کوالکام فناوری حذف سیم کارت روی گوشی را تست می کند

    کد خبر :881085

در حال حاضر دو نوع فناوری برای استفاده یک گوشی از شبک‎های سلولی وجود دارد؛ اولین نوع استفاده از سیم‎کارت‎های سنتی و روش دوم، eSIM یا سیم‌‎کارت‎های الکترونیکی است. اما کوالکام به همراهی چند اپراتور بزرگ دیگر قصد دارد روش سومی را وارد دنیای گوشی‎های هوشمند کند که نیاز به هر نوع سیم‎کارت فیزیکی را از میان برداشته و حتی این بخش را نیز به درون تراشه پردازشی دستگاه منتقل می‎کند.

«بازتاب»؛ مهتاب جهاندار_یکی از بزرگترین چالش‎های طراحی در دنیای این روزهای گوشی هوشمند، طراحی قسمتی از برد مدار چاپی دستگاه برای جای دادن سیم‎کارت است. در واقع نسبت اندازه سیم‎کارت در مقایسه با دیگر بخش‎ها در گوشی هوشمند به حدی بزرگ است که شرکت‎های فعال در این حوزه را بر آن داشته تا روشی برای حذف واقعی سیم‎کارت از گوشی‎های هوشمند ارائه دهند.

راهکار سیم‎کارت الکترونیک اگرچه روشی مطلوب است و استفاده از سیم‎کارت جداشونده از دستگاه را مرتفع می‎کند ولی همچنان موضوع اشغال فضای فیزیکی در گوشی هوشمند را با خود به همراه دارد. در این حالت روش جدیدی که شرکت کوالکام در همراهی با ودافون و Thales ارائه داده‎اند، استفاده از سبک جدیدی از سیم‎کارت‎ها موسوم به iSIM یا همان سیم‎کارت‎های مجتمع (Integrated SIM) است که به صورت عملی، سیم‎کارت را به عنوان بخشی دیگر از SoC دستگاه به درون تراشه مرکزی آن منتقل می‎کند.

 

اما فارغ از باز شدن فضای اشغال شده توسط سیم‎کارت‌‎های سنتی در روش استفاده از iSIM، این روش موجب سازگاری و هماهنگی بیشتر بین تراشه پردازشی و سیم‎کارت شده و در کنار آن کارایی دستگاه نیز افزایش پیدا کرده و به طور همزمان، ظرفیت حافظه ذخیره‎سازی اطلاعات حیاتی در سیم‎کارت را نیز افزایش خواهد داد.

کوالکام در پست معرفی این فناوری اعلام نموده که استفاده از iSIM نه تنها مزایایی برای مشتریان و شرکت‎های تولیدکننده گوشی هوشمند به همراه دارد، بلکه خدمات قابل توجهی که حذف هزینه تولید سیم‎کارت است را نیز به اپراتورها ارائه می‎دهد.

همچنین جای دادن سیم‎کارت در دستگاه‎های بسیار بیشتری مانند لپ‎تاپ‌‎ها، تبلت‎ها، عینک‎های VR و حتی دستگاه‎های اینترنت اشیا نیز بسیار آسان‎تر خواهد شده و می‎توان هر دستگاهی را برای اتصال به شبکه‎های LTE یا 5G آماده کرد.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که این طرح در حال حاضر توسط آزمایشگاه‎های تحقیق و توسعه سامسونگ در اروپا و برای اولین مورد آزمون قرار گرفته است. در این آزمایش طرح مفهومی یک دستگاه گوشی Galaxy Z Flip 3 5G با استفاده از تراشه ویژه Snapdragon 888 5G برای استفاده از شبکه مخابراتی ودافون با استفاده از سیم‎کارت‎‌های مجتمع، با همان زیرساخت‎های موجود مخابراتی ارائه شده و به نتایج آزمایشی موفقی نیز منتج شده است.

انتظار می‎رود با استقبال شرکت‎ها و اپراتورهای مخابراتی در سراسر دنیا، طی 5 سال آینده iSIM به طرحی محبوب بین شرکت‎های تولیدکننده گوشی هوشمند و اپراتورها تبدیل شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید