کوچکترین آنتن جهان با مولکول DNA انسان ساخته شد

    کد خبر :880265

محققان دانشگاه مونترال کانادا یک نانو آنتن ساخته‌اند که قادر است حرکت پروتئین‌ها در بدن را زیر نظر بگیرد. این آنتن با DNA انسان ساخته شده و قرار است با رهگیری تغییرات ایجاد شده در ساختارهای پروتئینی بدن در طول زمان، به دانشمندان در درک بهتر این ساختارها کمک کند.

«بازتاب»؛ مهتاب جهاندار_یکی از دانشمندان حاضر در این پروژه گفته که این دستگاه جدید به ما برای بررسی محدودیت‌ها و قابلیت‌های نانو ماشین‌های طبیعی کمک خواهد کرد. این دستگاه همچنین قادر خواهد بود نحوه ابتلا به بیماری‌های مختلف را نیز بررسی کرده و به شیمیدان‌ها در راه ساختن داروهای موثرتر کمک نماید.

 

گفته می‌شود که تیم تحقیقاتی حاضر در این تحقیق قصد دارد به زودی یک شرکت استارت‌آپی راه‌اندازی و تولید تجاری این آنتن‌های DNA را آغاز نماید. تولید تجاری این آنتن‌ها می‌تواند آن‌ها در اختیار محققان و شرکت‌های داروسازی بیشتری قرار داده و نقش مهمی در افزایش سرعت پیشرفت‌های این حوزه ایفا نماید.

مولکول‌های زیستی DNA اطلاعات ژنتیکی موجودات زنده را در خود ذخیره می‌نمایند و در بلوک‌هایی تا 20 هزار برابر کوچک‌تر از موی انسان در کنار هم زنجیر می‌شوند. نانو آنتن دانشگاه مونترال نیز از همین مولکول‌های زیستی و خواص فلوئورسنت ساخته شده و قادر است کاربرد پروتئین‌های مختلف در بدن را مورد بررسی قرار دهد.

این دستگاه مانند یک رادیو که قادر است امواج را دریافت و ارسال نماید، نور را در یک رنگ یا طول موج در هنگام حرکت پروتئین‌ها دریافت و به طول موج‌های قابل دیدن برای محققان تبدیل می‌نماید. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این نانو آنتن‌ها را باید در امکان مطالعه سطح پروتئین با استفاده از قسمت دریافت کننده آن‌ها دانست.

این آنتن‌ها طبق اعلام محققان در ابعاد 5 نانومتری ساخته شده‌اند و با بررسی حرکات پروتئین‌ها و آنزیم‌ها به صورت دقیق، به ما در ساخت داروها و ماشین‌های زیستی بهتر کمک خواهند کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید