گردش مالی چند صد میلیاردی برای آتش بازی در چهارشنبه آخر سال/ خسارت جانی و خروج ارز؛ دو دستاورد اصلی بازار مواد محترقه

    کد خبر :893283
بازار عید

هر سال اسفندماه که از راه می رسد، صدای ترقه، نارنجک و سیگارت سطح شهر را پر می کند و در چهارشنبه سوری به اوج خود می رسد، از سوی دیگر بازار خرید و فروش مواد آتش‌زا و محترقه هم داغ می شود و بررسی ها نشان می دهد که گردش مالی حداقلی در بازار مواد محترقه آخر سال حداقل 780 میلیارد تومان است.

«بازتاب»؛ زهره علامی- اگر در روزهای گذشته گذرتان به خیابان مولوی، پانزده خرداد و … افتاده باشد دستفروش هایی را می بینید که به‌مناسبت نزدیک شدن به آخرین چهارشنبه سال بساطشان پر از مواد محترقه و خطرناک است و با وجود ممنوعیت خرید و فروش مواد آتش بازی، کاسبی شان سکه است و مشتریان زیادی دارند.

اما فروش مواد آتش زا و خطرناک در حالی صورت می گیرد که خرید و فروش این وسایل ممنوع است و جریمه دارد؛ براساس قانون، خرید و حمل مواد محترقه غیرمجاز که برای جشن ها و مراسم استفاده می شود، مستوجب جزای نقدی از 500 هزار تا 10 میلیون ریال است.

در این میان امسال هم همچون سال های گذشته آتش نشانی هشدارهای فراوانی نسبت به خطرات این مواد داده است و حتی از چند هفته پیش پویش نه به چهارشنبه سوری خطرناک هم راه افتاده است اما از ظواهر امر به نظر می رسد که سالجاری هم چهارشنبه سوری را با آرامش و بدون آتش بازی سپری نمی کنیم.

فروش مواد آتش بازی در سایت های اینترنتی

اگرچه در سال های گذشته بارها لیست اقلام آتش بازی مجاز توسط وزارت دفاع منتشر شد اما تجربه نشان داده که جوانترها علاقه ای به استفاده از وسایل غیرمجاز و پرسرو صدا دارند و همچنان بازار خرید و فروش مواد محترقه خطرناک و غیر مجاز گرم تر از نوع مجاز و بی سرو صدای آن است.

مثلا چلچله، آبشار، کهکشان، موشک، فرفره، پروانه کوچک و بزرگ و … از جمله اقلام مجاز هستند و بقیه اقلام از جمله سیگارت، نارنجک و …. از مواد محترقه غیر مجاز هستند که طرفداران بیشتری هم دارند و مشتریان برای خرید این مواد محترقه به بورس آن یعنی محدوده خیابان مولوی، پانزده خرداد و … مراجعه می کنند.

البته فروش این مواد محدود به گوشه خیابان و دستفروش ها نمی شود و اگر شما سری به سایت های اینترنتی بزنید با حجم بالایی از مواد آتش بازی مواجه می شوید که برای فروش گذاشته شده اند البته ناگفته نماند که این وسایل محترقه در لیست وسایل مجاز قرار دارند.

در واقع شما در سایت ها می توانید وسایل آتش بازی مجاز را خریداری کنید، این وسایل اگرچه نسبت به غیرمجازها مشتری کمتری دارند اما بازار خرید و فروش آنها بی رونق نیست و اگر چرخی درسایت های اینترنتی و پیج های اینستاگرامی بزنید با پیام اتمام این کالاها مواجه می شوید.

شما در سایت ها و پیج های فضای مجازی می توانید آبشار جرقه ای میکس را با 77 هزار تومان، منور 20 زمانه را با قیمت 35 و هزار تومان، فشفه موشکی را 31 هزار تومان و کهکشان تک شوت را 45 هزار تومان خریداری کنید.

البته بعضی مواد محترقه و آتش بازی قیمت های بالاتری دارند مثلا کهکشان 9 شوت، با قیمت 300 هزار تومان، کهکشان 25 شوت هم با قیمت 1 میلیون و 400 هزار تومان در اختیار مشتری قرار می گیرد.

گردش مالی مواد محترقه

اگرچه آمار و ارقام رسمی درباره گردش مالی مواد محترقه در کشور وجود ندارد، اما می توان با یک حساب سرانگشتی به اعداد جالب توجهی رسید.

تازه ترین آمارهای منتشرشده از تعداد خانوارهای ایرانی نشان می دهد که بیش از 26 میلیون خانوار در ایران زندگی می کنند، حالا اگر به صورت میانگین هر خانوار فقط یکی از این مواد محترقه را بخرد، می توان به صورت کلی به آماری از گردش مالی این مواد محترقه رسید.

با توجه به اینکه خرید ارزانترین ماده محترقه از بساط دستفروش ها و همچنین سایت های اینترنتی حداقل 30 هزار تومان هزینه دارد، به رقمی حدود 780 میلیارد تومان می رسیم که رقمی حداقلی برای گردش مالی در بازار مواد محترقه و آتش زای آخر سال است.

اما اگر این عدد را بخواهیم با حداقل دستمزد یک کارگر(2 میلیون و 600 هزار تومان )، یارانه هر ایرانی(45 هزار تومان) و … مقایسه کنیم به این نتیجه می رسیم که گردش مالی بازار مواد محترقه در پایان سال معادل با حداقل حقوق 300 هزار کارگر و برابر با یارانه‌ 17 میلیون ایرانی است.

حالا و در شرایطی که گردش مالی بازار مواد محترقه بسیار بالاست، از طرفی اغلب مواد آتش بازی هم به هم صورت قاچاق وارد کشور می شوند بنابراین منابع مالی زیادی از کشور خارج می شود و چهارشنبه سوری در سال های گذشته با خسارت مالی و جانی فراوانی همراه بوده است، باید بر بازار خرید و فروش این مواد نظارت بیشتری شود تا هم از خروج منابع مالی از کشور جلوگیری شود و هم از حجم آسیب های مالی و جانی کاسته شود.


0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید