی به عراق و کرانه باختری داشت تا مقامات عراقی و تشکیلات خودگردان فلسطینی در مورد جنگ غزه رایزنی کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در بازدید روز یکشنبه خود از کرانه باختری و عراق تلاش کرد به رهبران فلسطینی اطمینان دهد که ایالات متحده متعهد است آسیب به غیرنظامیان در نوار غزه را به حداقل برساند. او به ایران هشدار داد که ورود به درگیری خودداری کند.

به نوشته نیویورک تایمز، بلینکن صبح امروز در رام‌الله کرانه باختری اشغالی با محمود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین دیدار کرد. بلینکن تعهد ایالات متحده برای به حداقل‌رساندن صدمات به غیرنظامیان غزه که به گفته وزارت بهداشت حماس، هزاران تلفات را شامل می‌شود را به عباس ابراز کرد. عباس نیز خواستار پایان فوری جنگ و حملات اخیر اسرائیل به فلسطینیان در کرانه باختری شد.

ایستگاه دوم بلینکن بغداد بود. او در دیدار با رهبران عراقی، بر این پیام تأکید کرد که در بحبوحه جنگ غزه، ایالات متحده از متحدان منطقه‌ای خود در برابر گروه‌های مقاومت منطقه دفاع خواهد کرد. بلینکن به چنین گروه‌هایی هشدار داد که از وضعیت جاری سوءاستفاده نکنند.

در حالی که ایران، روسیه و چین از رسانه‌ها برای حمایت از حماس و انتقاد از اسرائیل و ایالات متحده استفاده می‌کنند، این گفتگوها پس از دیدار بلینکن از تل‌آویو و اردن با تمرکز بر جلوگیری از گسترش درگیری غزه صورت گرفت.

عملیات هوایی و زمینی اسرائیل در غزه پس از حملات ۷ اکتبر حماس آغاز شد. بلینکن ضمن تأکید بر ادعای حق اسرائیل برای دفاع از خود، مقامات اسرائیلی را برای حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی و برقراری آتش‌بس‌های بشردوستانه تحت فشار قرار داده است.

در زمان ملاقات بلینکن با عباس، حملات و خشونت علیه فلسطینیان در کرانه باختری توسط اسرائیل و شهرک‌نشینان مسلح به طرز چشمگیری افزایش یافت. هر دوی آن‌ها توافق کردند که ایالات متحده به بازگرداندن آرامش و توقف حملات افراط‌گرایان در آنجا کمک خواهد کرد.

مقامات آگاه به نیویورک‌تایمز گفته‌اند که دولت بایدن همچنین از طریق شرکای منطقه‌ای از جمله ترکیه به ایران و حزب‌الله پیام داده که ایالات متحده آماده است در صورت حمله به اسرائیل، علیه آن‌ها مداخله نظامی کند. قبلا یک کشتی جنگی نیروی دریایی ایالات متحده موشک‌های کروزی که از یمن به سمت اسرائیل شلیک شده بود را سرنگون کرد. جت‌های جنگنده ایالات متحده نیز تأسیساتی نظامی متعلق به نیروهای متحد ایران در سوریه را بمباران کرده‌اند.

اگرچه ایالات متحده دو گروه جنگی ناو هواپیمابر را در منطقه مستقر کرده است، اما بلینکن مدعی شد که آمریکا به دنبال جنگ نیست. او گفت: «ما به دنبال درگیری با ایران نیستیم و این را خیلی واضح اعلام کردیم؛ اما برای محافظت از پرسنل خود، چه نظامی و چه غیرنظامی، هر کاری لازم باشد انجام خواهیم داد».

اکوایران

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید