گزارش لورفته سیتی‌بانک از افزایش قیمت بیت‌کوین

    کد خبر :763475

بر اساس گزارش لورفته‌ای از سیتی‌بانک، قیمت بیت‌کوین ممکن است در سال آینده به 300 هزار دلار، یعنی به بیش از 16 برابر قیمت فعلی آن برسد.

قیمت این رمزارز در چند هفته اخیر رشد زیادی داشته است و از حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار در ماه اکتبر، امروز به بیش از ۱۸ هزار دلار رسیده است. در ماه مارس سال جاری قیمت بیتکوین کمتر از ۵ هزار دلار بود.

قیمت فعلی بیت‌کوین به بیشترین حد خود از اواخر سال ۲۰۱۷ تا کنون رسیده است. در آن دوره قیمت این رمزارز به بیشترین حد در تاریخ، یعنی حدود ۲۰ هزار دلار رسیده بود.

قیمت سایر رمزارزهای مهم هم جهش بزرگی داشته است. در طول هفته گذشته قیمت اتریوم (اتر)، ریپل (ایکس‌آر‌پی) و لایت‌کوین نیز بین ۱۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایران جیب، عامل این افزایش بی‌حساب قیمت‌ها سرمایه‌گذاری وسیع مؤسسه‌هایی است که در دوره بی‌ثباتی اقتصادی و نوسان‌های بازار سهام، خریدن رمزارز را مانند خریدن طلا و پول نقد، راه امنی برای نگهداری پول‌های خود یافته‌اند.

گواه این مطلب، عنوان گزارش لورفته سیتی‌بانک («بیتکوین: طلای قرن بیست و یکم») به قلم تام فیتزپتریک، رئیس کل سیتی‌اف‌ایکس تکنیکالز، از غول‌های وال استریت است.

در آن گزارش آمده است: «اساساً موجودیت بیت‌کوین با افزایش تصورناپذیر و سپس اصلاح شدید قیمت گره خورده است (الگویی که مدت‌ها است شاهد آن هستیم).»

در آن گزارش، که ابتدا در توییتر لو رفت و سپس فوربس آن را منتشر کرد، روند سابق قیمت‌ها تحلیل شده است. آن تحلیل نشان می‌دهد که ارزش بیت‌کوین در سال ۲۰۱۳، ۵۵۵ برابر ارزش آن در سال ۲۰۱۱، و در جهش بزرگ اخیر سال ۲۰۱۷ نیز ۱۲۱ برابر ارزش آن در سال ۲۰۱۵ شده است.

بر اساس محاسبات آقای فیتزپتریک، ممکن است هم‌اکنون درمیانه سومین جهش بزرگ تاریخی قیمت بیت‌کوین باشیم.

او نوشته است: «این روند احتمالاً در ماه دسامبر به حداکثر خود می‌رسد… یعنی قیمت بیت‌کوین به ۳۱۸ هزار دلار خواهد رسید.»

«البته حالا که توجیه سودآوری بیت‌کوین از هر زمان دیگری آسان‌تر است، به نظر نمی‌رسد که این فقط یک افزایش قیمت ۱۰۲ برابری باشد (که کوچکترین جهش درصدی قیمت بیت‌کوین تا به حال بوده است).»

توجیه آسان مورد نظر نویسنده این گزارش، مربوط به محدودیت مقدار بیت‌کوین موجود است که باعث می‌شود تعداد این رمزارز از ۲۱ میلیون بیشتر نباشد. به همین دلیل، این رمزارز در برابر ترفندهای تورم مصنوعی، مانند کاهش کمّی، مقاوم است.

همین ویژگی باعث می‌شود که در برهه‌های آشفتگی جغراسیاسی که بازارهای سنتی بی‌ثباتند و دولت‌ها می‌خواهند با ایجاد تورم وضعیت اقتصادی را بهبود بخشند، خریدن بیت‌کوین راه خوبی برای سرمایه‌گذاری باشد.

کنستانتین آنیسیموف، مدیرعامل صرافی رمزارزی سی‌ای‌ایکس.آی‌او. واقع در لندن، در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «بانک‌های مرکزی همچنان پول چاپ می‌کنند تا این وضعیت مالی خراب را بهبود بخشند. اما سرمایه‌گذاران می‌خواهند در جایی سرمایه‌گذاری کنند که مانند دژی از پول‌شان محافظت کند و انگار بیت‌کوین محل خوبی است.»

آقای آنیسیموف هشدار داد که هرکس می‌خواهد سود فوری از رمزارز به جیب بزند، باید حواسش به نوسانات معروف آن باشد. مثلاً پس از آن جهش بزرگ سال ۲۰۱۷، قیمت بیت‌کوین ناگهان به زیر یک‌چهارم افت کرد.

او گفت: «روند تاریخی قیمت بیت‌کوین نشان می‌دهد که باید همواره در مورد آن جانب احتیاط را رعایت کرد.»

«در دوره جهش بزرگ قبلی، ۳۰ تا ۴۰ درصد افت قیمت معمول بود. هر بار که قیمت‌ها از نو افزایش یافت، بعدش شاهد اصلاح شدید قیمت‌ها بودیم.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید