گرانی و تورم هم بازار ولنتاین را کساد نکرد!/ استقبال گرم ایرانی‌ها از سنتی که ایرانی نیست

    کد خبر :887259
ولنتاین

هر سال از نیمه های بهمن ماه، بازار خرید کادوی ولنتاین داغ می شود و ویترین بسیاری از مغازه های سطح شهر، پر از خرس های بزرگ قرمز، گل و شکلات می شود، امسال هم با وجود گران شدن چمشگیر اجناس و کالاها، بازار ولنتاین همچنان پررونق است.

«بازتاب»؛ زهره علامی- اگر چه طی سال های گذشته اداره اماکن، ناجا و … با صدور بخشنامه هایی، اقدام به ایجاد محدودیت‌هایی برای خرید و فروش کالاها و هدایای روز ولنتاین کردند و ممنوعیت هایی هم برای تجمع جوانان در کافی شاپ ها اعمال کردند اما این روز از یک رسم جا افتاده در میان دخترها و پسرهای جوان فراتر رفته و در میان زوج‌های میانسال هم جای خود را به خوبی پیدا کرده است.

در این میان با توجه به خرید هدایای متنوع از گل، شکلات و خرس معروف ولنتاین گرفته تا جدیدترین مدل گوشی های آیفون و سامسونگ و … ، هرسال گردش مالی بالایی را در روزهای منتهی به ولنتاین شاهد هستیم. بررسی های بازتاب نشان می دهد که بازه قیمتی مشخصی برای خرید کادوهای مخصوص این روز وجود ندارد و همه چیز بستگی به توان مالی طرفین دارد اما اگر بخواهیم یک بازه متوسط برای هدایای ویژه این روز در نظر بگیریم از 100 هزار تومان شروع می شود و تا 16، 17 میلیون تومان هم ادامه دارد.

باکس های ولنتاین

شاید پرطرفدارترین هدیه ولنتاین باکس های مخصوص این روز است که از خرس و شکلات و گاهی گل پر می شوند، در اینجا به قیمت پکیج های ولنتاین می پردازدیم.

قیمت پکیج های معمولی که داخل آن شکلات، پاستیل و … است از 100 هزار تومان شروع می شود و تا دو سه میلیون تومان هم می رسد.
مثلا قیمت یک پک معمولی ولنتاین که فقط با گل و شکلات پرشده است در یکی از سایت های اینترنتی 472 هزار تومان به فروش می رسد یا یک پک دیگر شامل ( ماگ، پاستیل، آبنبات چوبی، شکلات، خرس) با قیمت 250 هزار تومان فروخته می شود.

همچنین باکس دیگری که داخل آن عروسک خرگوش چشم بسته، شکلات بزرگ کیت کت، اسمارتیز، نوتلا، گل کاغذی و شیشه شکلات است و طول عروسک آن هم 20 سانتیمتر است، 548 هزار تومان در اختیار مشتری قرار می گیرد.

البته در میان بسته هایی که با پاستیل، اسمارتیز و شکلات و گل پر شده اند می توان پک های فرهنگی هم مشاهده کرد که در آن یک جلد کتاب به همراه شکلات و عروسک وجود دارد، قیمت یکی از این بسته های فرهنگی ولنتاین 300 هزار تومان است.

درواقع قیمت باکس های مخصوص ولنتاین بستگی مستقیمی با عروسک ها و شکلات داخل آن دارد، با توجه به اینکه قیمت شکلات های خارجی دو تا سه برابر مشابه ایرانی است قیمت باکس هایی که با شکلات خارجی پر شده است گرانتر است.

قیمت سبد و باکس گل

جدا از بسته ها و پکیج های ولنتاین که پر از شکلات، اسمارتیز و … است، باکس ها و سبدهای گل هم در این روز طرفداران بسیاری دارد و می توان ادعا کرد که فروش گل در روز ولنتاین به اوج گردش مالی خود در طول سال می رسد.

سراغ یکی از گل فروشی های شرق تهران می رویم، او درباره وضعیت بازار گل در روز ولنتاین به بازتاب می گوید: بیشتر کاسبی گل فروشی ها در روز مادر، پدر، ولنتاین و شب‌های عید است.

به گفته او، در روزهای نزدیک به ولنتاین قیمت گل افزایش می یابد و هر شاخه گل رز 50 هزار تومان هم فروخته می شود اما در روزهای معمولی قیمت آن 30 هزار تومان است، البته در مناطق شمال شهر و لوکس نشین ممکن است قیمت به بالای 70 هزار تومان هم برسد.

این گل فروش ادامه می دهد: مثلا یک دسته پر از گل نرگس که در روزهای عادی با قیمت 200 تا 250 هزار تومان فروخته می شود در ولنتاین با قیمتی بالای 500 هزار تومان در اختیار مشتری قرار می گیرد.

او اظهار می کند: البته در یکی دو سال گذشته به دلیل بیماری کرونا و همچنین گران شدن قیمت ها، خرید سبد و باکس گل نسبت به سال های قبل کمتر شده اما همچنان بازار گرم است.

جدا از گل فروشی های سطح شهر، اگر در سایت های فروش اینترنتی و همچنین پیج های اینستاگرامی چرخی بزنیم با صفحه‌های بسیاری روبرو می شویم که فروش آنلاین دارند و هدایای ولنتاین را به صورت پستی ارسال می کنند.

قیمت سبدها و باکس های گل در سایت ها و پیج های مختلف از حدود 300 هزار تومان شروع می شود و تا 17 میلیون تومان هم می رسد، مثلا یک باکس کوچک گل رز قرمز، یک میلیون و 260 هزار تومان به فروش می رسد.

همچنین یک سبد گل نازگل با قیمت 970 هزار تومان در اختیار مشتری قرار می گیرد، یا مثلا یک جعبه چوبی گل رز قرمز 945 هزار تومان فروخته می شود، یک باکس گل فیریزیا و رز، هم 708 هزار تومان قیمتگذاری شده است.

اما سبدهای گل وی آی پی هم در کنار باکس ها و سبدهای گل معمولی و متوسط وجود دارد مثلا یک جعبه گل با 500 شاخه گل رز که قیمت آن 16 میلیون و 500 هزار تومان است یا یک جام گل بزرگ رز آنتوریوم صورتی که 3 میلیون و 250 هزار تومان فروخته می شود.

به طور کلی بررسی قیمت پک های ولنتاین، سبدهای گل و … نشان می دهد که بازه قیمتی کادوهای مخصوص ولنتاین از 100، 150 هزار تومان شروع می شود و محدوده مشخصی ندارد و با وجود اینکه گرانی کالاها کمرشکن شده است اما همچنان بازار خرید و فروش ولنتاین مشتریان خود را دارد، این را از پیام اتمام موجودی سایت های اینترنتی و شلوغی گل فروشی ها و مغازه های عروسک فروشی سطح شهر در این روزها می توان فهمید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید